Windows start niet op

Status
Niet open voor verdere reacties.

chrisd1

Gebruiker
Lid geworden
1 okt 2008
Berichten
777
Wilde pc opstarten zonder Avira (wilde een patch installeren; ging niet; dacht dat dat kwam, omdat Avira aktief was).
Heb toen in msconfig>opstarten avgnt.exe uitgevinkt en opnieuw opgestart.
Krijg meteen na het bios(?)-scherm -kan daarin met
Esc naar het Boot-Menu
F1 naar Set-up en
F10 naar System Recovery.
(kan dus (uiteraard) niet met F8 naar veilige modus)

de volgende melding (op een zwarte ondergrond):
'Windows kan niet worden opgestart, omdat het bestand windows/system32/hal.dll beschadigd is'.

Betreft hp-pc: heb geen xp-cd, maar wel een D:-recovery partitie, die ik overigens nog nooit gebruikt heb.
Wat te doen??

Alvast bedankt.
 
Laatst bewerkt:
Waarom zou je niet in veilige modus kunnen denk je?
Lijkt me dat als je gewoon f8 indrukt dat je in dat menu zal komen waar je veilige modus kunt kiezen
Die optie hoeft dus niet in dat bios scherm te staan.
 
Dat is normaal niet gerelateerd aan de door jou genoemde aanpassing in msconfig, tenzij je ook bent gaan rommelen in de inhoud van boot.ini (=XP opstartmenu)
Zie verder hieromtrent: link

Tijs.
 
Hallo Ozfaw,

'Waarom zou je niet in veilige modus kunnen denk je?'
Omdat ik veronderstel helemaal niet aan Windows toe te komen

'Lijkt me dat als je gewoon f8 indrukt dat je in dat menu zal komen waar je veilige modus kunt kiezen'
Reageert niet op F8

Heb F10 ingetoetst: kom dan in PC Herstel; lijkt op herionstallatie; lijkt wat heftig.
Vraagt: 'OK?'; ; reageert niet op Escape; uit dit scherm door gewoon uitzetten pc??
chrisd :(
 
Laatst bewerkt:
Dat is normaal niet gerelateerd aan de door jou genoemde aanpassing in msconfig, tenzij je ook bent gaan rommelen in de inhoud van boot.ini (=XP opstartmenu)
Zie verder hieromtrent: link

Tijs.
Hallo Tijs,
Heb (echt) alleen in msconfig avgnt.exe uitgevinkt.
Heb geen cd, maar zit nu via F10 in een scherm, onder 'PC Recovery' in PC Herstel, dat blijkbaar werkt vanuit de Herstelpartitie; als 'OK' zeg, raak ik dan, natuurlijk behalve Windows, 'alles' kwijt??
chrisd
 
Laatst bewerkt:
Als je nou gewoon de instructie volgt en kijkt of dat wat oplevert. Herstelconsole kan (als je harde schijf ermee herkend wordt) vanuit elke XP CD gestart worden waar (minstens) Service Pack 2 in geïntegreerd is. Een PC reparateur kan je daarbij helpen, evt.

Wat de gevolgen zijn van recovery (=F10 methode) kan ík niet beoordelen. Als je het niet zeker weet: Eerst in het boekje kijken wat de gevolgen zijn of bellen met de helpdesk van de fabrikant.

Anders de harde schijf uitbouwen en op een andere pc de data veiligstellen. Evt. kun je dan ook gaan kijken of boot.ini nog correct is en daarin (handmatig) aanpassingen doen. Ook hierbij kan een PC reparateur je helpen.

Tijs.
 
Oh ik snap je punt chrisd1 :)

Ik vraag me af of je vanaf zo'n bootcd als hiren's boot cd nog zou kunnen terugzetten in de tijd.

Ik heb dit probleem nooit eerder gehad eigenlijk.
Dnties weet jij misschien of je vanaf hiren's bootcd of ERD com de pc terug in de tijd kan zetten als hal.dll beschadigt is?

Alsnog is het het proberen waard natuurlijk :p
 
Natuurlijk is het mogelijk reparatie-acties te doen met Live cd's, zoals Hirens boot cd.

Eerste wat ik daarin zou doen is het bekijken van boot.ini in de hoofdmap op de C: schijf, want dáár komt de hal.dll 90% van de keren vandaan...

Aanmaak Hirens boot cd (aanbevolen, want makkelijker dan memory-stick) of Hirens boot memory-stick: hier, posting #3.

PS: Stel dat je Mini Windows XP opstart vanaf de Hirens boot cd/memory-stick en je ziet een fout in boot.ini, dan kun je die niet zomaar wijzigen.
Je moet dan eerst het volgende doen (kun je altijd doen, trouwens: het maakt voor de werking van boot.ini niet uit of die verborgen is etc.) Dit inclusief het maken van een backup van boot.ini naar boot.bak:
Start -> Run -> cmd.exe
attrib -s -h -r c:\boot.ini
copy c:\boot.ini c:\boot.bak
Hierna kun je via dubbelklikken op boot.ini niet alleen kijken maar ook aanpassingen doen.
PS2: het expand commando is ook beschikbaar in Mini Windows XP, dus je kunt daarmee ook alle halXXXX.dl_ expanderen ('uitpakken') naar hal.dll op de c: schijf als dat nodig is.
Voorbeeld:
Start > Run -> cmd.exe
ren c:\windows\system32\hal.dll c:\windows\system32\hal.bak
expand x:\i386\hal.dl_ c:\windows\system32\hal.dll


[x: natuurlijk vervangen door het schijfstation dat de XP CD bevat]


Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Ben onvolledig geweest:
Er staat nog een regel:
'Installeer het bestand /windows/system32/hal.dll opnieuw'
Heb dit inmiddels van een andere ongeveer even oude xp-pc op usb-stick; hoe verder??
chrisd
 
Nog maar eens uit de eerste link die ik gaf:
Staat er exact (als eerste melding):
Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand ontbreekt of is beschadigd:

Windows\System32\Hal.dll


Indien ja, dan is dus boot.ini (bijna zeker) de schuldige (zie de link).
Staat er toch wat anders, dan zou het kunnen zijn dat het bestand hal.dll beschadigd is, maar omdat dat bestand eigenlijk nooit wordt verplaatst of aangepast lijkt het me niet waarschijnlijk dat die écht beschadigd is. Je kunt in dat geval de instructies volgen in mijn vorige posting om hal.dll te vervangen door een 'verse' versie die je haalt van cd-rom of memory-stick met de installatie-software van XP erop.

Tijs.
 
Sorry, Tijs,
Er staat exakt:
'Windows kan niet worden gestart omdat het volgende bestand is beschadigd of niet kan worden gevonden:
windows-hoofdmap\system32\hal.dll.
Installeer het bovengenoemde bestand opnieuw'.

gewoon hal.dll overkopieren is blijkbaar geen optie; er staat immers 'installeer'??
chris
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zie hier wél jouw melding precies geciteerd. Moet dus (toch :p) aan boot.ini liggen.

Hieronder een boot.ini, die ervan uit gaat dat vanaf de eerste harde schijf wordt gestart en dat de Windows bestanden op de eerste partitie staan in de Windows map (dus in C:\Windows, zoals in de allermeeste XP installaties):

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows="Microsoft Windows XP" /fastdetect


Tijs.
 
Laatst bewerkt:
Zie hier wél jouw melding precies geciteerd. Moet dus (toch :p) aan boot.ini liggen.

Hieronder een boot.ini, die ervan uit gaat dat vanaf de eerste harde schijf wordt gestart en dat de Windows bestanden op de eerste partitie staan in de Windows map (dus in C:\Windows, zoals in de allermeeste XP installaties):

[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows

[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\Windows="Microsoft Windows XP" /fastdetect


Tijs.
Hallo Tijs,
Heb dit zelf nog niet bij de hand gehad.
Begrijp ik goed, dat, als ik deze regels intyp, het probleem is opgelost??
Hoe gaat dat??
chris
 
Lees nog eens terug: Je bouwt een hirens boot cd, je start op van die cd, je kies Mini Windows XP, je haalt de attributen systeembestand, verborgen etc. weg van c:\boot.ini, je maakt een veiligheidskopie van boot.ini, je dubbelklikt op boot.ini en je plakt mijn tekst erin ipv. wat er nu staat.
Bestaat heel boot.ini niet meer, dan wordt het: Start -> Run -> cmd.exe
CD /d C:\
copy nul boot.ini
notepad boot.ini

Plak dan mijn tekst erin en sla het op.

Succes,

Tijs.
 
Laatst bewerkt:
@Ronald: Maak zo'n Hiren's Boot CD (maar dan op memory-stick). Zie posting #8 (let op: de hele inhoud van de memory-stick wordt gewist, dus stel bestanden veilig als die erop staan) en ook deze link
Volg verder de instructies die ik al eerder gegeven heb, over het restaureren van boot.ini via Hiren's boot cd.

Succes,

Tijs.
 
Dat had ik al geprobeerd maar het probleem is dat ik de tekst krijg Verwijder schijf of medium Druk op een toets en dan krijg ik weer de melding van hal.dll.
(heb trouwens mijn bericht verwijdert om het als nieuw topic te openen en het iets uitgebreider te beschrijven)
maar tot zover bedankt voor je hulp.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Tsja, als je je dvd-speler niet repareert of vervangt, dan wordt het moeilijk. Als je denkt dat het niet kunnen booten van USB-stick niet ligt aan (de inhoud van) de stick zelf, en je wel een floppy-drive hebt in je pc, dan kun je ook een Plop bootfloppy maken die het opstarten van USB mogelijk maakt.
Natuurlijk moet dan het opstarten van floppy-disk als eerste boot-apparaat staan in de BIOS van je computer.

Tijs.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan