Windows op D: Opstart op C: of D:??

Status
Niet open voor verdere reacties.

Elisa

Inventaris
Lid geworden
5 feb 2002
Berichten
12.800
Hallo,

Mijn oude pc maak ik gebruiksklaar voor mijn vriendin. De C:\-schijf gaat er af. Windows staat op D:\
Voorheen zou ik onbevangen de C:\ verwijderd hebben maar volgens Tiborv in een andere tread(dacht ik) zou de opstart toch op de C:\ staan.
Zodra ik dus de C: verwijder zou ik de volgende opstart in de problemen komen.
Nu zou ik willen weten: Is dit een gulden regel?
Ik zie n.l. opstart heel duidelijk op de D: staan.
Het maakt me nu dus onzeker en ik durf die schijf niet af te koppelen.
 
Sorry bijlage
attachment.php
 
Laatst bewerkt:
Er worden idd nog dingen op de C-schijf geplaatst als je Windows op de D-schijf hebt staan.
Ik zou zo ff niet weten welke bestanden dat zijn.
Ik kan me voorstellen dat bestanden zoals Boot.ini, ntldr, enz op C worden gezet.

PS ik zou je bijlage niet laten zien met de [ img] [ /img].
De pagina wordt uit z'n verband gehaald.;)
 
Laatst bewerkt:
Als je kijkt bij C: zie je 'In orde (Systeem).

Het gaat om dat 'Systeem' Booten kan alleen van de actieve partitie die altijd de eerste primaire partitie is. Dit is de zogenoemde Systeem-partitie, deze partitie formateren heeft tot gevolg dat je niet meer kunt booten.
 
He, ik ben blij dat jullie reageren.
Was jij het toch Tiborv :)
Systeem is dus wat anders dan opstart. Weer wat geleerd.
Maar nu, een opstartdiskette op de c: zetten?
Hoe kun je zien welke actief is trouwens?

Crash: PS ik zou je bijlage niet laten zien met de [ img] [ /img].
Hoe dan wel??
Die ntldr heb ik inderdaad eens gezien op de C:
 
opstartdiskette op c: zetten? Wat bedoel je daarmee?
 
Trouwens als je problemen hebt gebruik je toch een opstartdiskette? Ik dacht, gooi die er op en hij doet het :D

Ik heb al wat ontdekt met zichtbaar maken.
Hier gaat het dus om.
attachment.php
 
Laatst bewerkt:
Bij XP zou ik geen diskettes gebruiken maar de CD zelf.
 
Nou, dat was simpel gedacht.
Hoe krijg ik die D:\ zover dat hij gaat opstarten?

Die files overgooien zal geen zin hebben want die staan anders in het register. :confused:

Jeetje, heb ik net alles keurig geinstalleerd met behulp van mijn schijf...............kan ik denk ik weer opnieuw beginnen :-:):::::::
 
Weet je wat ik totaal niet begrijp? Ik had 30 en 60 gb. Toen kreeg ik ong. 2 maanden geleden die 80gb er bij.
Is zo bijgezet. De 30 heb ik mijn man gegeven.
Waarom gooit Windows dan sys op de nieuwe 80gb?
Gaat boven mijn pet.

Ik moet dus mijn 80gb verwijderen.
Windows weer opnieuw opzetten op de 60 voor mijn vriendin.
Oho, dit was ruim een dag werk. Tot in de kleinste finesses aangepast voor haar.

Of kan ik de 80 even loskoppelen.
Windows er op.
80 weer aankoppelen en overschuiven?
Zou een hoop werk schelen.
En natuurlijk even profiel opslaan.
 
Ik heb nog 1 vraag:

Is in dit geval d:\ de slave?
Als ik die 60gb master maak (of al is) en ik zet die files erop wie zoekt deze files dan zoals autoexec. bat
Is dat het bios of Windows?

Jullie begrijpen dat ik niet veel zin heb om alles overnieuw te doen :D
 
Laatst bewerkt:
Een drive-letter heeft niets met Slave/master te maken. D: kan een partitie zijn op een slave maar dat hoeft niet.

De 30GB schijf die je verwijderd hebt, zal de MASTER zijn geweest. Als je dan die 80GB schijf installeert als master komt daarop automatisch de eerste primaire partitie op. Daarom zet XP de bootbestanden op die schijf.

Als je de bootbestanden op de 60GB schijf wilt hebben zul je deze master moeten maken, de 80GB wordt dan de slave.

Aangezien Windows XP dan helemaal op een andere driveletter wordt geïnstalleerd (C: in dit geval dus) moet je XP opnieuw installeren, ook al staan de bestanden nu op dezelfde harde schijf. In het register staan nu alle verwijzingen naar programma's naar D: dat klopt straks niet meer.
 
Ja, dat idee had ik al.
Ik heb nog geprobeerd die files te knippen en te plakken en heb vervolgens Norton Systemworks op controleren gezet. Een foefje dat vaak werkt maar in dit geval helaas niet. En in het register zie je ook niet duidelijk een pad als je b.v. die ntldr b.v. opzoekt :(

Dat wordt:
Uit,
Mijn schijf er uit,
En Windows opnieuw (maar gelukkig wel al de instellingen op mijn schijf ;).
Even slikken :cool:

Bedankt Tiborv en Crash! Weer wat geleerd!
 
Hallo Tiborv en Crash,

Mag ik nog iets vragen? Ik heb vandaag een external hard disk drive gekocht voor die 80gb.
En Windows maar niets herkennen. Nu lees ik in het pdf document dat het geen dynamische schijf mag zijn.
Ik hoef het eigenlijk niet meer te vragen maar voor de zekerheid.................dat donkerblauwe is zeker dynamisch he??
Jeetje, als dat zo is moet ie er weer in deze pc om geformatteerd te worden.
attachment.php
 
Laatst bewerkt:
Mmm, zowel Crash als ik gebruiken Windows2000 en daar is donkerblauw (in schijfbeheer) een primaire partitie.

Als je in schijfbeheer klikt op het icoontje uiterst rechts kun je zien welke kleur er aan een dynamische schijf wordt gegeven. (zie plaatje, icoontje is voor instellingen)

attachment.php
 

Bijlagen

  • clipboard02.jpg
    clipboard02.jpg
    23,1 KB · Weergaven: 83
Donkerblauw is in XP voor primaire partitie.
Felblauw voor logisch station.

Dynamisch zou ik actief noemen. Bedoelen ze hiermee in dit geval primair? Sorry hoor, dit is nieuw voor me.

Het punt is: Mijn externe kan niet met deze schijf omgaan en doet niks.
Inmiddels heb ik mijn oud pc weer opnieuw geinstalleerd. Nu dus met 1 schijf van 60gb. Windows en opstart staan nu dus op 1 schijf.
Kom ik weer aan met die 80gb en zet deze als slave bij.
Gaat die opstart (op de 80gb zie boven) me geen parten spelen of kan ik rustig formatteren. Ik geef die gegevens (op de 80) nu maar op. Te veel soesa. Ik ben nog niet eens aan mijn nieuwe pc toegekomen :D
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan