Windows naar MAC...

Status
Niet open voor verdere reacties.

karimbizid

Gebruiker
Lid geworden
19 dec 2006
Berichten
557
Hallo allemaal.

Ik ben opgegroeid met Windows en gebruikt dat nu al meer dan 10 jaar, maar sinds een aantal weken begin ik in te zien dat Mac een veel beter systeem is voor mij.
Vooral omdat ik al die zinloze dingen in Windows een beetje zat ben.
Ik gebruik de computer voor serieuze doeleinde en heb dus geen interesse in spelletjes, skins e.d.
Ik heb er nu een aantal dagen mee gewerkt en het lijkt mij een veel stabieler en serieuzer systeem dan Windows.
Ik wil dus weg uit de Windows speeltuin en wil over gaan op Mac, maar wat zijn er voor verschillen?
Ik ga Mac gebruiken om grafische klusjes te doen (beeldbewerking, flash etc.), maar vooral om goed met ProTools te kunnen werken. (Professioneel audio engineering programma)
Zijn er een paar dingetjes waar ik misschien op achteruit zal gaan?
Gezien mijn budget zal ik een verouderd Mac systeem van een vriend kopen.
Kan ik daar ook gewoon een interne HD en geheugen voor kopen?
En kan ik mijn PCI kaart voor draadloos internet erin gebruiken?
(het is zijn tower, volgens mij heeft hij PCI slots)
En hoe zit het met het besturingssysteem Mac?
Kan ik dat herinstalleren?
Kan ik na het bijzetten van wat betere hardware ook een beter/nieuwer besturingssysteem van Apple installeren?
(Ik las iets op inet over Mac OS X)
En wat zijn daar dan de minimale systeem eisen van, want daar kan ik op de site van Apple niets over vinden?

Veel vragen dus...
Ik hoop dat jullie ze kunnen beantwoorden.
Alvast bedankt :thumb:,

Karim
 
Laatst bewerkt:
Beste Karim

Beeldbewerking, Flash en ProTools werken prima op een Mac. Je zal, met dat verouderde
Mac systeem (maar hoe oud is oud) er niet echt op achteruit gaan. Als je een Mac met minimaal 867 MHz en zeker 1 GB RAM hebt kan je Leopard (10.5) draaien. Wat betreft de PCI kaart, denk ik dat je beter voor een Airport kaart kan kijken. Zijn niet zo duur meer.
Als je vriend de originele CD's of DVD's meelevert kan je hem via de C-toets opstarten en helemaal schoon kan installeren. Vergeet niet, een Mac heeft geen BIOS, dus daar hoef je niet over in te zitten. Voor de rest wijst alles zichzelf wel.
Als je over bent, kan je even kijken op MacMiep.nl voor een gratis online cursus. Je kan je ook registreren bij Macfreak of One More Thing voor gratis online support van professionals.

Veel succes

LaPasta
 
Heb je meer details van die machine die je wilt kopen?
Als er Tiger (10.4) op staat bijv. hoef je niet perse over op de nieuwe versie Leopard (10.5).

Adobe software draait over het algemeen zelfs beter op een Mac dan Windows. Maar houdt er wel rekening mee dat het andere software is (qua werking is het wel hetzelfde).
Hetzelfde met Protools.

Als je gekochte software hebt voor Windows en je stapt over op Mac, hoef je niet altijd helemaal opnieuw aan te schaffen, maar wil Adobe de Licentie ook wel eens omzetten voor Mac.

Hardware zoals die PCI-kaart is niet altijd zeker dat je die kan gebruiken. Misschien missen de drivers voor de Mac er. De vrije sloten zijn niet altijd PCI. Apple loopt qua techniek vaak aardig voorop en had al snel PCI-X en PCI-E.
 
Het systeem is wel behoorlijk oud hoor.
Het is van de vader van een vriend geweest die hem voornamelijk alleen in zijn bedrijf heeft gebruikt om brieven te typen.
Het systeem moet natuurlijk CS2 e.d. wel aankunnen.
Is het trouwens zo dat ik met mijn CD en serial voor CS2 (windows) niet direct op Mac kan werken?
Moet ik dat eerst om laten zetten naar een Mac versie?

Ik zal eens proberen aan wat meer info te komen.
In ieder geval al bedankt voor jullie reacties :),

Karim
 
Ik ben eruit.
Het wordt een PowerMac G4.

Ik zie volgens mij aan de foto's dat ik hier wel met mijn PCI kaarten kan werken.
Of zie ik dit verkeerd?
 
Je kan hier kijken wat je kan uitbreiden aan de G4

Succes, LaPasta
 
Laatst bewerkt:
Kijk, een hele duidelijke pagina waar ik iets mee kan!
Heel erg bedankt! :D

Karim
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan