windows opstarten van een image kopie op een nieuwe schijf

Status
Niet open voor verdere reacties.

oosie21

Gebruiker
Lid geworden
19 apr 2007
Hallo, ik heb een vraag. Ik heb een kopie Image gemaakt van windows en deze opgeslagen op een slave drive. Ik wil dat windows van deze schijf gaat opstarten en de oude master drive wegdoen. Hoe kan ik dat doen??

alvast bedankt Mike

schijf eruit halen, en nieuwe schijf actief maken

Als je een disk to disk image gemaakt hebt (met bijv Ghost) dan kun je de oude schijf eruit halen en de nieuwe schijf master maken.

Dat doe je door een jumper om te steken en in sommige gevallen de jumper te verwijderen. Tik effe de naam van de schijf in in Google en je krijgt meestal de specificatie hoe dat moet. (of lees de bijgeleverde handleiding/kijk op de disk of je ergens een aantal pinnetjes ziet waar MA / SL / CS bij staat.

Waarschijnlijk moet je met fdisk nog even de schijf actief maken (opstarten met bijvoorbeeld een windows 98 diskette (downloaden van www.bootdisk.com als je die niet zou hebben) en nadaat deze gestart is intikken fdisk, menu wijst zichzelf. Let wel op met fdisk een paar verkeerde keuzes en je schijf is weer helemaal leeg. Aangezien je de originele schijf nog hebt kun je altijd opnieuw beginnen.

Overigens moet de nieuwe schijf op IDE 0 aangesloten worden, vanaf IDE1 kun je de pc niet starten

Success

Nou heb ik mijn slave als master aangesloten en mijn master als slave. Dan zet ik de computer aan maar start niet op. Hij vraagt of ik een schijf of ander medium wil ontkoppelen???

Moet ik nu een windows bootdisk gebruiken??

Hoe kan je die zelf maken??

Als je gedaan hebt wat eric_thuis gezegd heefgt, zit je nu met 2 aktieve drives, deze die er oorsponkelijk in zat, en deie andere, die je aktief gemaakt hebt. Als je met fdisk gewerkt hebt, gebruik het dan terug, en maak de actieve partitie op je 2° drive hidden. Maar, terug, pas op met Fdisk, want je hebt snel een (fataal) foutje gemaakt. Je kunt ook de gratis partition manager gparted downloaden (hoe die werkt weet ik niet), of Partiton Magic 8.0 gebruiken, die zijn veiliger voor je gegevens.

Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan