Windows start niet meer op - PC in opstartloop!

Status
Niet open voor verdere reacties.

FataMorgana

Gebruiker
Lid geworden
15 jan 2004
Berichten
222
Hoewel mijn probleem lijkt op een elders gestelde vraag van vandaag (verdacht..) wil ik toch even opnieuw beginnen.

Allereerst verscheen er op een PC van ons opeens een virusmelding door AVG opgemerkt.
Met daarna uiteraard de vraag of je wilt healen, verwijderen of negeren.
Meestal proberen we altijd eerst healen en ook nu werd er snel op deze knop gedrukt maar in een flits zag ik nog dat het bestand WINLOGON betrof...
Toen voelde ik al nattigheid...
Inderdaad: na verplichte herstart werkte Windows niet meer normaal.
Telkens wordt de PC herstart voordat Windows opgestart wordt.
Wel gelukkig in Veilige Modus maar let op het kan nog erger:
Ik heb eerst systeemherstel geprobeerd maar dit werkte niet.
Toen heb ik geprobeerd een winlogon.exe van een andere PC in de \windows\system32 te kopieren en nu doet de Veilge modus hetzelfde... Rebooten!

Voordat ik ga uithuilen en opnieuw beginnen alle data van vele speluren verliezend (het is de PC van m'n kinderen), is dit te herstellen?
Misschien kan ik de PC nog opstarten met een floppy maar waar moet ik de oplossing zoeken?

Bedankt alvast,

John
 
Ja, er is een manier om te zorgen dat de pc weer loopt.
Simpel door het register te vervangen.
Er is dan geen software en geen drivers meer geinstalleerd.
Wel kun je alle data (en soms progjes / setups) veiligstellen.
Daarna is een herinstallatie aanbevolen.

Om een of andere reden kan ik momenteel geen bijlagen plaasten.
Stuur mij een email, dan krijg je een document retour.
 
Ja, er is een manier om te zorgen dat de pc weer loopt.
Simpel door het register te vervangen.
Er is dan geen software en geen drivers meer geinstalleerd.
Wel kun je alle data (en soms progjes / setups) veiligstellen.
Daarna is een herinstallatie aanbevolen.

Om een of andere reden kan ik momenteel geen bijlagen plaasten.
Stuur mij een email, dan krijg je een document retour.

Dan schiet ik er mogelijk niet veel mee op en kan ik toch beter meteen alles opnieuw installeren? Het gaat voornamelijk om data opgeslagen door Sims2.
De rest is online of niet met al te veel bewaarhistorie...
Als ik zou weten welke data hierbij van belang is en later teruggezet kan worden zou een herinstall geen ramp zijn, hoewel het me wel weer een heel weekend kost... :(

Liever zou ik echter de kern van het probleem oplossen (een verminkte Winlogon? ergens in de registry te vinden?).
 
Een verwijderde winlogon, en daarna vervangen door een foute versie.....
Geen emails / adresboek / favorieten backup nodig?
 
als je de bestanden van de sims2 wilt redden moet je je pc opstarten met een bootdiskette en dan via dos commando's op zoeken en kopieren naar een ander opslagmedium ..

bijvoorbeeld:
c:\ > dir

(dan krijg je een lijstje met wat er voor een sub mappen er in c: staan)
dan bv :

CD program files

(je gaat dan naar de map programfiles (jij kiest natuurlijk als volgt de map waarin sims2 staat opgeslagen) )

je command line ziet er dan als volgt uit:

c:\programfiles>

type dan weer het command DIR

dan krijg je daar te staan welken mappen en files zich bevinden in de map programfiles

(zoek daar de map waar sims staat geinstaleert.. bv de map met de naam SIMS2)

type dan cd SIMS2

dan opent hij de map SIMS2

(als het goed is staat daar een map met de gesavde files. open deze weer met "cd" en typt dan weer DIR)

als je de saves gevonden hebt die je wilt hebben

doe je:

(voorbeeld bestandsnaam)

c:\programfiles\SIMS2\saves>copy <naamvanbestand> <naar medium f: of g: of Z: waar dan bv je usb stick in zit (je moet wel weten waar je medium geadresseert is)>



heb je geen opstart diskette dan kun je hem hier downloade en op een diskette zetten:

http://www.bootdisk.com/


hoop dat je er iets van snapt
 
Laatst bewerkt:
Heb je de installatie CD van Windows XP? Want dan valt er eerst nog wel wat uit te proberen. Waarop is XP geinstalleerd? Op schijf/partitie C?
Hoeveel harde schijven en partities heeft je systeem?

NB: winlogon.exe is een beschermd systeembestand, wat betekent dat er een kopie van is opgeslagen in C:\Windows\system32\dllcache.
 
Laatst bewerkt:
Heb je de installatie CD van Windows XP? Want dan valt er eerst nog wel wat uit te proberen. Waarop is XP geinstalleerd? Op schijf/partitie C?
Hoeveel harde schijven en partities heeft je systeem?

NB: winlogon.exe is een beschermd systeembestand, wat betekent dat er een kopie van is opgeslagen in C:\Windows\system32\dllcache.

Kijk op zo een optie zat ik te wachten...
In vele (ook andere) fora heb ik namelijk al veel gelezen over het probleem als de winlogon.exe beschadigd of weg is... Maar daar kom ik echt niet uit, komen nogal wat hijack-logs voorbij en dat is abracadabra voor mij... :eek:

Ik heb een install CD van WinXP.
XP is geinstalleerd op C en er zijn 2 partities C en D. Op D (echt fysiek een 2e schijf!) staan de meeste grote apps.

Vreemd genoeg kom ik inderdaad de map dllcache niet tegen in system32; daar heb ik ook al naar gezocht! Ook met verborgen bestanden en mappen zichtbaar mis ik deze map!

De XP versie is overigens SP1 want deze versie is niet upgradeable naar SP2.
Dat is waarschijnlijk de reden dat de gekopieerde Winlogon.exe van een andere PC (wel SP2) niet werkte?

Nu ben ik op werk dus kan ik niet meteen even proberen; dat ga ik vanavond weer doen.
Heb wel een opstartflop (Win'98) waarmee ik de CD aan de praat krijg.
 
Verbreek de verbinding met Internet en schakel AVG uit. Leg de installatie CD van Windows XP in de lade en herstart de PC.
Bovenin een zwart scherm, vlak na de BIOS opstart, komt een regel te staan dat je een toets moet indrukken om van de CD-Rom op te starten.
(Als dat niet gebeurt, moet je in de BIOS eerst de opstartvolgorde wijzigen, met als eerste de CD-Rom, tweede A-drive en derde HD.)
Na het laden van allerlei drivers en controllers, zichtbaar door zwarte letters onderin een blauw scherm, komt het eerste Setup-scherm in beeld.

xpwelcomeei2.gif


Nadat je op "R" hebt gedrukt, vraagt Setup om het wachtwoord van de Administartor.
Geef daar gewoon Enter (er van uitgaande dat je het Administratot-account géén wachtwoord hebt gegeven).

Uiteindelijk kom je terecht in een zwart scherm met de volgende prompt: C:\Windows.

Type op de prompt: FIXBOOT en dan Enter.

Type daarna de volgende commando's gevolgd door Enter:

expand e:\i386\winlogon.ex_ c:\windows\system32\winlogon.exe

expand e:\i386\winlogon.ex_ c:\windows\system32\dllcache\winlogon.exe

(Let op de spatie tussen "_" en "c".)

Edit: als Setup vraagt of hij een bestand moet vervangen, zeg dan "Ja".

Ik ben er vanuit gegaan dat je CD-Rom-drive de letter E heeft.

Type: exit, haal de CD uit de lade en start de PC opnieuw op.
 
Laatst bewerkt:
Verbreek de verbinding met Internet en schakel AVG uit.
...
expand e:\i386\winlogon.ex_ c:\windows\system32\winlogon.exe

Hier loop ik vast: krijg "Kan bestand winlogon.exe niet maken."

Overigens heb ik AVG niet uitgeschakeld; zou niet weten hoe ik dat moet doen zonder Windows... Maar dat zal hier toch niet het probleem zijn?

Ik heb nog de bestaande versie van winlogon.exe verwijderd en het nog een keer geprobeerd. Helaas...
 
Ik heb nog de bestaande versie van winlogon.exe verwijderd en het nog een keer geprobeerd.
Behalve een reparatie-installatie van Windows XP zie ik nu geen mogelijkheden meer.
Misschien de voorgaande adviezen opvolgen, of wachten of een andere helper hier raad weet?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan