Windows start niet meer op. Kan ook geen laatst werkend of veilige modus doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Adam Hooiveld

Gebruiker
Lid geworden
24 jul 2007
PC start niet meer op kan ook geen veilige modus enz.
Ik heb hier een pc van een maat staan en die wil niet meer opstarten.

Ook niet via veilige modus of laatste goedwerkende versie. Dat scherm loopt vast

Als ik windows cd erin stop krijg ik na verloop van tijd met setup het blauwe scherm met o.a. de tekst

process1_initialization_failed

Technical information:

*** STOP: 0x0000006B (0x000003A,0x00000002,0x00000000,0x000000000)

Wie heeft er een idee?

HP Compaq d530 CMT Pentium 4 2.6GHz met 1gb werkgeheugen en 40gb hd

Ik heb inmiddels alles al los gehaald en opnieuw aangesloten.
Geheugen is niet defect, harde schijf heb ik ook een ander geprobeerd.

Kan nog steeds niks met windows cd. Bootmenu loopt vast, kan geen chdsk draaien of windows opnieuw installeren

Moederbord????

Laatst bewerkt:
Hoi,
STOP: 0x0000006B (parameter, parameter, parameter, parameter) PROCESS1_INITIALIZATION_FAILED

Explanation:

This is a Windows 2000 Executive character-mode STOP message. Phase 1 process initialization failed. This can only happen during the relatively short period of time that the Windows 2000 Executive is being initialized, during phase 4 of Windows 2000 startup. There might be a problem with a device driver.

User Action:

If this is the first time you have booted after installing new hardware, remove the hardware and boot again. Check the Microsoft Hardware Compatibility List to verify that the hardware and its drivers are compatible with Windows 2000. For information about the hardware, contact the supplier. If you are installing Windows 2000 for the first time, check the Windows 2000 system requirements, including the amount of RAM and disk space required to load the operating system. Also, check the Hardware Compatibility List to verify that the system can run Windows 2000. If Windows 2000 is loaded and no new hardware has been installed, reboot with recovery options set to create a dump file. If the message continues to appear, select the Last Known Good option when you reboot. If there is no Last Known Good configuration, try using the Emergency Repair Disk. If you do not have an Emergency Repair Disk, contact your technical support group. Bron: TechNet
Lees i.p.v. Windows 2000 windows XP.
Vraag aan je maat of hij pas geleden nieuwe drivers heeft geïnstalleerd o.i.d.
Kan ook falende hardware zijn, dus maak je kast eens open en kijk eens hoe daar e.e.a. daar uitziet. Anders zoveel mogelijk apparaten loskoppelen en dan opnieuw uitproberen. Heb je een pci/pcie grafische kaart haal hem er dat uit en koppel je beeldscherm aan op de on-boardaansluiting. Maar aangezien we niet weten over welke pc e/o laptop we het hier hebben kan ik er momenteel verder niets over zeggen.

Laatst bewerkt:
Gezien heel wat mensen, niet eens weten wat ze op hun schem krijgen, even deze uitleg:

Het Blue Screen of Death (blauw scherm des doods) is een melding van het besturingssysteem Microsoft Windows dat er iets mis is gegaan wat niet automatisch te herstellen is. Het betekent meestal dat de computer opnieuw opgestart moet worden. De tekst op het scherm bestaat uit witte letters op een blauwe achtergrond. De term wordt meestal afgekort tot BSOD (of BSoD), of wordt blue screen genoemd. Vanaf Windows 3.x wordt deze melding in deze vorm gebruik.

Hoewel dit natuurlijk moeilijk te controleren is in een gesloten systeem, kan men toch aannemen dat deze fouten in de programmatuur niet meer aanleiding geven tot een dergelijke crash. Vandaag neemt men aan dat dergelijke fouten vooral veroorzaakt worden door soortgelijke fouten in de kernel of in stuurprogramma's voor hardware.

Een Blue Screen oplossen
Het kan natuurlijk zijn, dat wanneer plots je pc uitvalt, er een BSOD te zien is, maar dit slechts amper 1 seconde blijft staan, dus als je de oorzaak wilt weten te vinden, moet je wel zorgen dat je BSOD blijft staan.
Het instellen van "niet automatisch opnieuw starten"

Klik met de rechtermuisknop op "Deze Computer"
Kies "Eigenschappen"
Ga naar het tabblad "Geavanceerd"
Beneden het kadertje, vind je "Opstart- en herstelinstellingen.
Klik daar op het knopje "Instellingen"
Dan opent er een venster, waar er in het midden van het scherm "Systeemfouten"
Klik dan het vakje "De computer automatisch opnieuw opstarten" uit
Druk op OK & nog eens op OK

Nu start je computer niet meer automatisch opnieuw op, dus nu kan je rustig je leuke Blue Screen lezen.
Een blue-screen ziet er meestal zo uit, het verschilt van Windows tot Windows, in Windows 98/ME krijg je niet zo veel info. In 2000/XP/2003 heb je wel wat meer info.
Ook zien de stopfouten er altijd wat anders uit, het is te zien waarom je een BSOD krijgt.

Deze fout-codes zijn slechts voorbeelden voor in deze blog! Dus als jij een BSOD krijgt, moet je net het zelfde doen, zoals je hier beneden te zien krijgt, maar dan met jouw eigen fout-codes!

Met die fout ben je niet zo heel erg veel.

Waar je wel zeker moet naar kijken is, de foutcode vanonderen:

Dus je ziet "STOP: 0x00000050", wel met deze info ben je al heel wat.

Wat er volgt, ligt helemaal aan jou. Als het een hardware-fout is, en je daar technisch niet zo goed mee bent, is het beste wat je kan doen, naar de computer-winkel gaan, of de computer terug op garantie opsturen.

Als het een software-probleem is, dan is het niet echt moeilijk voor dit zelf te doen, als het echt veel is, best ook naar de computer-winkel gaan.

Ik hoop dat je er uit komt!

Robbert

p.s. Reacties zijn altijd welkom!!

Laatst bewerkt:
Sorry, de screenhots wouden niet laden.
Hier staat dezelfde tutorial, maar dan met plaatjes en link.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan