Windows update uitschakelen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Senso

Inventaris
Lid geworden
13 jun 2016
Besturingssysteem
W10 Pro en W11 Pro
Office versie
Office 2007 H&S en Office 2021 Prof Plus
Ik lees wel vaker op dit forum Windows update uitschakelen/updates verwijderen. Afgezien dat het soms in een bepaalde context staat is het toch een vreemd advies. In dit bericht doet Lucas een update of upgrade. Middels een herstelpunt lost hij het probleem op. Na de informatie gelezen te hebben op de link die Mik Zjegger geeft wordt één en ander duidelijker. Maar ik schrik van deze informatie. Vervolgens schrijft Mik 'meer goed dan kwaad…' en hij zou die update uitschakelen. Ik vraag mij dan af, hoe kunnen 'leken' nou goede en slechte upgrades/updates onderscheiden. En als je veel inkopen doet via websites en daar betalingen moet doen en ook veel aan internetbankieren doet, dan moet volgens de voorwaarden van de banken je besturingssysteem up-to-date zijn en een goede beveiliging hebben. Dus dan rijmen dergelijke adviezen helemaal niet.

U legt de vinger op de zere plek waar u zegt "Ik vraag mij dan af, hoe kunnen 'leken' nou goede en slechte upgrades/updates onderscheiden."
Leveranciers van ICT-spullen hebben er baat bij om te doen alsof een kind er mee overweg kan. Als ze de werkelijkheid zouden vertellen, namelijk dat zonder diepgaande ICT-kennis een smartphone, tablet of PC bedienen zo iets is als een kind een Ferrari laten besturen, dan zou de verkoop instorten.
Toch drukken de meeste mensen met de ogen dicht op elke knop die ze voorgeschoteld wordt.
Daarom is het zo druk op dit forum.

Toch drukken de meeste mensen met de ogen dicht op elke knop die ze voorgeschoteld wordt.
Ook al is dat niet het geval, het wordt steeds lastiger om nog te weten wat je kunt vertrouwen. Gisteren nog een bestelling gedaan bij het Kruidvat. Maar ik kwam steeds meer aan het twijfelen of dit wel de echte website van het Kruidvat was. Wel een https-verbinding, wel een slotje maar toch.... Wat kun je nog vertrouwen? Je begint overal aan te twijfelen.

In ieder geval heeft Helpmij mij altijd uitstekend geholpen en ik heb er iedere dag voordeel van.

Alles gebeurt tegenwoordig ofwel automatisch ofwel word er door de gebruiker zonder meer bevestigend geklikt : zo werd Windows 10 door velen hun strot geduwd, zo worden er updates / browsers / adware / malware gepusht ... kortom: de meeste PC's worden overstelpt met ongewenst materiaal.

Ik vraag mij dan af, hoe kunnen 'leken' nou goede en slechte upgrades/updates onderscheiden.

Door een aantal dagen te wachten met het installeren van de updates (twee tot drie weken), door na te denken / alles goed te bekijken voor er "positief" geklikt wordt en door voordat je een update gaat installeren je eerst te informeren omtrent het hoe, het wat en het waarom én over de mogelijke gevolgen van het installeren.

Ik lees wel vaker op dit forum Windows update uitschakelen/updates verwijderen. Afgezien dat het soms in een bepaalde context staat is het toch een vreemd advies. In dit bericht doet Lucas een update of upgrade. Middels een herstelpunt lost hij het probleem op. Na de informatie gelezen te hebben op de link die Mik Zjegger geeft wordt één en ander duidelijker. Maar ik schrik van deze informatie. Vervolgens schrijft Mik 'meer goed dan kwaad…' en hij zou die update uitschakelen. Ik vraag mij dan af, hoe kunnen 'leken' nou goede en slechte upgrades/updates onderscheiden. En als je veel inkopen doet via websites en daar betalingen moet doen en ook veel aan internetbankieren doet, dan moet volgens de voorwaarden van de banken je besturingssysteem up-to-date zijn en een goede beveiliging hebben. Dus dan rijmen dergelijke adviezen helemaal niet.

Je kunt de hardware updates uitschakelen, die doen soms meer kwaad dan goed, de software updates zijn vaak beveiliging updates en die dien je wel te installeren.
Je kunt ook de spy software van Microsoft uitschakelen, heeft er niet mee te maken maar als je toch bezig bent....

http://www.pcmweb.nl/workshop/ongewenste-windows-10-updates-blokkeren.html
https://computertotaal.nl/artikelen/pc/zo-kun-je-automatische-windows-10-updates-uitschakelen/
http://pxc-coding.com/portfolio/donotspy78/

Door een aantal dagen te wachten met het installeren van de updates (twee tot drie weken), door na te denken / alles goed te bekijken voor er "positief" geklikt wordt en door voordat je een update gaat installeren je eerst te informeren omtrent het hoe, het wat en het waarom én over de mogelijke gevolgen van het installeren.

idd, goeie tip gast0205, bij mij staan updates volledig uitgeschakeld, wanneer ik zie dat na een tijdje de geleverde updates geen problemen geven, installeer ik deze manueel, dadelijk na een dagelijkse image, mocht er wat fout gaan is alles op een paar minuutjes weer ok.

Senso zei:
Vervolgens schrijft Mik 'meer goed dan kwaad…' en hij zou die update uitschakelen.
dan moet volgens de voorwaarden van de banken je besturingssysteem up-to-date zijn en een goede beveiliging hebben. Dus dan rijmen dergelijke adviezen helemaal niet.
Dit punt uit de voorwaarden van de banken snijdt totaal geen hout en is vrij gemakkelijk te weerleggen.
Stel: Jouw Windows is up to date en jouw antivirussoftware ook en iemand ontdekt een bug in Windows waardoor hij een nog onbekend virus of wat dan ook op jouw pc kan plaatsen, dan kan de bank jou toch niet de schuld geven? Dan moeten ze bij MS zijn, ook antivirussoftware loopt altijd achter de feiten aan. Banken proberen zich er altijd met een jantje-van-leiden af te maken, wat nu up to date is kan over een uur al achterhaald zijn.
Banken laten zelf steken vallen door b.v. de naam met het gekoppelde rekeningnummer niet te vergelijken etc.
Juridisch lijkt het allemaal dichtgetimmerd maar dat is het niet. Ze kunnen net zo goed zeggen dat je gele schoenen moet dragen als je internetbankiert. :P

Laatst bewerkt:
Die adviezen staken vooral de kop op rond de periode dat de support voor Windows XP werd beëindigd, zoals bijvoorbeeld in dit artikel over de vraag van een Belgische bank.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan