windows server 2003, wie weet er een .......

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jheroen

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
30 nov 2001
site met uitleg over hoe je begint met de server in te delen etc?
liefst in het NL
tnx!
:thumb:

ik heb server 2003 enterprise edition nl
daar wil ik eens wat mee gaan stoeien maar helemaal ins blaue hinein lijkt me wat lastig
vandaar
:-)

Wáár wil je dan precies mee stoeien, mail-, web-, ftp- of nog iets anders server?

nou, het is helemaal nieuw voor me dus ik wil eigenlijk van alle mogelijkheden eens gebruik proberen te maken
dat zal niet meevallen voor een leek denk ik :-(
weet jij toevallig of het mogelijk is om het volgende te doen:
op zolder internet toegang, ik wil gebruik maken van een draadloos en bedraad netwerk(draadloos voor naar beneden etc) en bedraad voor op zolder,kan ik dit allemaal sturen met deze server?
dus instellen als mailserver en internettoegang regelen etc?

Voor het sturen van een bedraad en draadloos netwerk heb je alleen een router nodig die dit kan. Dan kan je vanuit iedere pc die er op aangesloten is dat netwerk via die router configureren.

Hoe een mailserver te installeren op 2003, weet ik niet, ik weet wel dat er talloze programma's zijn op internet die gratis zijn en waarmee je op vele andere besturingssystemen je mailserver kan draaien. Mocht je een webserver willen installeren kan ik apache aanraden.

dus eigenlijk raadt je gebruik maken van dat server systeem af?
want bv als je twee pc's hebt, een notebook en een desktop met allebei outlook erop, dan haal je op de ene je post binnen maar dan staat het niet op de andere
is het dan handig om zo'n programma te draaien?
ander ding: je zal dan altijd een extra pc moeten hebben draaien denk ik?

Ik heb geen ervaring met server 2003. Ik heb nu zelf wel hier een webserver draaien op de oudste pc (xppro) die hier staat in een netwerk via de router. Mailserver moet ik nog installeren, maar dat is volgens mij ook niet bijster moeilijk.

wat zou een voordeel zijn van zelf een mailserver draaien?
en klopt het dus dat je altijd een extra pc continue aan moet hebben om alle services te kunnen draaien?

Het voordeel van zelf een mailserver draaien is dat je de juiste mailtjes over de juiste pc's kan verdelen. Ook kan je je eigen domein mailtjes verspreiden. Bijvoorbeeld: Op Pa@mijndomein.nl krijgt Pa zijn mailtjes op zijn pc. Op Zoon@mijndomein.nl krijg zoonlief zijn mailtjes op zijn pc. Ja daar moet altijd 1 pc voor aan zijn, de pc die de mailserver draait. Het is mijns inziens niet handig om een mailserver te draaien op een pc die dagelijks voor allerlei toepassingen gebruikt wordt. Maar dat is naar eigen inzicht.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan