Windows Update vindt niets - error

Status
Niet open voor verdere reacties.

Stijnley

Gebruiker
Lid geworden
3 mei 2008
Dag forumleden!

Wie weet raad met mijn vervelend probleem?

Wegens omstandigheden was mijn computer 9 maand opgeborgen. Na de heropstart gisteren wou ik onmiddellijk gebruik maken van de gratis update naar Windows 10. Deze update bleef echter hangen op 99%.
Via mijn zoektocht op internet stelde ik vast dat dit te maken kon hebben met het ontbreken van de laatste updates van windows 7.

Dus ging ik naar windows update, maar hier kreeg ik geen beweging in. Er stonden een 22-tal updates klaar, reeds gevonden in 2015. Een nieuwe zoektocht naar de laatste updates vond niets.
Een poging om die 22 updates te laten uitvoeren ging niet, deze bleven op 0% downloaden.

Ik maakte vandaag gebruik van de WindowsUpdateDiagnostic, die geen problemen vond.
Ik maakte vervolgens gebruiken van de Windows Fix It, en deze gaf de volgende problemen:
- windows update fout 0x80070057
- service registration is missing or corrupt.

Wanneer ik nu zoek naar Windows Update, vindt hij nog steeds niet en staat er ook vermeld dat er nooit eerder gezocht of geïnstalleerd is geweest.

Ik gebruik Windows 7 64bit.

Wie weet raad met deze problemen? Dit gaat mijn petje te boven!

Ik zou graag updaten naar windows 10, maar moet blijkbaar door dit probleem heen.

Ik hoor het graag van jullie kenners!

Alvast mijn dank!

Een paar opties:
a. link1
b. link2
c. Gebruik Cleanboot (oftewel: Start geen anti-virus en andere zelf-geïnstalleerde zaken mee op met Windows). Niet meteen proberen om W10 te installeren (zoals daar in de link wordt gesuggereerd) maar eerst kijken of je daarmee de Windows updates wél kunt installeren.
c. Download de updates individueel en kijk of ze individueel wél te installeren zijn.
[Windows-toets]+R toetscombinatie -> iexplore https://catalog.update.microsoft.com
Er zal een ActiveX pluging geïnstalleerd moeten worden. Daarna: Zoek in het zoekvenster dan het KB-nummer van de inviduele update.
dus (voorbeeld): KB1234567
In de lijst met daarna getoonde update-versies, klik naast de versie die hoort bij Windows 7 64-bit op Toevoegen.
Doe dit zoeken en Toevoegen net zolang totdat je alle 22 updates te pakken hebt.
Daarna op Mandje weergeven klikken en klikken op Downloaden (of wat er maar staat). Klik op Bladeren knopje en bladeren naar een map (bijv. je Downloads map) en de updates worden daar in hun eigen individuele submap geplaatst.
Die updates kun je dan gaan uitvoeren door erop te dubbelklikken. Kijk of dat lukt en houd bij welke mislukken (herstart pas na de laatste geprobeerde update, anders wordt het wel een heel langdurig proces).
d. Draai SURS ("System Update Readiness") die hoort bij jouw versie van Windows 7. Dat neemt (de eerste keer) veel tijd, dus heb geduld.
Kijk daarna in C:\Windows\Logs\CBS\CheckSur.log of alle problemen zijn opgelost en indien niet, post de inhoud van die log hier.

Laatst bewerkt:
Nog een optie als het e.e.a. niet tot de oplossing heeft geleid :

ga terug naar een herstelpunt van een maand of 9 geleden en herstel Windows met dit punt.
Ga nu naar Windows update en update Win 7. Wacht geduldig af, misschien wel een uur of twee a drie!!!

Stel dat update nu werkt, dan hierna EERST met Windows backup een systeemkopie maken van de goed werkende Windows 7 installatie (op een externe hdd).
Daarna updaten naar Win 10.

Laatst bewerkt:
Hey!

Bedankt beiden voor het meedenken.

Tot zover de vruchteloze pogingen:

optie a: ik vond de gezochte registerkey niet, dus ik kon die niet verwijderen
optie b: alles gevolgd, geen fouten gevonden, geen resultaat. Ik weet wel niet welke Fixit ze precies bedoelen, er zijn er meerdere online en hun link is defect

intussen vond ik reeds een website waar je alle updates offline kan installeren: http://download.wsusoffline.net/ Via deze methode werden zo'n 220 updates geïnstalleerd, ik kreeg geen foutmelding. Ik kan echter nergens de geïnstalleerde updates aantreffen in de lijst van Windows Update....

optie c: Hier vond ik nog 3 updates. Ik heb ze gedownload en ik probeerde ze te installeren. Hier bleef het scherm opnieuw hangen op "intialiseren"

Nog geen betering dus :(

@ gast0225: Doet een systeem automatisch herstelpunten? Hoe kan ik dit nazien? Ga jij er van uit dat de 9 maanden non-actief tot het probleem heeft geleid? misschien was het probleem reeds ervoor?

Alle tips zijn welkom, zeer vervelend en moeilijk probleem!

Thanks!

edit: intussen eens gekeken bij systeemherstel, hier vind ik enkel de datum van vandaag terug. Er zijn geen eerdere herstelpunten blijkbaar...

Laatst bewerkt:
Er is ook een optie d. in mijn vorige posting (later toegevoegd).
Doe ook die.

Tijs.

@Stijnley : ik ben er voor 99,9% van overtuigd dat jouw 'ongeduld' de oorzaak is. Het getal van ruim 200 updates is namelijk soortgelijk aan het aantal updates dat na een verse installatie binnenkomt. Dat kan vele uren duren. 's-Nachts doen en ik weet bijna zeker dat de volgende ochtend de updates binnen zijn. Sommige misschien mislukt, maar dan nogmaals naar Windows update gaan.

ok bedankt!
Ik doe alvast optie D ook en SURS is net opgestart: Deze toont enkel het scherm "zoeken naar updates op deze computer". Ik ga er vanuit dat ik deze zo lang laat lopen.

@gast0225: je bedoelt dus dat ik hem laat zoeken voor lange tijd? Windows update vindt helemaal niets, het komt niet zover dat ik kan selecteren en downloaden. Enkel "naar updates zoeken".
Of is het dat dat je bedoelt?

Laatst bewerkt:
Inderdaad.
Laten zoeken als je naar bed gaat en morgenochtend kijken.

De SURS kon ik gisterenavond nog als voltooid aanschouwen, toch iets dat gelukt is!

Checking System Update Readiness.
Binary Version 6.1.7601.22471
Package Version 26.0
2016-06-25 22:04

Checking Windows Servicing Packages

Checking Package Manifests and Catalogs

Checking Package Watchlist

Checking Component Watchlist

Checking Packages

Checking Component Store

Summary:
Seconds executed: 428
No errors detected

Momenteel zoekt de windows update een tweetal uur lang zonder resultaat. Afwachten!

Goed nieuws

Na de SURS kon windows Update na 8u zoeken toch de updates vinden. Onmiddellijk kunnen doorinstalleren en amper 2 uur later stond Windows 10 succesvol op mijn pc!

Ik dank jullie voor jullie advies! Doe zo verder!! :thumb:

Fijn dat het gelukt is. :)

Graag nog deze vraag de status opgelost geven, ajb.

Tijs.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan