windows start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

strekepeke

Gebruiker
Lid geworden
16 sep 2003
Mijn vriend heeft een Acer laptop met windows xp home voorgeinstalleerd door fabrikant.
Bij het opstarten komt even volgend bericht: ongeldige boot.ini
Gaat wel verder, maar traag, en dan volgend bericht: windows kan niet worden gestart omdat bestand: windows\system32\ hall.dll ontbreekt of is beschadigd, gelieve dit bestand te herstellen.

Starten in veilige modus geeft hetzelfde resultaat.

Probeer te starten vanaf recovery cd maar lukt ook niet. Blijkbaar zijn recovery cd's geen bootable cd's, dacht nochthans dat het hiermee zou moeten lukken, waarom anders recovery cd's.

Heb hier wel een ultimate boot cd maar nog nooit gebruikt. Weet dat ik hiermee verschillende controles kan doen maar kan ik hiermee ook bedoeld bestand herstellen of terugzetten?
Of bestaat er een andere oplossing voor dit probleem?

Staat de bootsequence in de bios wel zo dat de cdrom als eerste moet opstarten?

aan lange pier

bootvolgorde staat goed, alleen opstarten van cdrom.
Maar die recovery cd's, 2 in Engels en 2 in Frans willen niet opstarten.

Vreemd, want dat zouden ze wel moeten zijn, volgens deze site.

Probeer het eens met een werkende XP cd, en dan doorgaan tot installeren, en daar voor de herstelfunktie kiezen, misschien dat een uitkomt bied.

heb windows xp cd reeds geprobeerd en dan herstellen maar geeft geen resultaat.
Zou die windows op c schijf kunnen installeren maar dan zal activatie niet werken.
Originele versie staat op d schijf en die is beveiligd, kan deze niet overschrijven, fabrieksinstellingen.

Vraag me wel af waarom die recovery cd's niet willen gaan.

een bootable cd (die niets met windows te maken heeft) start wel op.

Voorheen zat er een flop bij, maar dat is al een poosje geleden.
Maare, je kunt toch de serial van Acer gebruiken? indien je die hebt.
Anders morgen een belletje of nu een mailtje aan Acer eraan spenderen hoe je verder moet.

Floppy zit er niet bij, trouwens kan die toch niet gebruiken, laptop heeft geen floppy drive.
Ik denk ook niet dat er een serial is, toch niet gezien, zit op het ogenblik thuis en laptop is bij vriend.
Voor zover ik weet heb je geen serial bij voorgeinstalleerde windows, je herstelt alles in de oorspronkelijke staat met de recovery cd's, maar het kan best zijn dat ik mij vergis.
Zal morgen in ieder geval eens kontroleren maar ben bijna zeker dat er geen serial is.

Blijft dus nog steeds de vraag waarom die recovery cd's niet willen starten. De cd rom werkt.

MISSING HALL.DLL :

(verander de X: in de schijfletter van de speler met de Windows XP CD-ROM):

EXPAND X:\I386\HAL.DL_ C:\WINDOWS\SYSTEM32

Hiermee wordt het missende bestand teruggezet. Als het bestand HAL.DLL wel aanwezig is in de map SYSTEM32, wat meestal het geval is, dan kun je wellicht dit nog eens proberen:

ATTRIB C:\BOOT.INI -a -h -r -s
DEL C:\BOOT.INI
BOOTCFG /rebuild
FIXBOOT

Het bestand hall.dll is niet te vinden op voornoemde site.

Om te antwoorden op Sasja:

Bij het opstarten en na het bericht dat hall.dll ontbreekt of is beschadigd kan ik niets intypen.
Ik kan alleen enter doen en dan start laptop terug op met zelfde bericht opnieuw.

strekepeke zei:
Floppy zit er niet bij, trouwens kan die toch niet gebruiken, laptop heeft geen floppy drive.
Ik denk ook niet dat er een serial is, toch niet gezien, zit op het ogenblik thuis en laptop is bij vriend.
Voor zover ik weet heb je geen serial bij voorgeinstalleerde windows, je herstelt alles in de oorspronkelijke staat met de recovery cd's, maar het kan best zijn dat ik mij vergis.
Zal morgen in ieder geval eens kontroleren maar ben bijna zeker dat er geen serial is.

Blijft dus nog steeds de vraag waarom die recovery cd's niet willen starten. De cd rom werkt.

Indien je wel op kunt starten van de "gewone" XP cd, kun je ook proberen om de bestaande installatie te herstellen, doorgaan tot installeren en als je de optie krijgt, bestaande windows installatie herstellen, hiervoor kiezen, helaas krijg je deze optie vaak niet bij een oem XP versie.

Maar alle installaties hebben een serial of key, deze zit alleen ingebakken in de recovery cd's, unattended noemen ze dat.

Lange Pier, ik kan dus wel opstarten met een gewone cd van windows xp maar herstellen geeft geen resultaat.

En de recovery cd's willen niet openen, kan daar dus niets mee aanvangen.

Heb ondertussen via google gezocht en wat uitleg opgeschreven, ga zien of vriend thuis is en dan proberen, maar na wat ik gevonden heb vrees ik voor het ergste.

Mijn idieën over mogelijkheden zijn bijna uitgeput, alleen nog een converter aan de schijf hangen om hem in een gewone pc erbij te hangen en de configuratie bestanden uit een restore point naar de config map van windows te kopieëren blijft nog open, ook kan je dan de "beschadigde" bestanden kopieëren, wat meestal niet zo is, het is vaak de config die beschadigd is, en dan nog met name, system.

Ben ondertussen bij vriend en heb nog wat geprobeerd maar zonder resultaat.
Ik geraak in de herstelconsole van windows maar als ik chkdsk /r intyp krijg ik volgend bericht:
volume c lijkt een of meer onherstelbare problemen te hebben.

verder ook geprobeerd bestand hall.dll te copieren via dos naar c schijf maar lukt ook niet.

Ben wel in bezit van key code, staat onderaan op laptop geplakt.
Zal nog wat verder uitproberen en indien resultaat post ik dit wel.

alleszins hartelijk dank voor alle reacties.

Vriend heeft al een dikke hamer klaarliggen om laptop een lesje te leren lol

Na heel wat zoekwerk en proberen, waarvan niets hielp, uiteindelijk format c gedaan, die meerdere malen bleef hangen. Nadien een gewone windows xp home geinstalleerd, die ook niet van de eerste keer normaal eindigde.

Zal nu nog eens format doen en de 2 cd's met windows, bijgeleverd bij laptop, proberen.
Hiermee zou het probleem moeten zijn opgelost.
Nadien zal ik hd checken vermits het vele malen blijven hangen van format en windows.

Iedereen hartelijk dank voor de hulp.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan