Windows start niet door

Status
Niet open voor verdere reacties.

edwardmauritz

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2003
Hallo,

Ik heb het probleem dat windows 98 niet meer opstart nadat er een aantal stekkers zijn losgeweest en weer vastgedaan. Hier hoeft het helemaal niet aan te liggen, maar ik vertel maar even wat er gebeurt is. Ik kan namelijk wel opstarten in veilige modus.
Wanneer ik nu de pc opstart dan komt het windows 98 scherm tevoorschijn, daarna mijn achtergrond van het bureaublad in onzuivere vorm (denk 16 kleuren), maar zonder de taakbalk en icoontjes.
Uiteraard is mijn vraag hierbij: Weten jullie wat er fout zit en hoe ik het oplos?

NB: In het verleden heb ik weleens problemen gehad met m'n videokaart die simpelweg gereset moest worden.

Bij voorbaat hartelijk dank!

Groet,

Edward

Zoals je het beschrijft lijkt het een vrij simpel probleem:
als de videoadapter niet herkend wordt / defect is / drivers niet correct zijn geinstalleerd / niet goed geplaatst is / stekkers niet goed zitten van die kaart, dan "pakt" Windows de zogenaamde standaardwaarden voor een videoadapter. Dit leidt dan idd. tot een wat "mager" beeld na de opstart.

De oplossing moet gelegen zijn in het checken van de bedrading van de videokaart / goed geplaatst zijn / het verwijderen (softwarematig) van de kaart en opnieuw installeren (met de juiste drivers).

Ik denk nog te weten van de vorige keer dat ik de videokaart bij apparaatbeheer verwijderde en dat hij zichzelf weer instaleerde. Heb ik dit goed? (Het is alweer 2, 3 jaar geleden).

Voor zover ik kan zien zitten alle stekkers gewoon goed. Heb het nog even nagelopen.

Groet,

Edward

Klopt, als de kaart door Windows wordt gedetecteerd, dan wordt deze ook geinstalleerd. Na de installatie is het wel handig om even de allerlaatste drivers voor de kaart te downloaden bij de fabrikant en deze te installeren.
Als je dit hebt gedaan, zou het probleem opgelost moeten zijn.

Even voor de zekerheid:

Ik weet niet meer precies wat ik verwijderde bij apparaatbeheer. Ik neem zelf aan dat ik de NVIDIA GeForce4 MX 4000 moet verwijderen bij beeldschermadapters?

Hoi Pasja,

Ik heb de videokaart opnieuw geïnstaleerd maar kom nu nog steeds niet verder. Bij het opstarten verschijnt m'n bureaublad maar geen icoontjes of taakbalk. Wanneer ik met m'n rechtmuisknop klik dan opent zich wel het normale keuzemenu zoals altijd, maar waaneer ik iets kies dan gebeurt er vervolgens niks.
Bedankt voor de hulpt tot nu toe:thumb: , maar heb je misschien nog andere oplossingen?:confused: :)

Toevoeging: Er gebeurt wel wat wanneer ik een nieuw document aanmaak. Vervolgens kan ik hierin werken in de kleinste schermresolutie ( dus niet de 1024.)

Laatst bewerkt:
Naar apparaatbeheer gaan en kijken of daar uitroeptekens en of cirkels met kruizen erin staan bij de videokaart. In ieder geval naar de site van Nvidia gaan en daar de juiste driver downloaden en vervolgens deze installeren op de pc. Daarna opnieuw opstarten en -indien nodig- middels eigenschappen beeldscherm de resolutie etc. instellen.

Dat klinkt allemaal best makkelijk maar is moeilijker dan je zou denken. Allereerst kom ik niet via die pc op internet. Ik moet dus downloaden vanaf een andere pc. In veilige modus kan je geen cd aflezen en een memorystick is nog nooit geïnstaleerd. M.a.w.: hoe krijg ik die drivers op de pc? (Ik denk er zelf uiteraard ook over na...;) )

- Er staan overigens geen uitroeptekens of cirkels met kruizen.

NB: je snapt dat ik alles in veilige modus doe, anders kom ik er niet bij.

Laatst bewerkt:
Jawel,
opstarten met een 98SE bootdisk en vervolgens de CD waarop de driver staat in de CD doen en de driver middels een doscommando naar de C schijf kopieren.

Ik kan mij overigens niet herinneren dat Windows98 / ME geen CD ondersteuning heeft in de veilige modus (= te lang geleden om het mij te herinneren ;) :D ) maar als jij dat zegt dan zal dat ongetwijfeld zo zijn.

De eerste zin van dit bericht is dan DE oplossing om de op een andere pc gedwonloade driver naar de "defecte" pc te krijgen.

Als je dus met die bootdisk van 98SE hebt geboot, dan benader je het CD rom station en je typt vervolgens het commando

copy naambestand.exe c:

naambestand moet natuurlijk de naam van het nvidia bestand zijn.

Daarna start je wederom op in de F8 modus van de pc (diskette van 98SE er wel eerst even uithalen) en start je de driver van Nvidia (veelal een .exe bestand)

Vervolgens de pc opnieuw opstarten in de normale modus en het probleem zou over moeten zijn. Hooguit nog even de kleuren in eigenschappen voor beeldscherm instellen.

Laatst bewerkt:
Hallo,

Het duurde even maar hier ben ik weer. Ondertussen heb ik geprobeerd te doen wat Pasja zei, het is me alleen niet gelukt. Ik heb de drivers gedownload van nvida.com en het lukte me deze te kopiëren naar m'n c-schijf. Vervolgens in veilige modus de setup geprobeerd uit te voeren maar bij installatie krijg ik de volgende melding:"Setup was unable to locate any NVIDIA graphics chips on this system. The installation will be terminated"
What is it??:confused:

Alvast bedankt voor de hulp!!

Groet,

Edward

Die boodschap is glashelder : je systeem heeft geen Nvidia videokaart................

De boodschap is inderdaad helder, alleen kan ik het met niet voorstellen....:rolleyes:
Ik bedoel, hij staat bij beedschermadapters zoals ik verteld heb en als ik hem verwijder dan geeft de pc aan nieuwe hardware gevonden te hebben.: Dan moet hij er toch zitten?:o

Klopt, heb je exaxt de goede "detonator" gedwonload : -> voor Windows -> voor jouw kaart?

Dat hoop ik.

Een paar berichten terug heb ik een link geplaatst. Daar is te zien welke drivers ik gedownload heb.
Mijn kaart is een GeForce 4000. Ik heb geklikt op "drivers", bij 'start here' op "graphics driver". Bij stap 2 op de bovenste (GeForce en Tnt2) en bij stap 3 voor Windows 98 gekozen.

Er onder staat wel ergens dat het voor de GeForce 6 series is. (zag ik net) . Ik nam eerst aan dat ik gewoon drivers te pakken had vor win98. Waarschijnlijk heb ik niet de drivers die ook geschikt zijn voor de 4000 serie.

Laatst bewerkt:
Zou de goede moeten zijn. Lees de Driver installation hints op die pagina ook eens door.

Ik heb die hints al eens doorgelezen maar zal nog eens gerichter zoeken n.a.v. de 3e optie die ze geven. Misschien zijn er ergens nog drivers die ik moet weghalen. Weet jij toevallig waar het Windows control panel zit bij Windows 98?

Groet,

Edward

heb al weer maanden geleden een 98 machine voor het laatst gezien, maar uit mijn hoofd:

toch hetzelfde als bij andere Windowsversies?

Deze computer -> configuratiescherm?

Hoewel ik hier eerst geschreven had dat het me allemaal niet lukte, is het me nu toch wel gelukt. Daarom pas ik het bericht maar even aan. ;) Ik heb de oude driver verwijderd en geprobeerd de nieuwe te instaleren. Dit lukte me nog steeds niet in de veilige modus. Toen ik de pc in gewone modus opstartte starte hij nu wel door en kreeg ik de gelegenheid de nieuwe driver te instaleren wat ook lukte!! :D (Volgens mij had je ook vertelt dat ik het zo moest doen, ik dacht alleen dat ik de driver in veilige modus moest instaleren)

Bij deze is dit probleem dus opgelost. Pasja, ontzettend bedankt voor de hulp en het snelle reageren. Zonder jou had ik veel omwegen moeten bewandelen om tot de oplossing te komen. Bedankt!!

Laatst bewerkt:
Bij mijn weten zou het installeren van de Detonator ook in de veilige modus moeten kunnen, want daar is die modus voor : om eventuele driverproblemen op te lossen, maar goed het is gelukt en daar gaat het om.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan