Windows Setup

Status
Niet open voor verdere reacties.

DopErwin

Gebruiker
Lid geworden
5 okt 2008
Berichten
17
Hallo,

Ik heb een probleempje bij het installeren van Windows XP. Onder het installeren viel de computer uit, omdat de voedingskabel er niet goed inzat. Als ik hem nu opstart krijg ik eerst 'Setup wordt opnieuw gestart', waarna het scherm zwart wordt en ik een systeemfout krijg; 'Er is geprobeerd te schrijven naar een volume nadat het is afgesloten.' Daarna start hij opnieuw op en begint hij overnieuw. Wat kan ik hieraan doen? Er staan verder geen belangrijke bestanden op dus alles mag gewist worden. Ik wil hem gewoon weer aan de praat krijgen.

DopErwin
 
Ik denk dat je het volgende kunt doen:
1. Start weer op van de XP cd (dus druk weer op een toets als die bekende melding verschijnt).
2. Verwijder de partitie waar je eerst XP op wilde installeren. Alles wordt dan gewist.
3. Installeer XP in de nu vrijgekomen niet-toegewezen opslagruimte

Succes,

Tijs.
 
Ik heb toevallig ook een dergelijk probleem.
Ik wil xp herinstalleren maar kan de C-partitie niet verwijderen. Ik heb geprobeerd de pc op te starten met de xp cd erin. kom na de gebruikelijke stappen in een menu waarin ik kan kiezen. Ik kies voor verwijderen van partitie-C, zoals ik eerder heb gedaan, maar als reactie krijg ik een bericht dat de partitie niet verwijderd kan worden omdat er opstart gegevens op zitten of zoiets.
Kennelijk doe ik iets verkeerd.

Mijn vraag:
kan iemand me aangeven hoe het moet?
Hoe kan ik xp op een ander manier (bijvoorbeeld met Partition Magic) verwijderen?
Ik heb eens de cd van windows 2000 ervoor gebruikt maar de werkwijze weet ik niet meer.

Bedankt
 
Ik denk dat je het volgende kunt doen:
1. Start weer op van de XP cd (dus druk weer op een toets als die bekende melding verschijnt).
2. Verwijder de partitie waar je eerst XP op wilde installeren. Alles wordt dan gewist.
3. Installeer XP in de nu vrijgekomen niet-toegewezen opslagruimte

Succes,

Tijs.

Bedankt voor je reactie Tijs. Het probleem hierbij is dat bij het opstarten er helemaal geen scherm verschijnt, dus dit wil ook niet lukken.

DopErwin
 
@DopErwin: Hoe heb je dan in eerste instantie de XP-installatie opgestart? Dat zal toch (neem ik aan) wel gegaan zijn via
1. Opstartvolgorde CD-rom eerst zetten in de BIOS
2. CD erin
3. PC opstarten, en op spatiebalk (of andere toets) drukken op de melding "Druk op een toets om van CD te starten" danwel "Press any key to boot from CD-rom" (of een vergelijkbare melding). Deze laatste is de melding waar ik het juist over had.

@peddyler: Lijkt mij een vreemd verhaal, eerlijk gezegd: Als je echt van de CD opstart, dan zou je (neem ik aan) die C: partitie toch echt moeten kunnen verwijderen, onafhankelijk of er al setup-informatie op staat of niet!
Alternatief kun je (als het gewone IDE-schijven betreffen; voor Raid en Sata werkt dit niet) een bootfloppy bouwen met Windows98 erop, en dan NON-dos partitie verwijderen die je C: schijf voorstelt (kijk wel even goed na dat je de juiste partitie weggooit!)
Bootfloppy Windows98 te maken door het downloaden en starten van dit programma.

@peddyler én DopErwin: Met een Live-cd met GpartEd (link) kun je, d.m.v. het branden van een image naar CD via Nero of (bijv.) ImgBurn een opstartcd bouwen waarmee je partities kunt verwijderen, verkleinen, vergroten etc. Hierbij geldt natuurlijk net zo hard weer dat je wél de juiste partitie moet verwijderen, dus geen fouten daarmee moet maken.
Ondersteuning van Raid en SATA schijven is er wél in Gparted, maar blijf waakzaam wat je weggooit (en van welke fysieke schijf precies).

Succes,

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan