Windows twijfelt of er 16GB RAM geheugen in zit

Status
Niet open voor verdere reacties.

tim687

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
25 apr 2010
Beste leden,
Eergister heb ik mijn computer geupgrade naar onder andere 16GB RAM (2 x 8GB)
Ik heb al eerder gemerkt dat de er maar 8GB werd weergegeven in "Computer(start menu)" en de volgende keer na een reboot werd er in ene 16GB RAM geheugen weergegeven.
Dit betekend dus dat windows (of mijn bios) twijfelt of er 8GB of 16GB in zit. Hoe kan ik dit oplossen, ik wil natuurlijk 16GB RAM gebruiken als dit erin zit.

EDIT: Als ik naar Speccy kijk, zijn er volgens dit programma 2 slots gebruikt (dit klopt) en is er in totaal een geheugen van 16384 MB (dit klopt ook)
Bij "Physical Memory" staat er in totaal 7,99GB

Hartelijk bedankt,
Tim

Laatst bewerkt:
Controleer eens of je moederbord deze geheugensetup ondersteund.

Bedoelt u met het aantal GB's of de RAM Geheugen balkjes zelf?
EDIT: Of het merk van de RAM Geheugen balkjes?
Het zijn trouwens 2 setjes van beide 8GB per balk
Dus het is single channel, maar waar moet ik ze plaatsen?

Heb 3 oranjes en 3 zwarte, ze zitten nu in oranje en zwart

Of moet ik oranje oranje doen of zwart zwart?

Bedankt,
Tim

Laatst bewerkt:
Je moet even je merk en model moederbord opzoeken. (Handleiding, fabrikantenwebsite)

Daar kan je vinden of je mobo 16 GB aankan, en met welk soort reepjes RAM je dit kan bereiken. ( 2GB/4GB/8GB)
Ook vind je daar de betekenis van de kleuren van je RAM slots.

Laatst bewerkt:
Asus P6T; max 24GB DDR3; Channel A,B,C (A1 A2, B1,B2,C1,C2)
Ik zit nu op channel c (C1, C2 (Oranje, Zwart))

Ik heb meestal wel 16GB in totaal, alleen soms worden het random 8GB, van de 16 zonder foutmelding of zoiets.

En welke geheugenreepjes heb je (de exacte typenummers..)

Ik ga er even vanuit dat al je hardware goed is.

Ga eens met de sloten van je RAM spelen. Zet dus eens je RAM modules in verschillende sloten.
Ik zou beginnen met het in dezelfde kleur plaatsen van je RAM reepjes.

die tips heb ik allemaal gedaan :p
al voor het starten van deze topic. De dimms werken beiden naar behoren.
Ik zet er ff een screentje bij van Speccy

Ik zie ze niet zo snel in de QVL van Asus, wel kan ik opmerken dat er maximaal 24 Gb aan RAM in kan (verdeeld over 6 sloten, dus max. 4GB/slot)
Voor zover ik het kan bekijken, heb je geen geschikte geheugen reepjes voor je bord ..

Kunt u dan uitleggen waarom ik nu op 8GB draai met 1 slot en gister gewoon de volledige 16GB had?

Nee, dat kan ik niet ... de 8GB modules worden simpelweg niet ondersteund, ze kúnnen wel werken, maar doen het dus niet naar behoren. Daarom staan ze ook niet in de QVL ..

EDIT: hoeveel geheugen had je er eerst inzitten, en welke (exacte) modules waren dat?

Laatst bewerkt:
Als er 16GB staat werkt die niet volledig begrijp ik. Ook niet als dit ook in de bios staat?

3 van 2gb.
De exacte modules zou ik echt niet weten sorry

Laatst bewerkt door een moderator:
Er kunnen vage 'problemen' naar voren komen door modules te gebruiken die niet worden ondersteund ..
Wil je uitbreiden kun je beter kijken naar de QVL die op de site van Asus staat..
Er zij trouwens 3 verschillende uitvoeringen van je moederbord, welke heb je exact? echt alleen de P6T, de P6T6 Revolution of deP6T WS Professional?

P6T Green, ik had erop gezocht en ik kwam de Deluxe versie tegen. Dus ik denk de p6t deluxe.
Op de site staan inderdaad maar 3 uitvoeringen, maar er is er dus nog 1 (of 2)
Ik heb de P6T Green, zo staat het ook op de sticker op het moederbord zelf

Laatst bewerkt:
te zien aan je post #5 heb je dit bord: http://www.asus.com/Motherboards/P6T/

Je zult zelf moeten kijken bij 'support' (onder het blauwe loepje) en vervolgens op Memory Device Support klikken
Daar zijn 2 (zip/rar) files beschikbaar, met allemaal geheugenmodules die sowieso feilloos werken.

EDIT: deze 2 files zijn te downloaden door op het blauwe woordje GLOBAL te klikken

Veel succes verder met het upgraden!

Laatst bewerkt:
Hoi,

Die qvl files was ik ook tegengekomen, maar hoe open je die?

Simpel, downloaden en uitpakken, dan kun je ze lezen met een PDFreader (bijvoorbeeld FoxIt of Adobe)

@tim687,

Even twee berichten samengevoegd je kan ook een bericht aanpassen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan