Windows springt uit actief programma

• Onderwerp starter Onderwerp starter Carp
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

Carp

Gebruiker
Lid geworden
29 nov 2005
L.S.

Ik heb te kampen met een irritant probleem. Windows doet steeds een geopend programma naar de achtergrond brengen. Hier van zie je eigenlijk niets, het is alleen merkbaar dat tijdens het typen dit opeens niet meer lukt. Ik moet dan het des betreffende scherm weer actief klikken, om verder te gaan met typen. Zo heb ik tijdens het typen van deze tekst 4x op mijn browser moeten klikken zodat knipperend typ balkje weer verscheen. Het lijkt er een beetje op of er een ander programma, onzichtbaar, het actieve programma wordt. Echter bij alle actieve programma's heb ik niets kunnen ontdekken. Is dit een beetje duidelijk omschreven?

Ik heb een xps 15z, i7 2640M met windows 7 sp1. Actieve programma's zijn op dit moment McAfee, MS outlook, SyncUP, nvidea control pannel, Intel graphics control panel, trackpad control pannel en MS office upload centre.

Met vriendelijke groet en vast bedankt voor de moeite!

Kijk eens me taakbeheer of in je systeembalk welke programma's allemaal aktief zijn. Waarschijnlijk is er eentje die steeds de focus overneemt.

Overigens is dit een bekende eigenschap van Windows. Blind typen is feitelijk onmogelijk. Neemt niet weg dat dit niet continu moet gebeuren. Dan is er iets niet helemaal lekker.

Sorry voor de late reactie. Ik heb bijgevoegd een plaatje van alle actieve processen. taakbeheer.jpg

Er staan een hoop processen bij die ik niet kan thuisbrengen of gewoon niet snap! Dus wellicht dat ik een beetje moet ruimen hier in?

Zo, 94 processen, hoeveel programma's waren er op dat moment geopent?
Als ik windows opstart zijn er idle 35 processen actief.
Ik beheer mijn processen en services in:
C:\WINDOWS\system32\services.msc - services die gestart zijn kan je daar eens bekijken
C:\WINDOWS\system32\msconfig.exe - tabblad opstarten

Op deze 2 plekken zal je vast ook veel zien.
Het gaat er om dat je probeert te gaan zien welke processen en services niet automatisch opgestart moeten worden als windows start.
Afgezien van antivirus, die laat je sowieso ingeschakeld altijd.
Ook windows update laat je altijd ingeschakeld.
Loop de beschrijvingen in de services eens door.
94, zijn er echt veel hoor, ik weet wel zeker dat de helft voor jan met de korte 3 letterige achternaam actief zijn.
is het een laptop/computer met recovery of een windows install?
In een fabrieksrecovery zijn vaak ook programma's van de fabrikant ingebakken, dan kan het iets meer zijn.

Kijk, zo ziet het er bij mij uit:
9ibk2o.jpg

Dit is een windows install, geen recovery, geen fabrieks pc.
Op dit moment is dan alleen taakbeheer geopent.
Op dit moment staat de computer ook al een tijdje aan, en heb al vele programma's geopent en ook weer gesloten, processen van een programma die gestart zijn en actief blijven als ik het bijbehorende programma afgesloten heb, die beëindig ik persoonlijk.

Je ziet op dit moment dat er maar 32 processen actief zijn, 94, sjonge wat veel.
Het is op 1 proces na 3 keer zo weinig als... 94. Nu moet ik wel zeggen dat ik al 17 jaar windows gebruik.

Ik heb services die ik niet gebruik uitgeschakeld, dat kan afhankelijk zijn van wat je allemaal op je computer doet.
services van programma's die niet essientieel zijn maar ik wel gebruik stel ik in op handmatig.
Zodra ik een applicatie start die de bijbehorende service start op het moment dat ik het ga gebruiken zal meestal niet stoppen automatisch als ik het programma afsluit, die kan ik handmatig stoppen in de eigenschappen van die service.
Dit kan je zo creëeren voor jezelf als je je een beetje verdiept in hoe dat werkt in windôôs.
Succes.

Heb je voldoende geheugen (in windows 7 4GB of meer)?
open dan het register.
C:\windows\regedit.exe
blader naar de sleutel:
HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Control\Session Manager\Memory Management
zet de waarde DisablePagingExecutive op 1
Nu worden de drivers en je systeem niet meer van de hdd gelezen, maar in het geheugen geladen, windows werkt nu sneller.

Laatst bewerkt:
Beste Erik,

Allereerst zeer dank voor de uitgebreide post. Ik begrijp dat ik mijn weekend al nuttig kan besteden. Bij services staan inderdaad een ****load aan processen. Deze zal ik doorlopen en wellicht dat ik over een paar misschien nog een vraag kan stellen. Het zijn een hoop achtergrond programmas zo te zien. Want als de laptop net opstart zijn er nog 88 processen actief. Bovendien zie ik ook allerlei processen staan als bijvoorbeeld omgevingslicht sensor applicaties etc.

Wat betreft het laden op het ram geheugen, ik heb 8 gb ram dus dat moet geen probleem zijn denk ik. Echter aangezien ik een SSD heb, is dit dan nog nodig? Ik heb begrepen dat zulke trucs niet echt veel bijdragen met een dergelijke schijf.

Bedankt nogmaals!

Wat van belang is dat je gaat proberen al die services en processen die opstarten in kaart te brengen en gaat proberen deze in groepen in te delen, zodat je een beetje een overzicht probeert te krijgen van wat het allemaal is en doet.
Alles wat gestart wordt door software van derden, is dan een groep.
Alles wat gestart wordt wat met veiligheid te maken heeft is dan een groep
Alles wat microsoft services zijn is dan een groep.
welke horen er bij de software van de laptop, ook een groep.
Per service en proces kan je dan uiteindelijk ook weer uitzoeken wat het doet en of je dat nodig hebt, of handmatig kan starten of niet enzovoort.
In internet explorer heb je geinstalleerde invoegtoepassingen, de invoegtoepassing van adobe genaamd flahplayer blijft nog lang actief als proces ook wanneer je de browser die de invoegtoepassing starte sloot, zo werkt dat met verschillende software weer op verschillende manieren.
zo is er software waarvan alle processen stoppen als je het programma sluit na gebruik, en zo zijn er die actief blijven.
Op die manier over processen denken, in groepen in een soort boomstructuur, is dan een manier om in die vele services en processen de weg te vinden.
Uiteraard als je vragen daar over hebt kunnen we altijd mee denken.

En zie dit niet als truck's, het zijn geen truck's, de truck ligt bij de software die na installatie veel automatisch op laat starten.
Dus veel software kan je daar mee opzadelen.
Zoals je ziet in mijn taakbeheer, op een niet reovery systeem ik ook momenten heb dat er 30 processen maar gestart zijn.
Als ik windows installeer hou ik dat altijd direct bij, omdat jij nog niet weet hoe je dat moet doen is dat nu zo veel geworden.
Dus als ik windows installeer en ga gebruiken, blijft voor eeuwig windows zo snel, infecties uitgesloten, omdat ik deze instellingen altijd direct doe.
In het configuratiescherm\programma's en onderdelen kan je zelf bekijken wat er allemaal is geinstalleerd.
In C:\Windows\System32\msconfig > tabblad Opstarten zie je in die regels onder het kopje Opdracht welk bestand van welke locatie wordt gestart, met die informatie kan je dan weer verder zoeken over wat nu precies gestart wordt, en kan dat uit.

Op een laptop met recovery systeem en software van het merk moet 49 processen haalbaar zijn.
Maar belangrijk is inderdaad dat je wel weet wat je doet.

Je moet een service eigenlijk zo zien.
Via registerwaarden wordt met het starten van een service een dll bestand gehost.
Zo'n Dynamically Linked Library bestand is een bestand die ook commando's kan bevatten om iets op te starten, bijvoorbeeld een exe bestand.
in het register zal een waarde als *.dll,1232 (fictief) een dll bestand starten en de code van regel 1232 uitvoeren die in dat dll bestand is geprogrammeerd.

Dus zie jij gestarte exe bestanden in taakbeheer, dan weet je nog steeds niet door welke service deze werd gestart als deze niet op een andere manier werd gestart.
Dus nu je weet dat een service in windows dll bestanden aan gaat spreken die vervolgens de inhoud bevat om de service uit te voeren, je via de beschrijvingen in services.msc en de regels onder opdracht in msconfig tabblad opstarten dus allerlei info gaat verzamelen.

Dus een service is puur alleen registerregels (sleutels en waarden) die bestanden aansturen en begint altijd bij een dll of een uitvoerbaar bestand, een service is dus geen bestand of programma op zichzelf, je kan ze beheren dus met services.msc, services.msc is een bestand die gestart wordt in mmc.exe.
dus services.msc is geen programma.
ook al lijkt het zo omdat de extensie msc is gekoppeld aan mmc.exe
Wat je dus daarmee doet is bepaalde waarden in het register wijzigen via de windows interface.
Zo werkt dat in windoos, dat is een structuur.

Zo zijn er in windows services waarvan ik weet dat ik ze nooit zal gaan gebruiken, zoals remote registry, en als ik een service zat ben en hij doet niet wat ik wil haal ik wat regels weg uit het register en de service is niet meer.
Die bestaat dan niet meer, maar dat mag je alleen maar doen als je weet wat je doet, en moet je weten hoe machtigingen werken.

Ik hoop niet dat dit te groot is, maar in deze afbeeldingen kan je een voorbeeld zien:
24dh89c.jpg

Nog even belangrijk is dat je eerst in de instellingen van programma's gaat kijken of het automatisch opstarten niet uit te vinken is, want vaak is dat ook in het programma zelf een optie die standaard aangevinkt is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Had hetzelfde probleem maar dan met games en de internet-browser een maandje geleden. Ik heb alle processen, niet alleen van de gebruiker maar ook van het hele systeem nagelopen maar het probleem was opeens net zo snel weer weg dan dat het weer kwam. Tot op heden nooit meer last van gehad, hopelijk blijft dat zo.

Je moet allereerst even de processen van alle gebruikers weergeven, dus van het hele systeem.
Het proces Uphost.exe schijnt berucht te zijn, die veroorzaakte een soortgelijk probleem bij andere personen die daar op internet achter kwamen. Als je dat proces hebt zou ik hem beëindigen.
Beëindig nooit een elementair systeemproces als SYSTEM 32 of Explorer. Je zou even kunnen kijken of je het Java proces jusched.exe kan beëindigen, dit is een Auto-updater en Auto-updaters veroorzaken deze problemen heel vaak. Ook kan je even kijken naar de prioriteit van processen, je kan die allemaal op 'normaal' zetten.

jushed.exe kan je daarvan uitsluiten door in het configuratiescherm op het java pictogram te klikken en in tabblad Update > check for updates Automatically uitvinken.
Dus zo werkt het, je kijkt eerst of er in de opties van het bijbehorende programma dat uit te schakelen is.
In dat tabblad kan je ook op updates checken, daar is de knop Update Now voor.

Het probleem bij autoupdaters is wanneer er op een dag 2 of meer tegelijk willen gaan installeren, dat is het gevaar daarvan, of dat je zelf een programma aan het installeren bent en een autoupdater gaat ook installeren op de achtergrond. is een russisch roulette dan.

Laatst bewerkt:
Beste Erik,

Ik moet op de eerste plaats beginnen met je te bedanken voor de uitleg. Het was van grote waarde. Ondanks je goede uitleg is het nog steeds een ramp voor een leek zoals ik om het duidelijk te krijgen. Momenteel heb ik het aantal processen naar beneden weten te brengen van 94 naar 77 (66 bij start up). Bij elk proces dat ik heb geëlimineerd heb ik geprobeerd om in de instellingen van het programma het programma te laten stoppen. Bij een aantal kon dat een aantal andere niet, daar heb ik botweg de service uitgeschakeld.

Er zijn een aantal services die van mij mogen blijven. (bv, quickset zodat ik mijn sneltoetsen kan gebruiken en emisoft services etc). Het merendeel van de services blijven echter windows services waar ik geen hout van begrijp. Op dit moment zijn dat ca 60 services.
Ook is het originele probleem, het verlies van de focus nog niet opgelost. Is er misschien een lijst van 'nuttige' windows services, zodat ik hierin zou kunnen gaan schrappen?? Ook zijn er 5 intel services en 5 nvidea services bezig. Hoe zou ik uit kunnen zoeken of deze ook aan moeten?

Vast bedankt!

Had hetzelfde probleem maar dan met games en de internet-browser een maandje geleden. Ik heb alle processen, niet alleen van de gebruiker maar ook van het hele systeem nagelopen maar het probleem was opeens net zo snel weer weg dan dat het weer kwam. Tot op heden nooit meer last van gehad, hopelijk blijft dat zo.

Je moet allereerst even de processen van alle gebruikers weergeven, dus van het hele systeem.
Het proces Uphost.exe schijnt berucht te zijn, die veroorzaakte een soortgelijk probleem bij andere personen die daar op internet achter kwamen. Als je dat proces hebt zou ik hem beëindigen.
Beëindig nooit een elementair systeemproces als SYSTEM 32 of Explorer. Je zou even kunnen kijken of je het Java proces jusched.exe kan beëindigen, dit is een Auto-updater en Auto-updaters veroorzaken deze problemen heel vaak. Ook kan je even kijken naar de prioriteit van processen, je kan die allemaal op 'normaal' zetten.

Hoi Stormbreaker, ik heb jusched.exe gestopt. Hopelijk is dit een oplossing!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ok, dus je nam al een beetje de stap om dat alles eens te bekijken.
Dat is goed.
jushed.exe stop je dus in windows via het configuratiescherm door op het java pictogram te klikken en naar tabblad Update te gaan.
Jushed.exe is de java updater, deze zal maar eens in de ingestelde tijd zoals in tabblad Update ingesteld is starten.
Dus zoiets stel je dan daar in, in plaats van msconfig.
Als je in tabblad update van Java Check for updates uitvinkt start jushed.exe niet meer op, maar zal je ook niet meer gewaarschuwd worden als java upgedate moet worden, waar je dus rekening mee moet gaan houden in de toekomst om veilig te kunnen blijven.
Anders kan je in datzelfde tabblad dus ook naar updates zoeken.

Verder kan je in internet explorer je invoegtoepassingen eens bekijken, en in menu Beeld Werkbalken hoeveel er ingeschakeld is.
hoeveel zoekbalken heb je?
google op procesnamen om te kunnen weten bij welk programma ze horen.

configuratiescherm\systeembeheer\systeemconfiguratie > tabblad opstarten

Laatst bewerkt:
Gelukkig! Het beruchte process is gevonden. Ik ben stuk voor stuk de processen gaan afsluiten tot het probleem zich niet meer voordeed. Nu blijkt dat quickset de boosdoener was. Verder zijn er nu, terwijl de laptop een dag draait, 59 processen actief. Daarvoor heb ik alle processen van de geluidskaart, wireless kaart, hd kaart en video kaart ook uit gedaan. Zonder deze processen blijft alles gewoon stabiel, dus ik vraag me af of ik ze niet definitief uit kan schakelen.

Door alle hulp overweeg ik nu om een schone installatie van windows te gaan doen. Het lijkt me wel wat om rond de 40 processen actief te hebben. En, zoals je al zei, vanaf het begin bijhouden is veel makkelijker.

Beste Erik (en anderen), hartelijk dank!

Mooi zo Carp, als je de software bij houdt wat je op je computer installeert, zal je zien dat het makkelijker gaat.
Je ziet nu dus dat software op locaties op je harde schijf mappen en bestanden installeerd.
Services en processen kan je dan bijhouden ook als je weet waar de data van het programma zich op de harde schijf bevindt.
Ook wanneer je iets wil gaan verwijderen uit je systeem, is het handig te weten waar het staat.
En als je dan in computer zoekt, kan je hier zien hoe je op vele details kan zoeken.
qy61w4.jpg

am5wzp.jpg

Geinstalleerde programma's zetten meestal mappen met bestanden in program files.
Sommige programma's schrijven ook een map naar common files.
services beheren, de meeste programma's installeren geen service, toch kan je altijd checken of er 1 bij is gekomen.

Toch zijn er programma's die ook dll bestanden in C:\Windows\system32 zet.
Programma's die drivers installeren schrijven naar de map C:\Windows\system32\drivers.
Als je in die map de details op bedrijf instelt zie je van welke bedrijven de drivers zijn (drivers zijn *.sys bestanden)
dll bestanden bevatten data voor de interface.

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan