windows/system32/config/system beschadigd: hersteld, maar nu lsass.exe fout

Status
Niet open voor verdere reacties.

Superpeer

Gebruiker
Lid geworden
2 jun 2011
Hallo!

ik hoop dat ik hier deze vraag goed plaats, en dat iemand me kan helpen!

Mijn pc (met Windows XP) startte eergisteren ineens niet meer normaal op, maar gaf een melding dat het bestand config/system beschadigd was. Ik heb opgezocht hoe dit op te lossen en kwam daarbij op de volgende link

http://support.microsoft.com/default.aspx?scid=kb;nl;307545

de stappen die daar staan heb ik uitgevoerd. Verder dan 'deel 1' daar kwam ik niet, want bij het opstarten komt nu een melding over een missend wachtwoord (Als deze status wordt opgegeven wanneer u probeert een wachtwoord bij te werken, betekent dit dat de waarde die u hebt opgegeven voor het huidige wachtwoord, niet juist ), een fout waar de naam lsass.exe nog bij staat. Dit komt heel even in beeld om vervolgens weer opnieuw op te starten. Ik kan nu ook niet meer in de repair console, omdat ik daar dan een administrator wachtwoord op moet geven, wat ik niet heb (en enter drukken helpt niet)

De reden is waarschijnlijk dat ik een pc heb die door een OEM is geinstalleerd. (toen ik de pc kocht, stond windows er al op) In de link hierboven stond ook dat je dan de stappen beter niet kon uitvoeren, maar omdat ik niet wist wat OEM was, dacht ik dat het wel zou kunnen.
Mogelijk ben ik nu dus nog verder van huis dan ik was. Hoe dan ook, ik zou graag een oplossing hebben voor dit probleem, zodat ik weer in mijn pc kan!

Help!

overigens heb ik iets gelezen over een ubcd4win. Die cd kan ik wel maken, maar wat moet ik daarna? Hoe moet ik met die cd iets doen? n wat dan?

Laat de ruimte voor het wachtwoord eens leeg.

OEM licentie mag alleen verkocht worden bij de aanschaf van een nieuwe pc en is dus gekoppeld aan die hardware.
Dat kan voor een herstelinstallatie dus geen probleem opleveren.

Het wachtwoord leeg laten helpt niet. Als ik gewoon enter druk (geen wachtwoord intoets) dan zegt hij dat het het verkeerde wachtwoord is. En blijft dus vragen om een administrator-wachtwoord. Na 3x proberen zegt hij dat ik door enter te drukken opnieuw opstart, wat dan inderdaad gebeurt.

En terzijde: ik heb deze pc ook ooit nieuw aangeschaft...

Je hebt een probleem met 1 registry-bestand, namelijk system.
De informatie op die website van Microsoft gaat er echter vanuit dat je het systeem wilt terugzetten naar het laatste moment dat 'reparatie-informatie' is opgeslagen, wat vaak het moment van de laatste installatie van een Service Pack is geweest (dus meestal minstens 2 jaar geleden).

Jij hebt echter alleen het registry-bestand system nodig, niet ook de rest. De wachtwoorden staan in het bestand sam, maar die hoef jij helemaal niet te 'repareren'.

Zet dus de bestanden uit de gemaakte backup terug, en kopieer alleen het bestand system uit de repair map.
Even hieronder samengevat (gewijzigde stap 1 uit de Microsoft-instructie):

delete c:\windows\system32\config\system
delete c:\windows\system32\config\software
delete c:\windows\system32\config\sam
delete c:\windows\system32\config\security
delete c:\windows\system32\config\default

copy c:\windows\tmp\software.bak c:\windows\system32\config\software
copy c:\windows\tmp\sam.bak c:\windows\system32\config\sam
copy c:\windows\tmp\security.bak c:\windows\system32\config\security
copy c:\windows\tmp\default.bak c:\windows\system32\config\default

copy c:\windows\repair\system c:\windows\system32\config\system

Succes,

Tijs.

Ha! Dank voor de antwoorden tot dusver...

@tijs:
ja, dat zou ik dus wel willen doen. Het probleem is echter dat ik niet meer in de repair console kom. Ik start de computer via een cd, druk op de r voor de repair console, dan vraagt hij om te kiezen voor in mijn geval c:\windows, maar daarná vraagt hij om dat administrator-wachtwoord en omdat ik dat niet heb kan ik niet in de repair console en dus ook niet die acties uitvoeren zoals jij ze beschrijft...

Dat is niet zo mooi... :(

Wat je kunt doen is het 'handmatig' uitvoeren door een Hiren's Boot CD te branden en de pc daarvan op te starten. Je kunt dan (zodra Mini Windows XP gekozen) gewoon via de verkenner van Mini Windows XP op de C: schijf je acties doen. Of je start in Mini Windows XP een CMD-prompt (Start -> Run -> cmd.exe) en je doet letterlijk wat er staat in mijn vorige instructie, net alsof je in Herstelconsole aan het werk bent.

Tijs.

Dank voor de hulp!

@ Tijs (of wie het verder maar weet)

ik heb gedaan zoals je zei, weliswaar niet via Hirens Boot CD, maar via Ubuntu live cd. Daar kon ik precies de bestanden zo kopieren en plakken zoals jij zei. Toen opnieuw opgestart, maar nog het volgende:

Hij laat het eerste opstartscherm zien van windows (met het logo en een 'laad'balkje), maar daarna krijg je dan weer de foutmelding lsass.exe:
Als deze status wordt opgegeven wanneer u probeert een wachtwoord bij te werken, betekent dit dat de waarde die u hebt opgegeven voor het huidige wachtwoord, niet juist

Nog andere mogelijke oplossingen?
Lastig hoor,

Andere manier:
a. Start weer op van zo'n live cd.
b. Ga naar de map op de C-schijf: System Volume Information
Ga naar submap _restore{XXXXXXXXXXXXX-XXXX-XXXX-XXXX-XXXXXXXXXXXXXXXXX}
Ga naar submap met het hoogste RP-nummer in de naam.
Ga naar submap snapshot
Daar staan van het laatste herstelpunt de registry-bestanden, met een iets andere naam.
Kopieer de volgende bestanden naar de C:\Windows\System32\Config map:
_REGISTRY_MACHINE_SAM
_REGISTRY_MACHINE_SECURITY
_REGISTRY_MACHINE_SOFTWARE
_REGISTRY_MACHINE_SYSTEM
_REGISTRY_USER_.DEFAULT

Hernoem die daarna (in die Windows-map), respectievelijk naar:
sam
security
software
system

Probeer daarna de pc normaal te laten opstarten.

Succes,

Tijs.

Laatst bewerkt:
Hé thanx man!

het heeft er alle schijn van dat het weer werkt.. in ieder geval wordt windows weer opgestart. Ik ga eens even kijken of alles nog wel 'normaal' functioneert, voor ik durf te zeggen dat het echt is opgelost...mocht dat zo zijn, zal ik het hier neerzetten, dan kan dat weer gewoon met die pc...:D;)
mocht er nog een probleem zijn, dan laat ik het hier ook nog even weten....

Nou, het werkt allemaal weer (dit bericht is vanaf de betreffende pc), echter is er wel een soort van nieuw 'probleem'.

Het heeft de hele avond gisteren gedaan, echter toen ik 's avonds nog even wat op internet aan het doen was (niks bijzonders), ging ineens het scherm op zwart. Niks reageerde meer, dus het enige wat ik kon doen was de aan/uit knop indrukken, waarbij de pc ook gelijk uit was (hoefde niet lang ingedrukt te houden).

Opnieuw opgestart: maar hij liep steeds vast (3x geprobeerd ofzo). De ene keer kreeg ik wel het bureaubladachtergrond (van Windows), maar deed de muis/toetsenbord/helemaal niks het (de tijd (rechtsonder) stond overigens ook 'stil'), de volgende keer kreeg ik na korte tijd het bureaublad gezien te hebben weer een zwart scherm, zoals toen die de eerste keer 's avonds vastliep, en weer een andere keer kreeg ik een zwart scherm met nog wel een muisaanwijzer en rechtsonder een witte balk (verder helemaal zwart).

Het toen maar even gelaten en vanochtend opnieuw geprobeerd: zelfde verhaal. Pas de 6e keer opstarten (ofzo) werkt het nu, maar weet niet hoe lang......
Is er mogelijk toch ergens iets beschadigd geraakt? Is er een oplossing? Of moet Windows wellicht een keer opnieuw geinstalleerd (niet zoveel zin in, omdat je dan alles kwijt bent, toch?)

Voer eens schijfcontrole uit.
Vink beide opties aan, zodat er ook gerepareerd wordt.

Ik heb de schijfcontrole (chkdsk) uitgevoerd. Ik moest windows opnieuw opstarten: gedaan, kreeg scherm waarin die 5 stappen uitvoerde om de c-schijf te checken, vervolgens werd windows weer opgestart: zei dat er geen fouten waren gevonden.

Windows eenmaal opgestart, liep die na een uur toch weer vast (beter gezegd: hij startte spontaan opnieuw op, uit het niets). 2e probleem is dus nog niet verholpen...afgelopen dagen regelmatig dat hij op verschillende manieren vastloopt: ineens een zwart scherm, spontaan opnieuw opstarten enz. 1x een blauw scherm gehad, met iets over ntfs.sys (??)

Ik ben overigens al blij dat ik uberhaupt weer in windows kan, maar dit is toch ook wel vervelend...

Probeer eens een volledig herstelpunt terug te zetten van (vlak) vóórdat je algemene problemen begonnen.
Als de dag van je startposting probleemmoment was, dan zou een herstelpunt van 1 juni (of net iets eerder) geschikt zijn.

Start -> Uitvoeren -> %windir%\system32\restore\rstrui.exe

Tijs.

Bovenstaande problemen zijn allemaal even geleden, het is een hele tijd beter gegaan, maar sinds ik terug kwam van vakantie kreeg ik de pc bijna niet meer goed aan de praat. Daarom toch maar besloten Windows helemaal opnieuw te installeren (na het via een omweg veilig stellen van alle documenten en dergelijke). Dit is nu gebeurd: bijkomend voordeel: hij start echt veel sneller op. Nu zo'n beetje de belangrijkste programma's ook weer geïnstalleerd, en gaat allemaal nu in elk geval veel beter dan hiervoor.
Echter zijn de problemen nog niet helemaal over: soms valt de computer zomaar ineens uit, of start ineens uit het niets opnieuw op. Door dit alles vermoed ik mogelijk toch een hardware probleem. Is dat mogelijk, ik las iets over voedingen, kan het daar aan liggen? Wellicht hoort deze vraag niet hier, aangezien dit eigenlijk over windows xp zou moeten gaan, maar gezien de voorgeschiedenis hierboven plaats ik het toch even hier.
Alvast bedankt voor de hulp!

a. Vraag je af of er een patroon is wanneer de pc herstart. Is het bij zware toepassingen/zware games? Is het nadat de pc een bepaalde tijd heeft aangestaan?
b. Maak even de systeemkast van binnen helemaal schoon (stof etc.) Haal ook de insteekkaarten er eens uit en stop die opnieuw in hun slots. Doe hetzelfde met geheugenmodules. Blaas ook de ventilatoren schoon en ook het koelblok op de processor.
Natuurlijk deze acties uitvoeren met de stekker uit de pc en nadat je even een radiator hebt aangeraakt...
c. Kijk na of alle ventilatoren wel goed lopen als de pc aanstaat.

Succes,

Tijs.

@dnties:
A) een patroon is mij nog niet helemaal duidelijk. Zware games draai ik niet op deze pc, uitvallen leek vrij willekeurig: bv een keer toen ik firefox afsloot, maar ook een aantal keren toen ik er zelf niet bij was, dat ik terugkwam bij de computer en hij bleek uitgevallen.
Wat overigens ook een paar keer geweest was: dat ik hem niet goed aankreeg. Dan druk ik op de aanuitknop, maar gebeurt er eigenlijk niets, je hoort hem heel even ruisen, maar dan komt er niet het gebruikelijke korte 'piepje' wat hij normaal doet na het aanzetten. Het lampje achter de aan/uitknop gaat dan ook niet 'gewoon' aan, maar op een soort zachte knipperstand. Vervolgens gebeurde er dan niets. (en was opnieuw uit/aanzetten en hopen dat het dan wel werkte de oplossing)

B) ik heb vanochtend de kast opengemaakt en alles zoveel mogelijk stofvrij/schoon gemaakt, voor zover mogelijk en voor zover ik er bij kon. Stofzuiger erop, stofdoek erbij, flink blazen: een heel eind mee gekomen, al kun je niet bij alle stof, wel heeel erg veel stof uitgekomen. Nu dus even afwachten of dat geholpen heeft, tot nu toe loopt hij prima. Hij lijkt ook wel iets stiller te zijn nu, kan dat kloppen?
Nu even afwachten of en wanneer hij weer zou uitvallen. Dan ga ik eens 'registreren' wat voor momenten dat is.

c) ventilatoren (ik heb er 2 gevonden) lijken prima te lopen

@wboy44:
ik heb een windows live cd. (en ook een ubuntu live cd) Die heb ik gebruikt om al mijn documenten te backuppen voordat ik windows opnieuw heb geinstalleerd. Wat voor fouten zou ik dan moeten zoeken of zou ik moeten verwachten? Ik verwacht eerlijk gezegd niet meer echt fouten in windows, al heb ik er niet veel verstand van

Juist omdat het op 'random' momenten gebeurt zou ik juist een hardware/temperatuur/stof probleem verwachten. Laten we afwachten wat de schoonmaakactie heeft opgeleverd.

Tijs.

Laatst bewerkt:
De foute die je met een live cd volgens mij kan vervangen is door systeem bestanden in de cd mode te kopiëren naar de Harde Schijf en er liggen een aantal schoonmaak dingetjes bij

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan