Windows Server 2003 DHCP probleem..

Status
Niet open voor verdere reacties.

thebeatproducer

Gebruiker
Lid geworden
10 jan 2010
Beste mensen,

Ik probeer al een tijdje een thuisnetwerk in te stellen, maar dit wil op het moment niet goed werken. Ik heb een Linksys Router (E1000) aangeschaft om de DHCP uit te kunnen schakelen op de router. Dit kon niet op de experiabox van KPN, maar moest wel om mijn AD te laten werken.

Op het moment heb ik mijn netwerk als volgt opgebouwd:
Netwerk.jpg

De scope is:
192.168.1.1 - 192.168.1.100
Linksys Router : 192.168.1.254
Thomson router: 192.168.2.254
OS Server: W2k3 SBS

DNS DHCP AD WINS zijn geinstalleerd op de server, en DHCP is uit op de Linksys Router. De DHCP op de
thomson staat aan. Maar die stoort niet, toch?

Mijn vraag is dus: Waarom deelt mijn server geen IP-adressen uit, en hoe los ik dat op?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Laatst bewerkt:
Waarschijnlijk ben je vergeten om je DHCP server te "Authorizen". Dus (op je W2003 server) de DHCP management console openen, rechtsklikken op de getoonde DHCP server en kiezen voor "Authorize" (ik ben even de NL-term kwijt).

Dat op de Thomson DHCP aanstaat stoort niet, want dat is op een ander segment dan je servers en werkstations.

PS: Ik neem aan dat de 3 netwerkapparaten 'lager' in je diagram switches zijn of hubs, dus geen routers.

Succes,

Tijs.

Ik heb de DHCP server al wel geautorized, maar de server deelt nog steeds geen ip adressen uit.

Trouwens de netwerkapparaten onderin zijn inderdaad niet-intellegente swiches.
Kunnen die misschien storen, of moet ik het probleem ergens anders zoeken ?

2 mogelijkheden zie ik zo snel:
a. Je hebt de aangemaakte scope niet geactiveerd. Zonder activatie van de scope wordt er niets van uitgedeeld.
b. Ander probleem zou kunnen zijn de tcp/ip configuratie van je server.
Alle servers (incl. de DHCP/AD server) moeten een (uniek) vast ip-adres hebben in de juiste reeks (dus het 192.168.1.x segment).
Omdat je gedachte DHCP reeks loopt vanaf 192.168.1.1 t/m 192.168.1.100 en de Linksys router ip-adres 192.168.1.254 heeft, moeten dit ip-adressen zijn uit de reeks 192.168.1.101 t/m 192.168.1.253.

Staat dat allemaal goed, dan zou ik kijken of een laptop (of desktop) direct in het Switched segment waar je DHCP/AD server staat wél een ip-adres ontvangt van de DHCP/AD server.

Tijs.

Hee mensen!

Het probleem is opgelost. De pc's krijgen nu een IP adres van mijn server!
Het probleem zat in (hoe verassend) de firewall.. UDP poort 67 en 68 moeten hiervoor open staan.. Vreemd opzich dat windows dit niet zelf doet.

Bedankt voor de hulp!

Mooi dat het opgelost is, maar het zal wel niet de standaard Windows firewall zijn die je gebruikt nu, want die wordt automatisch aangepast aan de (DHCP en andere) rollen die je je server geeft.

Graag nog de vraag als opgelost aangeven: Klik op "Zet status opgelost" op de donkerblauwe horizontale balk, bijna bovenaan deze webpagina [die met "Zet status opgelost", "Onderwerp opties" etc.]

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan