Windows start niet op Toshiba c650

Status
Niet open voor verdere reacties.

Adjoki

Gebruiker
Lid geworden
22 nov 2001
Mijn nichtje heeft haar laptop Toshiba C650, 64 bit,aan mij gegeven om haar foto's te redden. Haar dochtertje heeft op wat toetsen zitten drukken :evil: en sindsdien start de laptop niet meer op. Wat er precies is gebeurd weet ik niet.
Met de Ubuntu live cd heb ik de foto's op de vermoedelijke d: partitie kunnen benaderen en op een externe harde schijf kunnen over zetten.
De partitie waar Windows op staat is niet via de live cd te benaderen. Er verschijnt dan de volgende melding:

Error mounting: mount exited with exit code 13: ntfs_attr_pread_i: ntfs_pread failed: Input/output error
Failed to read NTFS $Bitmap: Input/output error
NTFS is either inconsistent, or there is a hardware default, or it’s a
SoftRAID/FakeRAID hardware. In the first case run chkdsk /f on Windows
then reboot into Windows twice. The usage of the /f parameter is very
important! If the device is a SoftRAID/FakeRAID thrn first activate
it and mount a different device under the /dev/mapper/ directory, (e.g.
/dev/mapper/nvidia_eahaabcc1). Please see the “dmraid’ documentation
for more details.

Ik heb geen idee wat dit betekent.

Wat ik verder heb gedaan: veilige modus opstarten, opstartherstel, Windows 7 vanaf een mijn eigen dvd herinstalleren, zelf Ubuntu geprobeerd te installeren. Zelfs dat lukt niet.
Bestanden worden geladen en af en toe komt er zeer snel een blue screen voorbij, wat ik niet kan lezen. Na het laden van bestanden en/of evt. een Windows logo wordt het scherm zwart en verschijnt er een zwart scherm met een witte muisaanwijzer. De pc valt volledig stil. Er zijn geen herstel dvd's aanwezig.
Zal de harde schijf defect zijn, ondanks dat ik de d; partitie kan benaderen?

probeer eens in de recovery console van je installatie cd dat chkdsk uit te voeren,
maar daarvoor eerst even opstarten met F8 en dan de optie om niet direct opnieuw op te starten bij een foute boot uitzetten,
even foutcode noteren en dan kun je denk ik wel verder;)

Ik heb je advies opgevolgd en de volgende foutcode kwam eruit:
Stop: 0x000000ED (0xFFFFFA80057E96D0,0xFFFFFFFFC0000185,0x0000000000000000,0x0000000000000000).

Inmiddels door Google gegooid en krijg toch het idee dat de harde schijf defect is.

Je harddisk is waarschijnlijk een Toshiba 250GB (5400 RPM) Serial ATA hard disk drive. Er zijn verder een stuk of tig modellen in dezelfde seri dus als je nog iets achter de C650 kan mededelen?.. Niet dat het veel uitmaakt, verschil zal 250, 320 of 500 GB harddisk zijn...

Je Bug_Check:

http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ff560355(v=vs.85).aspx

Doorgaans is mijn ervaring dat die UNMOUNTABLE_BOOT_VOLUME betekend dat de schijf goed naar zijn grootje is, kan aan de platter liggen, of de controller. Toshiba HD-kwaaltje...

Wil je moeilijk doen, & zelfs als dat lukt, dan heb je veel kans op recidive: Opstarten met de Hiren's Boot CD*, DOS of Alternitive boot mode, & dan zoek je even naar Toshiba Harddisk Diagnostics. Kan je of eerst testen, of je kan meteen een quasi-low-level-format uitvoeren & daarna testen.

Lukt dat, kan je met de 7-installatie-CD naar de Opdrachtprompt opstarten, partities maken & volledig formatteren. Daarna herstarten & 7 opnieuw installeren.

Makkelijke methode: Nieuwe degelijke schijf kopen van een gerenommeerd merk (Seagate, WD), partitioneren, volledig formatteren, 7 installeren. Er past 7200 RPM in, wat GB/TB betreft hoef je het niet te gek maken, als een laptop dondert, ben je toch je hele levenskroniek kwijt...

*: Downloadlink ZIP onderaan de pagina.

Inmiddels gedaan wat er is geadviseerd, maar de harde schijf controleren gaat niet eens. Krijg steeds de melding dat het niet lukt. Dus waarschijnlijk de harde schijf naar zijn grootje. Gaan nu met Toshiba contact opnemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan