Windows reageert soms niet goed op muisklikken.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Birdie260797

Gebruiker
Lid geworden
30 jan 2012
Zojuist heb ik mij hier geregistreerd in de hoop dat jullie mij kunnen helpen met een vervelend probleem dat ik sinds enkele weken heb met mijn pc.
Allereerst: Ik gebruik Windows 7 Professional (64bit), dat overigens geheel up to date is.
Het probleem is het volgende:
Sinds enkele weken gebeurt het af en toe dat Windows niet goed reageert op muisklikken. Ik kan bijvoorbeeld Verkenner niet openen. Wanneer ik op Verkenner, onder op de Taakbalk, klik gebeurt er niets.
Afsluiten of opnieuw opstarten lukt ook niet, niet met de bijbehorende opdrachten en evenmin met Ctr+Alt+Del. Ik kan alleen maar afsluiten met de Aan/Uit knop.
Wanneer ik vervolgens weer opnieuw opstart is het meestal weer in orde. Zoals ik in het begin al zei komt het maar af en toe voor.
Heeft iemand een idee waar het aan kan liggen en wat ik er aan zou kunnen doen om het op te lossen ?
Bij voorbaat dank.
Ton

Het probleem kan ook bij de muis zelf liggen.
Daarom hoef je niet onmiddelijk een nieuwe muis te gaan kopen. Als je er ergens eentje bij iemand kan lenen, en het probleem doet zich dan niet meer voor, kun je nog altijd een nieuwe muis kopen.

Afsluiten of opnieuw opstarten lukt ook niet, niet met de bijbehorende opdrachten en evenmin met Ctr+Alt+Del. Ik kan alleen maar afsluiten met de Aan/Uit knop.

Alt + F4 toets indrukken

Laatst bewerkt:
Welkom op het forum birdie260797,
De computer bevriest dus, net als mijn wereld...

Serieus. Bij geen foutmelding kan je in de logboeken kijken, kijk even in Help hoe je daar komt en zoek de tijd waarop de computer bevroor. Kijk dan bij Eigenschappen of bijzonderheden van de fout. Ik ken Windows 7 zelf niet maar bij Vista is dat in de Aangepaste weergave.

Een scan op malware zou nu erg nuttig zijn, gebruik hiervoor eens MBAM. Updaters van programma's zijn heel vaak de boosdoener wanneer de computer niets meer kan. Schakel deze binnen programma's eens uit en kijk (bij Vista) op het tabblad Opstarten van Systeemconfiguratie (de opdracht msconfig in Vista) Er zijn meestal meer vreemde achtergrondprocessen actief dan je denkt. Zoek naar wat deze programma's precies zijn met Google en schakel indien nodig iets uit.

Wat je zou kunnen doen is de schijf defragmenteren. Het virtuele geheugen, de swapfile) wordt ook gedefragmenteerd wanneer dat in de sessie ervoor even wordt uitgeschakeld. Bij probleemoplossing is dat aan te raden.

Geef de opdracht sfc /scannow om (met de Windows schijf gereed) de beveiligde systeembestanden te laten controleren. Dat is het voor mij. Nu maar sparen voor Windows 7. Succes

Bedankt voor de reacties.
@seniorke: Andere muis geeft hetzelfde probleem, dus daar kan het niet aan liggen. Op Alt+F4 krijg ik geen reactie.
@Alfred 2: Ik heb al je suggesties opgevolgd, maar het probleem blijft.

Het gekke is dat het probleem niet altijd optreedt. Wanneer de pc bevriest en ik met de aan/uitknop afsluit en weer opstart is er de ene keer niets aan de hand maar een volgende keer staat ie weer vast. Het is dus heel onregelmatig.

Ik wilde overigens nog proberen om te herstellen naar een herstelpunt van enkele weken geleden, maar dat gaat ook niet. Ik kreeg weliswaar een hele lijst van herstelpunten te zien maar als ik er een koos kreeg ik de melding dat dat punt niet gevonden kon worden. Alleen het allernieuwste herstelpunt was beschikbaar.
Gelukkig heb ik nog wel een systeem kopie, ook van een aantal weken geleden, op een afzonderlijke schijf staan. Zal het daarmee eens gaan proberen.

Het ontbreken van herstelpunten wijst wel vaak op een virusbesmetting. Het is namelijk erg gemakkelijk om die te verwijderen.

Als je gedefragmenteerd hebt en er is voldoende ruimte op de schijf en je hebt de achtergrondprocessen gecontroleerd, schakel dan de taakplanner, het automatisch updaten van Windows en het indexeren van de schijven voor snelle zoekopdrachten uit. Als je een virusscanner hebt die op de achtergrond scans uitvoert, dan kan dat ook het probleem zijn. Als dat nog niet werkt zou ik een schijfcontrole doen. Bij reparaties aan een kapotte schijf wordt deze mogelijk onleesbaar, daar moet je bij dus op verdacht zijn bij schijfcontroles.

Nogmaals bedankt Alfred 2. Windows (automatische) update had ik al uitgeschakeld evenals indexering.
Inmiddels heb ik een systeem kopie van enkele weken geleden teruggezet en tot nu toe gaat het goed.

Overigens: Je hebt nog een antwoord geplaatst maar dat hoort kennelijk op een andere plaats thuis op een vraag van iemand anders :)

Helaas is het probleem nog steeds niet volledig verholpen. Heel af en toe "bevriest" de pc nog steeds.
Wat ik wél ontdekt heb is dat áls het gebeurt, de cursor op het scherm een draaiend rondje is. En ook dat als ik een aantal minuten wacht (5 a 10 minuten), het plotseling weer goed komt. (Eerder dacht ik dat de boel permanent vast stond).
Kan dat een indicatie zijn voor wat er aan de hand is ?

Overigens heb ik een schijfcontrole uitgevoerd en dat leverde geen problemen op. Scannen met Avast, Microsoft Security Essentials en Malware Bytes evenmin. Windows Update staat niet op automatisch. Controle met msconfig leverde geen "vreemde" services of programma's op.

Dat kan inderdaad een indicatie zijn want het systeem is op dat moment bezet. Het voert dus een andere taak uit. Ter aanvulling: Vaak is een taak die de computer grotendeels in beslag neemt een update proces. Deze zijn in veel gevallen zo geprogrammeerd dat de computer er op moet wachten. Een geluidsdriver kan bijvoorbeeld een updater actief hebben. Als je het bovenstaande al geprobeerd hebt en ook Windows updates hebt uitgeschakeld dan moet je eens controleren bij Start > Uitvoeren (bureauaccessoires?) > type: "msconfig" en ga in het volgende venster naar het tabblad Opstarten. Schakel hier deze vervelende updaters en onnodige programma's uit. Voor de betekenis van de namen en uitsluitsel over waar die programma's voor dienen moet je even gaan Googelen. Ik had je dit al geadviseerd maar kijk nog eens goed of daar geen updaters of indexeerders tussen staan en schakel updaten en indexeren binnen alle programma's ook uit. Om te kijken wat er zoal actief is kan je Taakbeheer openen door Ctrl+Alt+Del te drukken en dan Taakbeheer te kiezen. Je ziet daar een overzicht, in real-time, van welke programma's de processor of het geheugen gebruiken. Het proces dat bij problemen de meeste bronnen gebruikt is de boosdoener. Als je geen Ctrl+Alt+Delete kunt doen moet je Taakbeheer maar even open houden. Dit blijft bovenop andere vensters staan.

Opnieuw bedankt Alfred 2.
Ik heb het e.e.a. gecontroleerd via msconfig en een paar dingen uitgeschakeld.
Nu heb ik alleen nog de volgende programma's en (niet MS) services staan:
Opstarten:
MS Security Client, MS Windows Operating System, DVDFab Virtual Drive, Imon, DFX
Services
Avast (actief), McAfee Site Advisor (actief), SBSD Security Client (actief)
2x Google Update Service (gestopt), InstallDriver Table Manager (gestopt), NVidia Display Driver Service (gestopt).

Heb je hier nog wat op aan te merken ?
In ieder geval zal ik even afwachten hoe het nu gaat.
Probleem is alleen dat áls de boel bevriest ik ook niet in Taakbeheer kan komen om te kijken wat er allemaal draait.

Als ik "MS Security Client" Google, is het eerste resultaat dat de computer telkens bevriest tot er opnieuw wordt opgestart.

http://facepunch.com/threads/1109549

Dat komt door het bestand C:\ProgramData\Microsoft\Microsoft Security Essentials\Support\MSSEOOBE.etl dat niet ge-update kan worden. Verwijder het bestand, waarna het automatisch opnieuw wordt aangemaakt. Het probleem zou dan verholpen moeten zijn. Probeer eerst dit eens en laat ons daarna even opnieuw wat weten.

Ik kom maar niet verder als Vista en daar blijft Taakbeheer bovenop de andere vensters.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan