Windows start alleen op met cd in speler

Status
Niet open voor verdere reacties.

Uraga

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
19 feb 2007
Onlangs heb ik op mijn 2 harde schijven (intern en extern) Windows xp geinstalleerd.

Nadat ik mijn externe schijf klaar had met alle programma's installeren en op de andere harde schijf ook al wat programma's had geinstalleerd heb ik even lopen spelen met partion table doctor. Deze werd opeens werd afgebroken door stroom uitval.

Hierna wilde de computer niet meer opstarten vanaf de harddisk. Ik heb een schijf opnieuw gepartioneerd en windows geinstalleerd maar om op te starten blijft er gevraagd worden naar de systeemschijf.

Ik krijg de volgende boodschap:

Verifying DMI Pool Data

Boot from cd

Diskfailure, insert systemdisk and press enter

Zit de windows cd er in dan start ie probleemloos op naar de harde schijven (ik hoef dan niets in te toetsen).

In het bios staat dat er van de harde schijf moet worden opgestart en mijn bootini ziet er als volgt uit:

boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS
[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(1)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition extern" /noexecute=optin /fastdetect
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(2)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect

Na dagen prutsen kom ik er niet meer uit. Iemand een idee?

Laatst bewerkt:
Die boot.ini klopt niet, de onderste regel, moet multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Home Edition" /noexecute=optin /fastdetect zijn, als je windows op de eerste partitie hebt geïnstalleerd.

Je kunt ook van de cd opstarten, dus eerst de bootsequence even aanpassen, en in de repairconsole, bootcfg /rebuilt ingeven, dan zoekt windows de juiste opstartpaden.

Ook te doen door msconfig in uitvoeren in te geven, en bij de boot.ini die te controleren.

Bedankt voor de snelle reaktie Lange Pier,

Het klopt dat de onderste harde schijf op partitie 2 stond.

Ik heb gedaan wat je zei en dat te samen met het bios naar default zetten maakte dat ik zonder cd op de onderste harde schijf kon opstarten.
Bij de 1ste harde schijf lukte niet want ik kreeg de melding dat het bestand hall.dll niet gevonden of beschadigd is (harde schijf configuratie klopte ook niet meer geloof ik).

Kopieren van dit bestand van de ene naar de andere harde schijf leverde niets op

Die hall.dll heeft te maken met die boot.ini, die dan ook niet goed is voor de externe schijf, waar vaak, overigens, ip principe ook niet van opgestart kan worden.

Als je de boot.ini kopieërt, en dan via de cd opstarten en in de herstelconsole die bootcfg /rebuild, dan krijg je de goede opstartregels in die boot.ini, de text die je dan in moet geven, kun je later weer aanpassen.

Alles geprobeerd niets leek te werken. Uiteindelijk besloten om de boel te formateren.
Na 99% hield het formateren echter steeds op.

Met partition magic kwam ik erachter dat 1 klein stukje van mijn harde schijf (op voor mij onverklaarbare wijze) niet normaal gebruikt werd. Nadat ik de grootte van de schijf had gewijzigd naar zijn oorspronkelijke grootte lukte het mij om de schijf te formateren en kon ik Windows opnieuw instaleren.
Dual boot werkt weer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan