Windows-partitie verkleinen i.g.v. een recovery-partitie

Status
Niet open voor verdere reacties.

siebje

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2005
Berichten
25
Beste mensen,

Ik heb een nieuwe laptop van Dell gekocht. Helaas is er nu één grote C-partitie en een recovery partitie. Ik heb ook zelf een systeembackup gemaakt, die staat nu op mijn USB-stick.

Wat ik wil, is dus een kleinere C-partitie, zodat ik een D-partitie aan kan maken voor mijn eigen documenten. Ik heb op www.schoonepc.nl hetvolgende gelezen, maar wil toch nog wat meer zekerheid hebben over deze procedure voordat ik eraan begin.

Want als ik onderstaande lees, gaan ze ervan uit dat ik op de nieuw aangemaakte C-schijf met de herstelde Boot Configuration Data (BCD), vanuit de recovery-partitie de nieuwe installatie ga doen. Maar op mijn USB stick staat toch precies hetzelfde?

Dus waarom kan ik niet gewoon hetvolgende doen (als ik onderstaande goed begrepen heb), ik stop één USB in mijn computer om de BCD veilig te stellen, vanuit mijn andere recovery USB start ik windows7 op, dan stel ik de BCD veilig, dan zal ik bij de verdere installatie vanaf die USB de C schijf moeten verwijderen, als het goed ik kan ik dan dus een kleinere aanmaken, zet ik de BCD terug (voor het geval ik ooit wel de recovery partitie moet gebruiken), en ga dan gewoon verder met de installatie op de 'kleinere' C-partitie.

Of zie ik hiermee iets over het hoofd? Of gaat het op deze manier verkeert?

Ik weet 't, veel leesvoer, maar hoop snel aan de slag te kunne met mijn laptopje, en hoop op jullie antwoord.

Onderstaande staat op de website van SchoonePC.

Windows-partitie verkleinen i.g.v. een recovery-partitie
Een recovery-systeem bevat een door de fabrikant bewerkte Windows-setup (naast alle benodigde software en drivers bevat deze helaas ook nutteloze software en ongewenste sluikreclame). Het betreft hier altijd een goedkopere OEM-versie van Windows waarbij de fabrikant verplicht zorg moet dragen voor de serviceverlening. Microsoft stelt als voorwaarde aan computerleveranciers dat een klant zelfstandig Windows opnieuw moet kunnen installeren. Voor de fabrikant is het leveren van een installatie-CD of DVD echter vrij kostbaar. Er wordt daarom meestal gekozen voor het toepassen van een recovery-partitie (dit heb ik dus ook!), eventueel aangevuld met de optie dat de klant zelf een recovery-CD of -DVD kan branden. (Heb ik ook gedaan, maar bij gebrek aan dvd, op de USB-stick!)

Opstarten recovery-procedure Windows Vista/7
Onder Windows Vista/7 is het een ander verhaal. Windows Vista/7 wordt namelijk niet op de juiste manier geïnstalleerd wanneer de recovery-partitie handmatig wordt geactiveerd. Het gevolg is dat er tijdens het opstarten van het besturingssysteem op de recovery-partitie (de Windows Preinstalled Environment) een probleem ontstaat bij het toekennen van de schijfletters (met alle gevolgen van dien!). Het is daarom noodzakelijk dat de recovery-procedure via de bootmanager van de Windows-partitie wordt opgestart. Bij het verwijderen van de Windows-partitie (noodzakelijk voor het opnieuw partitioneren) wordt echter ook de bootmanager met bijbehorende gegevens verwijderd (de bootmanager is namelijk standaard in de bootsector van deze partitie geïnstalleerd)! Het is daarom noodzaak deze bootgegevens (Boot Configuration Data, BCD) eerst veilig te stellen vóórdat de Windows-partitie wordt verwijderd. Pas nadat de nieuwe Windows-partitie is aangemaakt en de bootmanager is hersteld, kan de recovery-procedure worden opgestart.

Veiligstellen en terugzetten Boot Configuration Data (BCD)
Het veiligstellen en terugzetten van de BCD (gebruik hiervoor bij voorkeur een USB-stick) wordt uitgevoerd via de Opdrachtprompt. Normaal gesproken kan de opdrachtprompt vanuit Windows worden benaderd, op het moment van terugzetten van de BCD is het besturingssysteem echter niet meer aanwezig (omdat de Windows-partitie op dat moment al is verwijderd). De opdrachtprompt moet daarom worden geopend door op te starten vanaf een Windows Vista/7-DVD (deze moet bij Windows Vista worden geleend, bij Windows 7 kan een systeemherstelschijf worden aangemaakt via het configuratiescherm, onderdeel Back-up maken en terugzetten, taak Een systeemherstelschijf maken...). Omdat het belangrijk is te weten of het terugzetten van de BCD zal lukken, kan het veiligstellen beter óók buiten Windows om worden gedaan.

Het benaderen van de opdrachtprompt buiten Windows om gaat als volgt: start op vanaf een Windows Vista/7-DVD. Doorloop de setup en kies na de taal- en toetsenbordinstellingen voor Uw computer herstellen, selecteer de Vista/7-partitie, klik op Volgende en kies Opdrachtprompt. Met het commando BCDEDIT /export "G:\WINDOWSPC.BCD" wordt de BCD in het bestand G:\WINDOWSPC.BCD veiliggesteld, en met het commando BCDEDIT /import "G:\WINDOWSPC.BCD" wordt deze weer hersteld (verander de schijfletter G: in de schijfletter van de back-uplocatie!). Met het commando EXIT wordt de opdrachtprompt weer verlaten. Als (tijdrovend) alternatief kan ook eerst Windows Vista/7 met de geleende DVD worden geïnstalleerd (zonder een productcode in te voeren) om deze vervolgens met de recovery-procedure te overschrijven.

Opstarten vanaf de recovery-partitie
Nadat de BCD is hersteld, kan deze met het commando BCDEDIT (of BCDEDIT /v voor een uitgebreide weergave) worden weergegeven. Staat de verwijzing naar de recovery-partitie er niet bij, dan kan deze alsnog worden toegevoegd met het commando BCDEDIT /create /d "Recovery procedure starten" /application osloader. Dit commando maakt een nieuwe vermelding aan in het opstartmenu, welke wordt geïdentificeerd met een unieke GUID-reeks in het formaat {xxxxxxxx-xxxx-xxxx-xxxx-xxxxxxxxxxxx}. Deze GUID is belangrijk bij het verder afstellen van de opstartopties voor de recovery-partitie. De volgende commando's moeten nog worden uitgevoerd om de nieuwe verwijzing bruikbaar te maken in het opstartmenu (vervang GUID met de eigen unieke reeks en wijzig de schijfletter (in dit voorbeeld F: ) in de daadwerkelijke schijfletter van de recovery-partitie):

BCDEDIT /set {GUID} path \Windows\system32\boot\bootloader.exe
BCDEDIT /set {GUID} device partition=F:
BCDEDIT /set {GUID} osdevice partition=F:
BCDEDIT /set {GUID} systemroot \Windows
BCDEDIT /set {GUID} detecthal yes
BCDEDIT /set {GUID} winpe yes

Met de pijltjestoets omhoog wordt de vorige opdracht teruggehaald zodat de code niet elke keer opnieuw ingevoerd hoeft te worden. Eventueel kan het besturingssysteem op de recovery-partitie vervolgens met het commando BCDEDIT /default {GUID} als standaard opstartkeuze worden ingesteld. Na het opnieuw opstarten wordt automatisch de (aangepaste) BCD geladen, waardoor de recovery-partitie wordt opgestart. Met de aangemaakte optie Recovery-procedure starten uit het opstartmenu kan vervolgens de door de fabrikant bewerkte setup worden gestart zodat de installatie van Windows Vista op de nieuw aangemaakte partitie in gang wordt gezet.

LET OP: Worden er op een later tijdstip wijzigingen doorgevoerd in de partitie-indeling, dan is het verstandig te controleren of de gehanteerde schijfletters nog wel correct zijn!
 
Als je,zoals gezegd,een nieuwe laptop hebt mét garantie zou ik oppassen met deze actie want bij aanspraak/gebruik maken van garantie kunnen ze zich evt. beroepen op de veranderingen die je hebt aangebracht aan je schijf/besturingssysteem.
Omdat deze actie niet zonder risico is zou 't beter zijn om bestanden op 'n externe schijf op te slaan (qua prijs hoef je 't niet te laten).
Voordeel daarbij is dat als er iets gebeurt met je vaste schijf je belangrijke bestanden opgeslagen zijn.
 
Zo'n tool, is dat wel verstandig? Kan ik niet beter gewoon de procedure volgens met een 'nieuwe' installatie, dat lijkt me iets veiliger, wil niet dat er naderhand problemen ontstaan met windows. En het niet doen vanwege de garantie, tsjah... wil wil er nou met een 500 GB schijf zitten waar alleen windows op draait. Niemand toch? Zou iemand toch nog even willen kijken naar de methode en of mijn manier zoals ik het beschrijf mogelijk is.

Groetjes Willem
 
Het risico van merk pc's mét recoverypartitie is dat wanneer je je schijf partitioneert je recoverypartitie evt. niet meer werkt omdat daar allerlei info is opgeslagen omtrent je besturingssysteem en de configuratie dus ook over de schijfindeling en evt. grootte v.d. partities. Voordat je aan de gang gaat zou ik eerst de Dell-forums gaan bezoeken om daar de benodigde info (ervaringen van anderen) op te halen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan