windows opnieuw installeren na plaatsen van nieuw moederbord?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Larsmanson

Gebruiker
Lid geworden
26 okt 2006
hoi,

Ik heb sinds kort een nieuw moederbord geplaatst. Dit is een Asus P5E VM SE (mATX). Moet je dan windows weer opnieuw installeren hierna?

Persoonlijk zou ik dit wel doen.

Zeker omdat er vaak een ander of nieuwe chipset op zit en ander drivers.

windows staat op je harde schijf, niet op je moederboard.. dus het plaatsen van een nieuw moederboard moet wel lukken.

Laatst bewerkt:
Indien dit over windows XP / Vista gaat, zal het moederbord zonder probleem worden herkend door de oude xp-install.Uiteraard enkel indien de harddisk behouden blijft. In uitzonderlijke gevallen kan dit problemen opleveren (drivers etc.), ik zou in ieder geval een backup nemen van mijn gegevens voor het geval er iets fout loopt. Wat er wel kan gebeuren na de vervanging van het moederbord, is dat windows opnieuw moet geactiveerd worden :)

Laatst bewerkt:
windows staat op je harde schijf, niet op je moederboard.. een BIOS update moet voldoende zijn. :thumb:
Wat heeft een bios update hier nu mee te zien??? De vraagsteller geeft aan dat hij een nieuw moederbord plaatst. Er is dus helemaal geen bios update benodigd, vermits de fabrikant de laatste nieuwe /stabielste versie van het bios reeds installeerde tijdens de fabricage van het moederbord. Dit is dus helemaal zinloos. Een zelfuitgevoerde bios update zorgt er trouwens bij de meeste fabrikanten voor dat je je garantie verliest. Dit doe je dus enkel indien je héél goed weet waar je mee bezig bent / indien je een moederbord hebt dat niet meer functioneert. Graag twee maal nadenken / opzoekwerk verrichten voor je informatie post, want dit is volledig incorrect.

Laatst bewerkt:
Wanneer het moederbord een andere chipset aan boord heeft, is het raadzaam om windows opnieuw te installeren.

Wat heeft een bios update hier nu mee te zien??? De vraagsteller geeft aan dat hij een nieuw moederbord plaatst. Er is dus helemaal geen bios update benodigd, vermits de fabrikant de laatste nieuwe /stabielste versie van het bios reeds installeerde tijdens de fabricage van het moederbord. Dit is dus helemaal zinloos. Een zelfuitgevoerde bios update zorgt er trouwens bij de meeste fabrikanten voor dat je je garantie verliest. Dit doe je dus enkel indien je héél goed weet waar je mee bezig bent / indien je een moederbord hebt dat niet meer functioneert. Graag twee maal nadenken / opzoekwerk verrichten voor je informatie post, want dit is volledig incorrect.

dios update voor het insteleren van de meest recente drivers, voor betere prestaties van zijn moederboard

Laatst bewerkt:
Het is helemaal niet noodzakelijk om bij het installeren van een nieuw moederbord eerst het BIOS te gaan updaten.
Het is gewoon beter om je BIOS helemaal niet te updaten. Alleen in geval van problemen(hardware compabiliteit).
Wanneer je niet weet wat je doet, en het gaat fout, en je hebt geen crashfree BIOS, kan je je bordje in de prullenbak mikken.

Het flashen van je BIOS heeft niets te maken met het kunnen installeren van nieuwe drivers.

Vaak krijg je problemen met je huidige windows installatie na het plaatsen van een nieuw mobo, omdat je gaat werken met een andere chipset. Het is dan nog niet noodzakelijk om het boeltje opnieuw te gaan installeren, maar raadzaam is het wel.

Beetje duidelijk?

Laatst bewerkt door een moderator:
zou ik dan windows op mijn backup schijf kunnen zetten na de installatie van een nieuw moederbord, zodat mijn C schijf niet overgeschreven wordt en ik mijn data op de C schijf gewoon kan behouden?

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan