Windows start niet meer door

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rick_Klein

Gebruiker
Lid geworden
6 mrt 2004
Hallo,

Van de een op de andere dag start windows niet meer op. Het gaat om een laptop met Windows XP erop. Er komt een scherm met de mededeling dat Windows niet goed gestart kan worden en ik moet kiezen voor een van de opties, waaronder veilige modus, windows normaal starten of de laatst beklende juiste configuratie. Alle opties geven hetzelfde resultaat. Het windows logo komt in beeld,dat leuke blauwe balkje komt een paar keer langs, snel flitst er een blauw scherm voorbij en het verhaal begint weer van voorafaan.

Nu wil ik graag repareren via de XP cdrom maar ik weet niet excact hoe dit in zijn werk gaat. Ik wil eigenlijk niet helemaal opnieuw installeren.

Iemand zin om uit te leggen? Ik heb al het een en ander op internet opgezocht maar iedere keer gaat het toch net even anders...

Hoi !

Opstarten(aanpassen in bios) van de XP-(SP2/3) CD, kiezen voor R(epareren), de herstelconsole gebruiken (http://support.microsoft.com/kb/307654/nl , scroll naar: de herstelconsole gebruiken).

Trommel achter de prompt: chkdsk /r en klik op enter.

Als dit proces klaar is trommel je: fixboot weer: enter.

Dan: exit

Je PC zal nu weer normaal opstarten normaal gesproken.

Ik heb gedaan wat je zei, maar het helpt niet. Er gebeurt nog precies hetzelfde. Het enige dat veranderd is is dat het windows logo nu maar heel kort in beeld is, dan weer de blauwe flits, en dan begint hij weer opnieuw...
Enig idee?

Systeemherstel

Ik heb ook nog XP, beste senior Rick. Ik neem aan dat je toch het meest voor de hand liggende hebt geprobeerd? Als je dus veilige modus opstart via F8 tijdens het opstarten (F8 ingedrukt houden nadat je Intel logo hebt gezien) en dan kiest voor de regel "Veilige modus" (zonder internettoegang) heb je de keuze voor openen van de veilige modus in eigen naam of als administrator. Kies het laatste.

[ Ik kan me echt niet voorstellen dat de veilige modus niet zou opengaan: je woorden "Alle opties geven hetzelfde resultaat." lijken me echt wel overdreven. Dat die twee andere opties niks opleveren klopt echter wel (Laatst bekende juiste conf. en Normaal starten).]

En dan staat er een tekst dat je in de veilige modus kunt blijven werken (=> Ja) of dat je een systeemherstel kunt uitvoeren (=> Nee). Druk dus Nee. Het is de enige manier om bij een niet startende Windows toch systeemherstel te bereiken.

Als het niet werkt, dan is het omdat je systeemherstel niet aan stond voor het defect. Dan vrees ik toch, als ervaren gebruiker maar niet-informaticus, hoe ongaarne je het ook doet, dat een volledig herinstalleren van Windows XP de enige mogelijkheid zal zijn. Die R op mijn eigen installatieschijf heeft bij mij bijv. ook nooit gewerkt. Ik weet nog wel meer te vertellen over het behoud van je gegevens, maar ik ben mailbaar hé?:rolleyes:

Veilige modus werkt echt niet, ik ga hier natuurlijk niet zomaar wat lopen roepen.
Natuurlijk zou ik kunnen kiezen voor een nieuwe installatie, ik weet ook hoe dit werkt en ik heb genoeg opties om mijn bestanden eerst veilig te stellen, maar dit zie ik niet zitten. Ik denk dat het wel te herstellen is zonder een herinstallatie. Nu alleen nog hopen dat er iemand is die hier de oplossing voor heeft

Het feit dat er een blauw scherm langs flitst duidt op een driver e/o hardware probleem(als je zelfs niet in de veilige modus komt is het meestal een hardwareprobleem),jammer dat je OS op "automatisch herstarten" staat bij opstart en herstelinstellingen onder systeembeheer want dan kon je de foutcode van het BSOD aflezen en de oorzaak evt. achterhalen. Download deze cd en kijk of je er mee verder komt.

Als ik boot vanaf de harde schijf wordt de acer recovery tool opgestart.. Dit heb ik geprobeerd maar levert niks op. Halverwege komt de melding: Cannot find file: C:\preload.tag en X:\preload.tag

En nu kom ik ook niet meer tot het windows logo, hij geeft nu de foutmelding NTLDR is missing meteen na het acer logo

Hoe oud is een en ander? Zou kunnen dat de harde schijf stuk is.

Aangezien de laptop vandaag mee moest op vakantie toch maar voor een herinstallatie voor windows gekozen. Hierna werkte alles weer gewoon goed, geen idee wat er nu aan de hand is geweest... De hardware lijkt dus in orde. Even een tip voor mensen met een acer laptop:

Het ging hier om een acer aspire 3620, een al iets oudere laptop inderdaad. Na de installatie heb ik alle drivers geïnstalleerd, van de acer site zelf gedownload. Alles werkte naar behoren, behalve de wireless wlan. Na heel wat gezoek en gedoe erachter gekomen dat acer de verkeerde drivers op de site heeft staan. Ik weet niet of dat voor de andere laptops ook geldt, maar voor deze in ieder geval wel.
Ooit dit probleem? Ga naar de site van intel en download daar de juiste driver, intel centrino 2200bc zo uit mijn hoofd.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan