Windows verkenner standaard map veranderen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Rimsic

Terugkerende gebruiker
Lid geworden
15 jan 2005
Berichten
3.143
Hey,

Is het ook mogelijk om de standaard map van windows verkenner te vervangen voor een andere map (bij mij de D:\ schijf). Dit kan wel met 'Mijn documenten'.

:thumb: thanks, kon niks vinden met google...
 
Jij bedoeld dus gewoon de standaard bruine map van windows vervangen door een eigen icoontje?? Of bedoel je het icoon van de lokaal station D:\ veranderen?? :confused:

Anyway het kan allebei, maar ik ga eerst voor de eerste optie en die is niet echt zo 1 2 3 geregeld en altijd een tricky experiment :) Je mag zelf kiezen of je daar kundig genoeg voor bent..

Bijna al de iconen die windows gebruikt staan bij jou in D:\Windows\system32\Schell32.dll
dat heb je misschien wel gezien bij het veranderen van de icoon van de mijn Doc" map.
Die schell32.dll kan je openen met een progje als Reshacker
http://www.angusj.com/resourcehacker/ (er zijn ook betaal versies die het beter doen)
http://www.bome.com/Restorator/ (trail) je vind in die file allemaal sub mapjes waarin dus ook die afbeeldin van explorer map zit opgeslagen, waarschijnlijk als .ico of .png (zou ik zelf ook effe moeten checken) deze afbeeldingen kan je vervangen en windows zal dat laten zien. Je moet wel de juiste regel (mapje) in die dll file zien te vinden..

Google eens naar Virtual Plastic daar kan je er meer over lezen..

Een bijkomend probleempje is dat het hier een System Protected File betreft en kan zijn dat je virus scanner een image van al deze files heeft gemaakt en die verandering detecteerd en terug plaatst of verwijderd.. Ook staat een backup van deze file in je DLLcache opgeslagen en is het wellicht mogelijk dat Windows File Protection dit na een reboot weer ongedaan maakt of dat doet bij de eerste de beste sfc /scannow.. :(

:thumb:

ps.
Als je de XP look zat bent, kan je hem gratis omtoveren naar een vista Look..
Ziet er best aardig en heel anders uit.. :)
http://www.softpedia.com/get/Desktop-Enhancements/Themes/Universal-Vista-Inspirat-Brico-Pack.shtml
 
Laatst bewerkt:
Probeer dit

Maak snelkoppeling naar explorer /e,d:
 
Spaties zijn ook belangrijk, TotalCommander is nog gemakkelijker.
Hier nog de parameters, zowel voor deelschem als een single scherm, speel er maar eens mee.
 
Lange Pier zei:
Spaties zijn ook belangrijk, TotalCommander is nog gemakkelijker.
Hier nog de parameters, zowel voor deelschem als een single scherm, speel er maar eens mee.

Spatie staat er toch? Misschien niet even duidelijk op het forum, maar die is er :p
 
ZipPe zei:
:rolleyes: Ik kan me plots een gratis progje herinneren die sommige system iconen aan kan passen..
TweakGenie :)

En ShellON vind je misschien ook wel interessant..
http://shell-shocked.org/article.php?id=60
ik wil niet een icoon veranderen maar de locatie van de map, dat als je op windows verkenner klikt dat er een andere map wordt geopend. Ik ga het is proberen, eerst die snelkoppeling :D
 
Om de standaard map te veranderen wanneer je je snelkoppeling van de verkenner gebruikt :

%SystemRoot%\explorer.exe /e, H:\

Waarbij H:\ het pad moet zijn waar hij naartoe moet verwijzen.

Dit werkt dus alleen voor een snelkoppeling.
Voor het gebruik van Windows toets + E weet ik niet wat je moet doen
 
Rimsic zei:
ik wil niet een icoon veranderen maar de locatie van de map, dat als je op windows verkenner klikt dat er een andere map wordt geopend. Ik ga het is proberen, eerst die snelkoppeling :D

:eek:

:D
 
bedankt alvast voor alle reacties!
Met de snelkoppeling werkt wel, alleen moet je dan op die snelkoppeling klikken.
Ik wil het graag zo dat als ik Rechtermuisknop op Start » Verkennen dat je dan bij de D:\ map uitkomt.

of is dat niet aan te passen?:D

edit: ik zie nu dat als ik naar "Bureau-accessoires » Windows verkenner" ga dat ik wel op de goede locatie kom (namelijk Mijn documenten). Ik heb namelijk ook de map Mijn documenten naar D:\ gestuurd.
 
Laatst bewerkt:
Rimsic zei:
k wil het graag zo dat als ik Rechtermuisknop op Start » Verkennen dat je dan bij de D:\ map uitkomt.

Nee, want op die manier verken je het startmenu. Dit heeft niet de bedoeling om zo Verkenner te openen, maar enkel op Startmenu zelf in te kijken en te bewerken. Echter hebben vele deze gewoonte om zo verkenner te openen ;)

Ik gebruik altijd Windowstoets + e, dit werkt in ALLE windows versies.
 
ah op die fiets, ik gebruikt hem idd als gewoon windows verkenner opener.
Naja.. iig bedankt voor de moeite, ik ga wk kijken :D

05_football_adclick2.gif
 
De sleutel die dat regelt zit hier

HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\explore

Ik denk niet dat je die kan aanpassen om in D te openen heb dit ook niet uitgeprobeerd dat mag je zelf doen als je dat zonodig wil..
edit: Vergeet niet een backup van de sleutel te maken als je daar gaat freutelen..
http://www.microsoft.com/netherlands/ondernemers/techniek_techniek/windows_register_aanpassen.aspx

http://support.microsoft.com/?scid=kb;nl;256986&x=5&y=10


Je kan wel (uitgeprobeerd) een sleutel erbij plaatsen zodat je de rechtsklik optie eronder krijgt Explore D:

Plak code in kladblok en sla op als ExploreD.reg en voeg toe aan register..
Code:
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\Explore D:]

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\Explore D:\command]
@=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,00,74,00,25,\
  00,5c,00,45,00,78,00,70,00,6c,00,6f,00,72,00,65,00,72,00,2e,00,65,00,78,00,\
  65,00,20,00,44,00,3a,00,5c,00,00,00
De waarde die je hier ziet is de Hex waarde voor de volgende locatie

%SystemRoot%\Explorer.exe D:\

zo zal je het in het register zien staan wil je naar een andere locatie open dan het register surf naar die sleutel en pas manueel het pad aan door achter D:\ het juiste adres te plaatsen.. bv. %SystemRoot%\Explorer.exe D:\Documents and settings

:thumb:

Ps indien je een nederlandstalige computer hebt neem dan onderstaande sleutel over
Code:
Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\Verkennen D:]

[HKEY_CLASSES_ROOT\Folder\shell\Verkennen D:\command]
@=hex(2):25,00,53,00,79,00,73,00,74,00,65,00,6d,00,52,00,6f,00,6f,00,74,00,25,\
  00,5c,00,45,00,78,00,70,00,6c,00,6f,00,72,00,65,00,72,00,2e,00,65,00,78,00,\
  65,00,20,00,44,00,3a,00,5c,00,00,00
MAAR!
Windows vertaald bijgemaakt shell extensions niet geeft het weer zoals aangebracht op alfabetische volgorde die hij in het register leest, dus Verkennen D: zal niet onder de default Verkennen komen te staan maar verder onderaan in het menu.. Daar in het register de default Explore via MUI locatie vertaald word naar verkennen in je shell.. :)
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan