Windows opnieuw instaleren?

Status
Niet open voor verdere reacties.

RoaldG

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
16 mei 2013
Hoi allemaal,

Ik zit met het volgende ik heb een aantal weken terug geprobeerd om windows op mijn Acer laptop te zetten.
Deze crashte tijden het instaleren. Toen ik van de week weer de motivatie gevonden had om verder te gaan heb ik na het schoonmaken van de ventilator opnieuw geprobeerd windows erop te zetten, Deze keer pakte hij de CD wel maar ik kreeg geen instalatie menu, hij probeerde via de cd te booten. Dus ik heb op internet gezocht en heb een usb boot gemaakt, hierbij kwam echter de melding dat de hal.dll miste. Op internet een filmpje gezien, maar dat was met een cd en niet met usb boot. Ook kreeg ik hierbij niet het windows menu.

Daarop weer geprobeerd om het met een nieuwe cd te proberen, nu pakt hij echter de cdrom speler niet meer als boot optie. Kan iemand mij helpen???

Graag jouw toelichting op:
Deze keer pakte hij de CD wel maar ik kreeg geen instalatie menu, hij probeerde via de cd te booten.

Wat bedoel je daarmee? Start het tekst-gedeelte van de XP installatie of niet? En, indien ja, is het probleem dat je verder geen keuzes kreeg, je (dus) blijkbaar met een unattended XP installatie-cd te maken hebt? [Of een recovery cd van een fabrikant.]

Als je diezelfde cd (of het .iso bestand dat je voor de cd gebruikt hebt) als basis voor installatie vanaf USB stick gaat gebruiken voorzie ik dat je tegen dezelfde problemen aanloopt, maar kijk maar of dat wel lukt. Ik adviseer het installeren van XP vanaf USB in ieder geval niet.

Tijs.

Laatst bewerkt:
nu pakt hij echter de cdrom speler niet meer als boot optie

Lijkt erop dat je Bios je parten speelt, gokje: je CMOS-batterij is bijna of helemaal leeg.
Ga naar je Bios (meestal F2 trommelen tijdens de boot) en kijk eens of de datum etc. nog correct is. Zo niet is het 99% zeker je batterij (meestal CR2032) het begeven heeft..

Laatst bewerkt:
Ik adviseer het installeren van XP vanaf USB in ieder geval niet

Doe dit met windows xp/vista/7/8 en lukt prima.

Met name xp, daar kun je ook evt. je satacontroller integreren.

@RoaldG, als je een missend bestand hebt, vermoed ik dat je windows iso corrupt is.
Download een nieuwe en begin opnieuw.

@coenraad: Waarom vermeld je het integreren van satacontrollers? Dat heeft niets met mijn opmerking te maken, en is bovendien gewoon te doen met (bijv.) nLite voor een nieuw te branden XP installatie-cd.
Heb je wel eens XP geïnstalleerd vanaf memory-stick? Indien ja, dan weet je m.b.t. schijfletters problemen krijgt (vanwege de 'extra schijf' die de memory-stick is tijdens de installatie maar die (uiteindelijk) niet de schijf is waarvan XP uiteindelijk opgestart wordt), die dan met enige kunstgrepen weer opgelost worden.

Tijs.

Laatst bewerkt:
@dnties, als je eerst je partities op orde hebt, ( met bv. Hiren's boot cd ) heb je geen enkel probleem met je schijfletters.

Kan trouwens ook met een usb stick.

@coenraad: je vergist je hier deerlijk: Het gaat om schijfletters op de harde schijf die 'doorschuiven' vanwege het gebruik van de memory-stick!
Manieren van hier omheen werken: Meermalen van USB opstarten (aparte keuze in het opstartmenu, dus een extra stap 2 met aanpassing van diverse bestanden die het doorschuiven 'ongedaan maken') om het doorschuiven van schijfletters te voorkomen/repareren of het gebruik van tools.

Voorbeeld van zo'n tool: USB_MultiBoot.cmd can make USB-stick to be seen in XP Setup as Boot Drive U:
In this preferred case the driveletters of Harddisk Partitions and Optical Drives
will get there desired normal value.
Otherwise the USB-stick will get Drive Letter D: and other drives will get shifted drive letters.

Tijs.

@dnties, ik heb echt respect voor je kennis.
Daar hoef je niet aan te twijfelen.
Toch maak je in deze ergens een foutje.
nLite gebruik ik ook regelmatig maar dat is niet het progamma wat mijn voorkeur heeft.
Ik hoef ook niet het laatste woord te hebben maar ik experimenteer nogal met mijn machines ( ook in VMWare ) maar op mijn manier lukt het altijd, ook betreffende de schijfletters:)

De truc waar ik het zojuist over had zal wel in dat usb multiboot 10.zip geintegreerd zijn.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan