Windows verkenner loopt vast op map

Status
Niet open voor verdere reacties.

eriksnoey

Gebruiker
Lid geworden
26 apr 2009
Berichten
120
Windows verkenner W10 loopt vast op de standaardmap Afbeeldingen, dit is de enige map waarop dit gebeurt. Het trad op nadat ik een zip-bestand van Zoom.nl had geopend (kan toeval zijn). De map verwijst naar mijn 2e schijf (D-schijf). Als ik afbeeldingen direct op D-schijf open geen probleem.
Als verkenner vastloopt sluit het programma en ben ik een paar seconden de iconen op de taakbalk kwijt.
Ik heb de volgende dingen gedaan zonder resultaat:

register geschoond met ccleaner
chkdsk c: en d:
shellexview
farbar recovery scan --> deze geeft een windows explorer fout; tekstbestand met foutmelding is bijgesloten.

Ik heb geen idee hoe nu verder.

groeten,
Erik Snoey
 

Bijlagen

  • farbar recovery scan tool.txt
    50,1 KB · Weergaven: 20
Heb nu dism.exe /online / cleanup-image/restorehealth en sfc /scannow uitgevoerd. Kreeg bij laatste melding Windows resource protection did not find any integrity violations.
probleem is niet over; sterker nog: als ik nu via verkenner rechtstreeks naar D:\afbeeldingen ga loopt verkenner nu ook vast! oftewel het probleem is nu erger geworden; ik kan nu op geen enkele manier meer bij mijn foto's!
 
Hallo

Controleer deze h.d.d. toch ook eens op mechanische integriteit met crystaldiskinfo.

Status dient uiteraard good te zijn ....

Mocht dit een s.s.d. zijn , kunnen de platters of leeskoppen uiteraard niet beschadigd zijn , want er zijn er geen ....

Peter
 
Crystaldisk info:
SSD helemaal OK
D-schijf: huidige wachtende sectoren 100 en niet corrigeerbare sectoren 100, beide drempelwaarde 0. Gezondheid status: waarschuwing.
Schijf is 2290 x opgestart en heeft 4797 bedrijfsuren.
Map afbeeldingen verwijst naar D:
 
@Lange Pier: ziet er technisch uit, hoop dat dit me gaat lukken. Heb nu geen tijd meer, gaat maandag worden. Bedankt alvast.
Maar wat betreft crystaldiskinfo?
 
Freecommander werkt trouwens wel! Vraag me af of ik nog werk van Verkenner moet maken...
 
Hallo

"Maar wat betreft crystaldiskinfo? "

Er werd niet vermeld s.s.d. of h.d.d. door u ......

Daarom de extra vermelding door mij :

"Mocht dit een s.s.d. zijn , kunnen de platters of leeskoppen uiteraard niet beschadigd zijn , want er zijn er geen ...."

"Gezondheid status: waarschuwing." ---> dus blijkbaar is er toch schade .... --> de D drive <--

Geen idee current pending sectors of eventuele andere errors .... je zou moeten kunnen zien welke fouten er zijn ....

Je had beter een screenshot genomen ....

Uiteraard heb je een backup liggen van de data .... mocht dit geheel onverwacht toch niet zo zijn .... dringend data backuppen van de betrokken schijf.

Je zult intussen zelf al wel de foutmeldingen van crystaldiskinfo hebben opgezocht om de ernst van de betrokken foutmeldingen te kunnen beoordelen.


Peter
 
Laatst bewerkt:
Freecommander werkt trouwens wel! Vraag me af of ik nog werk van Verkenner moet maken...

Kan, gebruik hem zelden, heb Total Commander, iets meer opties dan Free Commander die ook wel goed is.
De D: partitie lijkt mij op de 2e harde schijf te staan die aan vervanging toe is.
 
Hoe dit verder moet dat weet ik niet maar ik heb nog suggesties.

Sluit de computer helemaal af voor nieuw opstarten, dus geen slaapstand en snel opstarten. Slaapstanden worden allemaal uitgeschakeld met de opdracht powercfg -h off en aanzetten is weer powercfg -h on

Probeer om terug te gaan naar een herstelpunt, als die er zijn op de Windows partitie. Klik rechts op Start en kies Systeem > Geavanceerde systeeminstellingen > tabblad Systeembeveiliging. Zou er geen herstelpunt zijn, dan kan een hulpprogramma een controle doen van het register, dat dan niet kon worden teruggezet.

Ga, eveneens via het contextmenu van Start naar Logboeken en zoek tussen de opmerkingen naar een aanwijzing.

Doe een scan naar malware. Even goed kan er een slecht geschreven programma of invoegtoepassing geïnstalleerd zijn. Wat er opstart op de computer kan u controleren met AutoRuns. https://docs.microsoft.com/nl-nl/sysinternals/downloads/autoruns Een blik op het systeemvakje rechts onder op de taakbalk of de lijst van Apps en onderdelen kan ook verhelderend zijn. Verwijder dan ongewenste software of schakel het uit om mee op te starten.
 
@Peter: het gaat om een hard-disk, geen SSD. Ik voeg een schermafdruk van Crystalinfo bij.
@Alfred: malwarescan geen bijzonderheden, evenals autoruns
 

Bijlagen

  • CrystalDiskInfo_20211030153313.txt
    14,9 KB · Weergaven: 24
Laatst bewerkt:
Ook bij Freecommander treedt nu hetzelfde probleem op als bij Windows verkenner. Zou het kunnen zijn dat de verwijzing naar de map Afbeeldingen op de D-schijf beschadigd is en dat daarom dit probleem optreedt?
 
Hallo

"Geen idee current pending sectors of eventuele andere errors .... je zou moeten kunnen zien welke fouten er zijn ...."


Hier zijn een paar screenshots te zien van crystaldisk info , en wat ik bedoel met prg zal dit voor u markeren:

https://www.sevenforums.com/hardware-devices/349506-crystal-disk-info-errors.html

Zijn dus current pending errors (C6) , die dus tot de gevaarlijke behoren. (dataverlies)

Zoals reeds eerder vermeld backup nemen mocht deze geheel onverwacht nog steeds niet zijn genomen.

Crystaldiskinfo bezit ook een help mocht e.e.a. niet duidelijk genoeg voor u zijn , of indien je echt in detail wilt gaan ....

Dergelijke fouten door defekte platters verbeteren er uiteraard niet op ... dit is een onstabiele harddisk die ik zeker niet meer zou vertrouwen met data op.

Deze gebruik ik om dan eens een voeding te belasten na herstelling , of recupereer ik de magneten ....

Hopelijk heb jij , of iemand die dit ooit mocht lezen iets aan deze info.

Net nog eens u text file bekeken ....

Is error C6 alsook C5 .... de situatie is dus nog iets erger dan ik eerst had gezien .... blijkbaar over die C5 gekeken .... (tekstbestand is ook niet zo duidelijk als screenshot)

De kans is meer dan realistisch dat er momenteel al corrupte data aanwezig is op deze harddisk.

De echt belangrijke data dus eerst controleren ... ook op de backup harddisks ....

Peter
 
Laatst bewerkt:
Bedankt, Peter, duidelijk verhaal. Lijkt me het beste dan de schijf te vervangen. Ik heb backups op een andere schijf, zal die controleren.
 
Lijkt er sterk op dat de schijf defect is. Deze nog gevonden.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan