windows start heel langzaam door na bios scherm

Status
Niet open voor verdere reacties.

waerdteddy

Gebruiker
Lid geworden
21 feb 2003
Hallo,

Ik heb een virus gehad en keurig verwijderd, maar toen ik mijn computer opnieuw moest opstarten was er een probleem.
Hij start door naar Bios scherm en dan door naar zwart scherm met een keuze om te starten vanaf dvd ( dat was altijd al zo ). Maar nu blijft hij wel twee minuten op het zwarte scherm staan en daarna start hij op en kan ik een keuze aangeven welke windows versie ik wil opstarten.
Als hij eenmaal gestart is werk hij weer goed als vanouds.

Ik heb twee schijven in de computer maar hij hoort van de SSD schijf op te starten en die heet C.
Op de andere schijf staat ook een windowsversie die ik eerst gehad heb voordat ik de ssd erin gezet heb.

Voorheen kreeg ik geen keuze mogelijkheid en startte de PC gewoon vanaf ssd zonder dat ik een keuze moest maken.

Wat zou er fout kunnen zijn.

Je praat over soms zwart scherm. Dat kan duiden op updates die werden geïnstalleerd voordat Windows wordt geactiveerd. Dat kan als het updates zijn die zeer diep op het besturingssysteem ingrijpen. Ook kan het een bootsector virus zijn, maar dat weet je vrij snel als u een up-to-date virusscanner laat draaien. Welk systeem heb je.?? Heb je nog meer meldingen, bijv een knipperende curser of zo. Je hebt twee keer windows zeg je. Dan duurt het opstarten veel langer dan normaal. Kijk een in het BIOS welke schijf voorrang heeft.

Een bootsector virus is het niet, dat is gecontroleerd. De C schijf heeft voorrang bij opstarten.
Het zwarte scherm geeft de melding Boot from cd en dat twee x achter elkaar ( wellicht opdat ik 2 dvd spelers erin heb zitten.
En daaronder krippert de cursor. Dat duurt pakweg 2 minuten, dan start pc op en draait zonder problemen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nou het enig wat ik kan bedenken is dit: De knipperende cursor markeert de overgang van het BIOS naar het besturingssysteem op het moment dat de boot sector dient te worden ingelezen.

Die boot sector verzorgt vervolgens het doorstarten naar als je van de harde schijf start. Als je niet door die overgang heen komt, dan kan de harddisk controller stuk zijn of verkeerd zijn ingesteld.

In de BIOS moet je eens instellen dat je van IDE Legacy wilt starten, waarbij je expliciet alléén de CD-ROM-speler als boot-apparaat instelt. Dan moet je van de installatie-CD-ROM kunnen starten.

Daarna is het even uitzoeken hoe jou systeem precies in elkaar steekt, want wat je vertelt dat zou kunnen duiden op de software, de driver voor de harddisk controller die niet kan worden opgepakt door het besturingssysteem, dat is denk ik de reden waarom het zo lang tijd nodig heeft.

Hoi,
waarom haal je dat andere OS niet weg? Je hebt een dualboot gemaakt met die andere schijf erin, die ook als actief gemarkeerd is (systeem,actief,primaire parttie).
In het Bios kun je instellen dat je eerste opstartoptie de harde schijf moet zijn en niet je optisch station (bootvolgorde, bootsequence o.i.d.)
Gebruik EasyBCD_for_Win 7 om de verwijzing naar je andere OS weg te halen. Dan ben je meteen van het probleem af. Kijk wel even goed bij schijfbeheer wat de huidige configuratie van je schijven is voor je eraan begint.
Nuttige link (Eng).

Laatst bewerkt:
Het is me gelukt het probleem te verhelpen. Ik heb wat BIOS instellingen gewijzigd. Hij kon inderdaad meerdere opstart keuzes maken en ik heb nu mijn SSD voorrang gegeven en nu is het probleem weg.

Iedereen bedankt voor het meedenken.

Oh oke mooi opgelost. Kun je weer op je gemak rondsurfen. Bedankt voor de te:thumb:rugkoppeling.:thumb:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan