Windows R Installer verbruikt 100% RAM geheugen

Status
Niet open voor verdere reacties.

nyath

Gebruiker
Lid geworden
25 sep 2009
Hoi allemaal,

Hopelijk kunnen jullie mij helpen. Sinds kort (ongeveer 2 weken) wordt mijn laptop (Acer Aspire V15 Nitro) ontzettend traag tot op het punt dat hij geheel bevriest en er niets meer op mogelijk is. Na een hard restart gebeurt weer hetzelfde. De computer is nu eigenlijk niet meer te gebruiken. In de korte periode dat de computer wel werkt of enkel zeer langzaam zie ik dat in de task manager het programma "Windows r Installer" tot 8 gb RAM geheugen gebruikt (wat 100% van mijn RAM geheugen is). Windows r installer verbindt door naar de applicatie msiexec. Wanneer het probleem zich voordoet zie ik dat er in totaal 2 maal windows r installer als proces draait. 1 met een normaal ram verbruikt en 1 dus met een veel te hoog geheugen verbruik. Ik kan het proces wel beëindigen maar dan start hij direct weer opnieuw op met hetzelfde probleem.

De windows installer/msiexec heb ik bij services terug kunnen vinden. Deze is dan "running" wanneer het probleem zich voordoet, maar ik kan deze niet stoppen of de service uitzetten (staat op manual/handmatig(?)).

Wanneer op internet gezocht wordt zie ik meerdere mensen met hetzelfde probleem. Echter kan niemand een oplossing ervoor geven. Microsoft zelf komt niet verder dan het runnen van een aantal diagnostic tools en de tip om wat harde schijf ruimte leeg te maken.
Ik heb meerdere tools gedraaid (troubleshooting tools van microsoft zelf, memory diagnostic tool, malware scan en virusscan). Mijn computer is zo'n 6 maanden oud en ik kan de programma's die door mij zijn geïnstalleerd erop sindsdien op 2 handen tellen. Daarbij heb ik nog zo'n 900 gb vrije schijfruimte. Al mijn drivers zijn up to date en ook windows is up to date.
Wat verder misschien nog benoemswaardig is om te vermelden is dat als ik de computer maar vaak genoeg hard reset ik op een gegeven moment het probleem niet heb. Dan kan ik er vooralsnog minimaal 1 uur er op zitten zonder dat het probleem zich voordoet. Wanneer laptop wordt afgesloten en weer een keer wordt opgestart is het probleem er weer en moet ik weer net zo lang hard resetten totdat ik weer geluk heb.

Omdat het probleem mijn hele computer laat bevriezen binnen enkele minuten is het moeilijk om verder veel diagnostiek te doen of dingen aan te passen. Verder heb ik op internet nog gelezen dat het mogelijk veroorzaakt kan worden door drivers van windows en van je eigen computer (in mijn geval van acer) die niet goed met elkaar werken. Ik zou echter niet weten hoe ik dit kan zien en wat ik daar aan zou kunnen veranderen.

De opties die ik zelf nog heb bedacht zijn:
Windows opnieuw installeren (maar wil dit liever als laatste redmiddel gebruiken)
Computer terugzetten naar eerder moment voordat er problemen zijn (ik ben hier alleen bang bij dat het probleem dan weer binnen een bepaalde tijd opnieuw begint omdat ik de oorzaak er van niet weet).

Hopelijk kunnen jullie mij verder helpen, mochten jullie nog informatie missen dan hoor ik het graag.

Laatst bewerkt:
En wat wordt er dan geïnstalleerd?
Welke windows?
En al in de logboeken gekeken wat het veroorzaakt?

Naar mijn weten wordt er niets geïnstalleerd aangezien alles up to date is. Wanneer het probleem zich voordoet geeft windows update in ieder geval aan dat het niets doet. Gezien het zich over de periode van 2 weken iedere keer voordoet kan ik mij verder ook niet voorstellen dat hij daadwerkelijk iets aan het installeren is.
Het betreft windows 10 (zie ook het subforum).
Ik weet niet hoe ik in de logboeken kan kijken of wat je hier precies mee bedoelt.

Het gekke blijft dat als ik vaak hard reset dat het probleem zich dan ook een keer niet voor kan doen. Zo is er momenteel (na 4 resets) een stabiel memory verbruik van 29% in zijn geheel.

In totaal 14.000 events. Maar als ik kijk naar de "Warnings" dan staat er "The speed of processor 1 (of in andere 0, 2, 3) in group 0 is being limited by system firmware. The processor has been in this reduced performanse state for 71 seconds since the last report."
Daarna staat er een error, maar dat is mijn hard reset (intel SST parameter service terminated unexpectedly).
Verderop staat ook een een critical (the system has rebooted without cleanly shutting down first).

Edit: aangepast. Ik zie nu dat ik hem na de critical hard reset nog 2 maal heb gereset voordat de computer het probleem tijdelijk niet vertoonde (toen waren het weer gewoon error events)

Laatst bewerkt:
Download
57b4871722af8-procexp.png
Process Explorer
Unzip en dubbelklik op procexp.exe.
Klik op de kolom CPU en schuif de verticale schuifbalk naar boven.
Klik op File in de werkbalk → Save As
Klik hier op: Bureaublad.
Bij "Bestandsnaam" zet je:Hardware Interrupts and DPCs.
Bij "Opslaan als type" selecteer je: Process Explorer Data (*.TXT).
Klik op de knop Opslaan.

Post dit log als bijlage in je volgende reactie.

Laatst bewerkt:
Hierbij bijgevoegd het gevraagde log. Dit zijn wel de paramters van nog iets voordat de computer helemaal bevriest. Enkele seconden later zijn de waarden van de bovenste processes hoger, maar omdat ik dan niets meer op de computer kan doen kan ik dit niet opslaan in het log. Hopelijk is dit wel voldoende anders probeer ik het nog een keer.

Ik doe er overigens wellicht wat langer over om te reageren omdat ik pas weer iets zinnigs kan doen op de laptop wanneer ik geluk heb dat hij na een restart niet het probleem geeft. Zo heb ik meerdere restarts (en dus tijd) nodig voordat ik het bestand kan downloaden, uitvoeren en daarna posten. In ieder geval alvast bedankt voor je begrip.

Ik zie dat msiexec.exe er tweemaal in staat, is dit normaal? (de verhoogde waar bij description niets staat, en een die <0,1 verbruikt waar bij description windows r installer staat).

Bijlagen

Laatst bewerkt:
Naar alle waarschijnlijkheid is installatie van updates hier een oorzaak.

Kijk naar het eerste artikel onderin:
om het hoge processorgebruik op te lossen door verschillende oorzaken.
Code:
Process*** *** CPU*** Private Bytes*** Working Set*** PID*** Description*** *** *** *** Company Name
svchost.exe	0.01	11,692 K	3,740 K	1632	Host Process for Windows Services	Microsoft Corporation
svchost.exe	0.01	8,868 K	6,080 K	1768	Host Process for Windows Services	Microsoft Corporation
svchost.exe	0.01	7,088 K	4,084 K	1592	Host Process for Windows Services	Microsoft Corporation
svchost.exe	< 0.01	24,368 K	11,428 K	1548	Host Process for Windows Services	Microsoft Corporation
svchost.exe	15,692 K	6,356 K	1912	Host Process for Windows Services	Microsoft Corporation
svchost.exe	6,468 K	5,648 K	2652	Host Process for Windows Services	Microsoft Corporation
svchost.exe	7,568 K	6,568 K	2300	Host Process for Windows Services	Microsoft Corporation
svchost.exe	2,252 K	1,284 K	1616	Host Process for Windows Services	Microsoft Corporation
svchost.exe	4,628 K	6,768 K	2212	Host Process for Windows Services	Microsoft Corporation
svchost.exe	1,636 K	1,744 K	2472	Host Process for Windows Services	Microsoft Corporation
svchost.exe	8,388 K	3,200 K	5692	Host Process for Windows Services	Microsoft Corporation

Laatst bewerkt:
Bedankt voor je reactie. Ik heb een heel deel van de stappen gevolgd. Helaas zijn een deel van de stappen of programma's enkel geschreven voor windows 7 en 8, er is dan geen Windows 10 variant beschikbaar. Tot nog toe heeft dit dus niet voor de oplossing gezorgd. Ik ben er ook achter gekomen dat er geen restore points op mijn laptop beschikbaar zijn. Ik neig steeds meer naar een herinstallatie van Windows 10.. Zou dat het probleem oplossen? Of blijven de problemen (als het om drivers gaat) dan alsnog bestaan?

Daarom ben ik er ook geen voorstander van te snel over te stappen op een nieuw besturingssysteem. Veel knutselen om alle problemen die dit met zich meebrengt en niet alle artikelen zijn al jouw osproof.

Wat betreft een herinstallatie: Schakel de Windowsupdates van stuurprogramma's uit:
Combineer [windowstoets & r] ➟ typ: control sysdm.cpl,,2 ➟ klik op "Instellingen voor stuurprogramma's op Windows Update'. Klik hier de optie: nooit stuurprogramma's downloaden wanneer ik een apparaat aansluit.

Backup je huidige stuurprogramma's.
Download Double Driver. Upzip het en pak het uit naar de Program Files Map. Hier staat hoe je moet uitpakken.

Dubbelklik dd.exe om het programma uit te voeren.
Klik op Backup → Scan Current System
Klik op Save. Bewaar het log op je bureaublad.
Post het log.

Laatst bewerkt:
Hoi Dorado,

Het nieuwe besturingssysteem kwam voorgeinstalleerd op de destijds nieuwe laptop. Ik heb na mijn post van gisteren in de tussentijd besloten om een recover te doen (met behoud van persoonlijke gegevens). Dit was nog voordat jij gepost had dus ik heb toen niet de stappen uitgevoerd. Vooralsnog lijkt dit het probleem te hebben opgelost. Tijd zal moeten uitwijzen of het probleem weg blijft. In ieder geval bedankt voor de ondersteuning.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan