Windows opnieuw installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

peer62

Gebruiker
Lid geworden
4 okt 2006
Berichten
11
Kan ik windows opnieuw installeren zonder dat er gegevens verloren gaan?? Herstellen.
Systeemherstel doet het niet en ik kom ook niet niet meer in het register. De meeste programma's werken niet meer. Heb ewido en trendmicro online al uiitgevoerd, maar deze kunnen geen fouten vinden. Ook in de veilige modus bied geen soelaas. Internet doet het gelukkig nog wel. Kan iemand mij helpen ??
 
Hoe repareer je Windows XP?

Wanneer er ernstige fouten zijn binnengeslopen in XP en het terugzetten van een systeem-herstelpunt helpt niet of die heeft u niet, of u kunt plotseling alleen nog maar opstarten in de "Veilige mode", dan wordt het tijd om onderstaande reparatiemogelijkheid uit te voeren.

1) XP-repareren vanuit een opgestarte Windows XP
Laat de computer gewoon opstarten (indien het niet anders kan dan in de veilige mode). Leg de CD-rom van Windows-XP in de CD-lade en laat deze starten. Klik op de 'Welkom bij Microsoft Windows XP-pagina op "Windows XP installeren". In het volgende venster "Windows setup" moet in de vensterregel achter 'Type installatie' staan : Upgrade (aanbevolen). Klik op 'Volgende'.
Geef op het volgende scherm aan dat u akkoord gaat met de 'Gebruiksrechtovereenkomst' en klik weer op 'Volgende'. Vul uw productcode in en klik weer op 'Volgende' Selecteer de gewenste optie op de pagina 'Bijgewerkte installatiebestanden downloaden' en klik weer op 'Volgende'. Volg de aanwijzingen op de overige pagina's van de installatiewizard om XP te laten repareren. Uw instellingen blijven bewaard bij deze methode.

U kunt XP helemaal niet meer opstarten dan volgt u onderstaande methode.

2) XP installeren/repareren vanaf de bootable Windows XP-CD
N.B. U moet wel in het bezit zijn van de originele XP-CD (HomeEdition of Professional) van Microsoft, want met een zgn. 'Recovery-CD' van uw Computer-leverancier werkt dit niet.
Allereerst moet u even de "Bios" induiken. Doorgaans komt u daar door direct na het aanzetten van de computer op de "Del-toest" te hameren (Soms echter een ander toets bv. "F1").
Ga op zoek naar de BOOT-volgorde (meestal A,C,CDRom of C,A,CDRom) en wijzig deze zodanig dat het CDRom-station het éérste bootdevice wordt.
Leg voordat u de Bios afsluit via "Save & Exit" (of F10) en de computer zal gaan herstarten. de XP-CD in de juiste CD-lade en sluit deze.
De computer zal nu proberen te booten vanaf de CD. Er verschijnt de volgende mededeling op uw scherm : "Druk op een toets als u de Computer vanaf cd-rom wilt opstarten". Dit moet u wel snel doen anders zal de computer de CD overslaan en alsnog vanaf de harde schijf gaan opstarten.
Nadat u op een toets heeft gedrukt verschijnt eerst de mededeling: "De hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd" en daarna verschijnt het blauwe scherm " Windows Setup". Onderaan het scherm ziet u twee mededelingen, waar u in dit geval niets mee moet doen: "Druk op F6 om een niet-Microsoft SCSI/RAID-stuurprogramma te installeren" en even later "Druk op F2 voor automatisch systeemherstel". Niets doen en rustig afwachten.
Vervolgens ziet u dat er de nodige bestanden worden geladen en dan verschijnt er een nieuw scherm, waarop u drie keuzen krijgt:
Druk op 'Enter' voor het installeren van Windows-XP
Druk op 'R' om de installatie van Windows-XP te repareren
Druk op 'F3' om af te breken.
Wanneer u hier zou kiezen voor de 'R', dan komt u terecht in de zgn. 'Recovery Console', daar heeft alleen een gevorderde gebruiker iets aan. Men moet dan nl. de bruikbare commando's kennen die ingetypt kunnen worden (bv. 'fixboot' om de bootsector te repareren); het is dus géén automatisch systeemherstel. U drukt gewoon op enter . Er verschijnt dan eerst een scherm "Windows XP Licensing Agreement" dat u door een druk op 'F8' kunt passeren, waarna u een overzicht krijgt van uw partities. Controleer of uw huidige installatie van XP in het vak is geselecteerd. Zo niet selecteer die partitie waarop XP staat, welke u wilt laten repareren en druk op de 'R'-toets. Werkt dat niet dan 'Enter'. Let erop dat u XP in dezelfde map laat installeren als voorheen het geval was.

Succes !

Voor meer en uitgebreidere informatie:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;315341

© G.Otten.
 
Laatst bewerkt:
Je tekst is niet helemaal goed overgekomen:

[...]U drukt gewoon op . Er verschijnt dan [...]

Daar moet staan: [...]U drukt gewoon op de toets Enter. Er verschijnt dan [...]

Zag deze onvolledige tekst ook al in een andere posting staan...

Tijs.
 
Hoe repareer je Windows XP?

Wanneer er ernstige fouten zijn binnengeslopen in XP en het terugzetten van een systeem-herstelpunt helpt niet of die heeft u niet, of u kunt plotseling alleen nog maar opstarten in de "Veilige mode", dan wordt het tijd om onderstaande reparatiemogelijkheid uit te voeren.

1) XP-repareren vanuit een opgestarte Windows XP
Laat de computer gewoon opstarten (indien het niet anders kan dan in de veilige mode). Leg de CD-rom van Windows-XP in de CD-lade en laat deze starten. Klik op de 'Welkom bij Microsoft Windows XP-pagina op "Windows XP installeren". In het volgende venster "Windows setup" moet in de vensterregel achter 'Type installatie' staan : Upgrade (aanbevolen). Klik op 'Volgende'.
Geef op het volgende scherm aan dat u akkoord gaat met de 'Gebruiksrechtovereenkomst' en klik weer op 'Volgende'. Vul uw productcode in en klik weer op 'Volgende' Selecteer de gewenste optie op de pagina 'Bijgewerkte installatiebestanden downloaden' en klik weer op 'Volgende'. Volg de aanwijzingen op de overige pagina's van de installatiewizard om XP te laten repareren. Uw instellingen blijven bewaard bij deze methode.

U kunt XP helemaal niet meer opstarten dan volgt u onderstaande methode.

2) XP installeren/repareren vanaf de bootable Windows XP-CD
N.B. U moet wel in het bezit zijn van de originele XP-CD (HomeEdition of Professional) van Microsoft, want met een zgn. 'Recovery-CD' van uw Computer-leverancier werkt dit niet.
Allereerst moet u even de "Bios" induiken. Doorgaans komt u daar door direct na het aanzetten van de computer op de "Del-toest" te hameren (Soms echter een ander toets bv. "F1").
Ga op zoek naar de BOOT-volgorde (meestal A,C,CDRom of C,A,CDRom) en wijzig deze zodanig dat het CDRom-station het éérste bootdevice wordt.
Leg voordat u de Bios afsluit via "Save & Exit" (of F10) en de computer zal gaan herstarten. de XP-CD in de juiste CD-lade en sluit deze.
De computer zal nu proberen te booten vanaf de CD. Er verschijnt de volgende mededeling op uw scherm : "Druk op een toets als u de Computer vanaf cd-rom wilt opstarten". Dit moet u wel snel doen anders zal de computer de CD overslaan en alsnog vanaf de harde schijf gaan opstarten.
Nadat u op een toets heeft gedrukt verschijnt eerst de mededeling: "De hardwareconfiguratie wordt gecontroleerd" en daarna verschijnt het blauwe scherm " Windows Setup". Onderaan het scherm ziet u twee mededelingen, waar u in dit geval niets mee moet doen: "Druk op F6 om een niet-Microsoft SCSI/RAID-stuurprogramma te installeren" en even later "Druk op F2 voor automatisch systeemherstel". Niets doen en rustig afwachten.
Vervolgens ziet u dat er de nodige bestanden worden geladen en dan verschijnt er een nieuw scherm, waarop u drie keuzen krijgt:
Druk op 'Enter' voor het installeren van Windows-XP
Druk op 'R' om de installatie van Windows-XP te repareren
Druk op 'F3' om af te breken.
Wanneer u hier zou kiezen voor de 'R', dan komt u terecht in de zgn. 'Recovery Console', daar heeft alleen een gevorderde gebruiker iets aan. Men moet dan nl. de bruikbare commando's kennen die ingetypt kunnen worden (bv. 'fixboot' om de bootsector te repareren); het is dus géén automatisch systeemherstel. U drukt gewoon op . Er verschijnt dan eerst een scherm "Windows XP Licensing Agreement" dat u door een druk op 'F8' kunt passeren, waarna u een overzicht krijgt van uw partities. Controleer of uw huidige installatie van XP in het vak is geselecteerd. Zo niet selecteer die partitie waarop XP staat, welke u wilt laten repareren en druk op de 'R'-toets. Werkt dat niet dan 'Enter'. Let erop dat u XP in dezelfde map laat installeren als voorheen het geval was.

Succes !

Voor meer en uitgebreidere informatie:
http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;315341

© G.Otten.
Bedankt ga het op mijn gemak uitproberen:thumb:
 
Je tekst is niet helemaal goed overgekomen:



Daar moet staan: [...]U drukt gewoon op de toets Enter. Er verschijnt dan [...]

Zag deze onvolledige tekst ook al in een andere posting staan...

Tijs.

Dit is een tekst van een Lid van HCC
 
Off-topic: dan ben ik blij dat ik geen lid ben van de HCC ;)
Als ik een handleiding uitbreng, dan check ik wel 4x of alles er wel in staat. :evil:


Tijs.
 
Off-topic: dan ben ik blij dat ik geen lid ben van de HCC ;)
Als ik een handleiding uitbreng, dan check ik wel 4x of alles er wel in staat. :evil:


Tijs.


Off Topic: Dat kan best zo zijn...maar van de hand van deze man (zaliger) zijn wel heel veel nutige oplossingen aangedragen.
En de Man had ook alleen maar lageronderwijs genoten..

Wil je de fout in de Quote dan even verbeteren,want ik zie het niet direct

Dank U alvast
 
Het gaat over de laatste paragraaf, ik heb vet gemaakt waar het niet volledig meer is:

Wanneer u hier zou kiezen voor de 'R', dan komt u terecht in de zgn. 'Recovery Console', daar heeft alleen een gevorderde gebruiker iets aan. Men moet dan nl. de bruikbare commando's kennen die ingetypt kunnen worden (bv. 'fixboot' om de bootsector te repareren); het is dus géén automatisch systeemherstel. U drukt gewoon op . Er verschijnt dan eerst een scherm "Windows XP Licensing Agreement" dat u door een druk op 'F8' kunt passeren, waarna u een overzicht krijgt van uw partities. Controleer of uw huidige installatie van XP in het vak is geselecteerd. Zo niet selecteer die partitie waarop XP staat, welke u wilt laten repareren en druk op de 'R'-toets. Werkt dat niet dan 'Enter'. Let erop dat u XP in dezelfde map laat installeren als voorheen het geval was.

Daar moet dus staan: U drukt gewoon op 'Enter'.

Tijs.
 
:thumb: Thanks
:rolleyes: Beste Bandit,

De eerste optie lukte niet, hij gaat gewoon niet aan de gang. ( De cd-rom dus)
De 2e optie wel maar ik krijg geen 3 keuze's ( enter , R en F3)
Ik krijg alleen een keuze waar ik windows opnieuw kan installeren. Hij laat me het scherm zien met alle partities. Als ik keuze partitie C doe dan krijg ik de mededeling dat hij eerst alles weg haalt en dan windows opnieuw gaat installeren met alle gevolgen vandien. Dan is hij bezig en vraagt hij de cd-rom met SP 2 erop. Heb ik niet, want heb deze destijds geupgraded van internet. Heb toen maar geannuleerd en heeft installatie afgebroken.
wat nu.
Thanks Peer62
 
Zit je nu op de PC in kwestie,zo ja breng dan de data die je wilt bewaren naar een andere Partitie,zoals Adressen en Mails die je moet houden,enz.
En installeer XP dan overnieuw op de C schijf.
Lijk me het simpelste,of er moet iemand met een betere oplossing zijn.
 
Je kunt ook een nieuwe XP installatiecd bouwen met SP2 'geslipstreamed' (geïntegreerd zeg maar). Het makkelijkste te bereiken met nlite.

Je kunt dan, pc opgestart vanaf die SP2 geslipstreamde XP installatiecd, wél weer een 'upgrade' doen zoals gesuggereerd in de tekst van Bandit123, dat verhaal van ná de F8 voor akkoordverklaring met de licentiebepalingen.

Succes,

Tijs.
 
Je kunt ook een nieuwe XP installatiecd bouwen met SP2 'geslipstreamed' (geïntegreerd zeg maar). Het makkelijkste te bereiken met nlite.

Je kunt dan, pc opgestart vanaf die SP2 geslipstreamde XP installatiecd, wél weer een 'upgrade' doen zoals gesuggereerd in de tekst van Bandit123, dat verhaal van ná de F8 voor akkoordverklaring met de licentiebepalingen.

Succes,

Tijs.
Bedankt Tijs,

Heb gedaan wat je zei, maar kreeg geen update-mogelijkheden. Heb alles opnieuw moeten installeren, zucht helaas :(

Allen bedankt en ben weer een stuk wijzer geworden en leer alleen maar steeds meer.

bedankt Peer62 ;)
 
Laatst bewerkt:
Peer,

Het zal toch niet zo zijn geweest dat je met een XP Home installatiecd aan de slag bent gegaan op een XP Professional installatie? Want een XP Professional installatie kun je niet 'upgraden' met XP Home. Andersom kan wel.

Tijs.
 
Peer,

Het zal toch niet zo zijn geweest dat je met een XP Home installatiecd aan de slag bent gegaan op een XP Professional installatie? Want een XP Professional installatie kun je niet 'upgraden' met XP Home. Andersom kan wel.

Tijs.

Nee Tijs,
ben met XP proff. aan de gang gegaan. Dit zijn waarschijnlijk de verrassingen van een PC te hebben. Ik weet het echt niet.

Vooralsnog bedankt,
:thumb: Peter
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan