windows start niet meer op

Status
Niet open voor verdere reacties.

jentekater

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2007
Hallo allemaal,

Na een foutmelding in Outlook heb ik mijn laptop via de aan/uitknop gereboot. Sindsdien komt de computer niet verder dan de zwart/wit pagina waarin de melding staat:

"Windows kan niet goed worden gestart. Onze excuses voor dit ongemak. Mogelijk is een recente weiziging van de hardware of software hier de oorzaak van. ..."

Op deze pagina kan je kiezen de computer in veilige modus te starten en een aantal andere mogelijkheden. Geen van alle werkt. Steeds kom ik weer in dit scherm uit.

-Ook F8 met een aantal exra mogelijk geeft geen bevredigend resultaat.
-Opstarten via de recovery cd ook niet (de volgorde van opstarten heb ik zo aangepast dat de laptop bij de dvd-speler begint)

Heeft iemand een idee hoe dit op te lossen?

Zo niet, is er een mogelijkheid de bestanden van mijn harde schrijf te redden / back-uppen? (op mijn PC aanluiten werkt niet)

Ben benieuwd. Alvast bedankt,

Jente

sja, weer eens wat anders dan eieren zoeken.

In geval van bestanden veilig stellen.

Ondermeer knoppix (gratis te dl en kun je een opstartcd van maken) kun je nu nog gebruiken (tenzij de HD kaput is.) Kun je door de schijf heen browsen en via oa usb je bestanden veiligstellen.

Ha Dichte Mist,

Dank je wel, ik ben Koppix nu aan het downloaden.
Als ik het goed zie, is het in Lunix. Is dat geen probleem voor mijn laptop op XP?

groeten Jente

nee, het is een opstartcd.
hij zal dus niets installeren op je HD.

Het is wel even wennen aan het bureaublad hoor! Ik had geen ervaring ermee en was toch echt die eerste keer beetje van slag :D

Kijk ook hier voor het 'handmatig' terugzetten van software-, systeem- en hardware-instellingen onder XP.

Overigens kun je ook daarvoor gebruik maken van Knoppix, maar dan moet je wel je C: schijf (of welke schijf dan ook waar Windows op staat) in Read-Write modus zetten, zodat je er op schrijven kunt. Eenvoudig te realiseren door, zodra gemount, rechts te klikken op /dev/hda1 op je desktop, en te zetten op read-write.

Succes,

Tijs.

Jammer, beide mogelijkheden bieden geen resultaat.
Knoppix kreeg ik niet aan de praat (werd niet herkend tijdens opstarten).

De xp installatie cd wordt wel herkend, echter de windows herstelfunctie kan alleen windows helemaal opnieuw installeren/overwriten omdat de herstelfunctie (die met de R) niet voorhanden is. Reden: het programma denkt dat de harde schijf helemaal leeg is.

Wat kan ik het beste doen? In de hoop de bestanden op de harde schijf te behouden?

-nieuwe partitie aanmaken?
-windows helemaal opnieuw installeren?
-anders?

ben benieuwd!

grt Jente

[...]
De xp installatie cd wordt wel herkend, echter de windows herstelfunctie kan alleen windows helemaal opnieuw installeren/overwriten omdat de herstelfunctie (die met de R) niet voorhanden is. Reden: het programma denkt dat de harde schijf helemaal leeg is.
[...]

Herstel console ziet geen Windows configuratie bij het drukken van de R?
Dan moet je wellicht een driver voor je harddisk-/RAID-/Sata-controller downloaden en op floppy zetten, zodat je tijdens het opstarten van de XP cd kunt kiezen voor F6 (van een additionele harddisk-/RAID-/Sata-controller driver installeren vanaf Floppy).

Ook is misschien is de harde schijf zelf kapot? Dan zou je 'm eens bij iemand anders in de computer inbouwen om te zien of er in het algemeen wel wat mee te doen is.

Succes,

Tijs

Hoi Tijs,

Toevallig heeft mijn zwager dezelfde laptop. Op de zijne wordt mijn harde schijf ook niet herkend. Ik heb via het programma waar je ook de volgorde van opstarten kan bepalen (bios?) een harde schijf check gedaan: er werden geen problemen geconstateerd.

grt jente

Koop een drive-bay voor je harde schijf. Let op dat je waarschijnlijk een 2,5 inch harde schijf hebt ipv. een 3,5 inch harde schijf, dus vraag duidelijk naar een drive-bay voor een laptop harde schijf.

Zodra daar je harde schijf ingebouwd, eens kijken of de harde schijf ook gezien wordt als ie via de drive-bay als externe USB schijf is aangesloten bij een collega/vriend of bij je broer op de laptop.

Je zou dan ook weer met Knoppix aan de slag kunnen op je eigen laptop. Er is dan natuurlijk geen interne harde schijf meer aanwezig, uitsluitend een externe. Kijk of je er dan wel van lezen kunt.

Succes,

Tijs.

Net de harde schijf laten uitlezen bij een computerwinkel aan de centuurbaan in A'dam.
Alle belangrijke bestanden overgezet en op een dvd gebrand. Ze zijn een uur bezig geweest. Kosten? 10 euro. Hoe ze winst maken is mij een raadsel. :-)

Ga zometeen de boel opnieuw formateren.

Dank voor alle adviezen!

grt jente

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan