Windows verdwenen na installatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

Önder

Gebruiker
Lid geworden
24 feb 2004
Hoi,

Ik heb ubuntu via een cd geinstalleerd op mijn computer, ik heb dat gedaan door op te starten via cd en Ubuntu NAAST windows xp prof te installeren.

Ik kan niet meer terug naar windows, kan iemand mij helpen om terug te gaan.

Met vriendelijke groeten,
Onder

heb je ze op twee verschillende partities gezet?...zoek in de eigenschappen naar de optie dat je kan kiezen met welke bootconfig je wil opstarten en zet die zo neer dat je dat tijdens het opstarten kan kiezen

Als het goed is , is er tijdens installatie een aparte partitie gemaakt... als ik kijk naar schijfbeheer, kan ik volume van windows aankoppellen, maar dat helpt niet... ik weet niet wat ik moet doen nu, ik heb totaal geen verstand van ubuntu, ik heb gegoogeld maar daar kan ik alleen maar handleidingen vinden om het op t juiste mannier te installeren(waar ik te laat naar kijk).

Ik heb een screenshot gemaakt van schijfbeheer.

Bijlagen

• schijf.jpg
    schijf.jpg
    85 KB · Weergaven: 53
Start eens op vanaf de windows xp cd en kies R voor herstelconsole en kies vervolgens je parititie waar je je wilt aanmelden en dan typ je: fixboot kies j=ja en typ fixmbr en doe j voor ja.(bij deze stappen overschrijf je de grub of de bootsector van windows staat dan op nummer een.

Succes,

Laatst bewerkt:
maar als je grub overschrijft kan je weer niet meer in linux komen.
Probeer in ubuntu eens dit:
open een terminal en typ dit:
sudo update-grub

Wanneer dit niet werkt of een foutcode komt kunt u hier weer aankloppen :)

Hallo,

Ik heb net even zitten te denken en je kan via software manager kan je downloaden via software centrum, van ubuntu. Zodat jij de grub kan beheren vanuit ubuntu.

Groet,

Ik heb met windows xp cd boot vervangen, en nu kan ik niet meer in linux(verdwenen) heb ik die dan voor niks geinstalleert :(

Ik heb jullie reacties dus te laat gezien, was al bezig met xp cd... :(

Nee die paritie waar ubuntu opstaat verwijderen en weer het installatie proces door lopen, en goed lezen dat het werkt.

Op dit moment is de partitie verwijderd waar ubuntu op stond, en ik heb een aparte partitie aangemaakt.

ja nu is het dus te laat. ik had je veel werk kunnen besparen.
maar voor de liefhebber:
Reparatie gaat als volgt:

- Start uw computer op vanaf de Ubuntu 10.04 of 10.10 Desktop CD (of vanaf een Live-USB met daarop 10.04 of 10.10). Kies "Engels" als taal.

Let op: de Grub2 in 10.04 is anders gestructureerd dan die in 10.10. Lastig, maar het is helaas een feit. Gebruik dus alleen de Desktop CD van de Ubuntuversie die u wil herstellen! Dus bij 10.10 de CD van 10.10, en bij 10.04 de CD van 10.04.

- Bovenste werkbalk: Applications - Accessories - Terminal

- tik het volgende commando in (voorkom tikfouten: kopieer en plak):
sudo mount /dev/sda5 /mnt

Let op: dit commando geldt alleen wanneer Ubuntu op sda5 staat! Pas dit commando aan wanneer dit bij uw computer anders is. Controleer het desnoods even vanuit de CD-sessie, via System - Administration - Gparted.

druk op Enter.

Daarna in de terminal (voorkom tikfouten: kopieer en plak):
sudo grub-install /dev/sda --root-directory=/mnt

druk op Enter.

Daarna in de terminal:
sudo reboot

druk op Enter.

Nu zal uw computer herstarten vanaf de harde schijf (tijdig de CD verwijderen!), en doet Grub het weer.

Plaats de nieuwe Windows in het Grubmenu:
Toepassingen - Hulpmiddelen - Terminalvenster
tik in:
sudo update-grub

Druk op Enter. Uw wachtwoord blijft geheel onzichtbaar, zelfs geen sterretjes, dat hoort zo.

Van: site

Jammer, ik heb wel steeds instructies gevolgd die ik heb gekregen, allemaal bedankt. Ik ga hem nog een keer installeren, kijken of het nu wel gaat lukken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan