Windows Vista Clean install & Partities samenvoegen

Status
Niet open voor verdere reacties.

lloydvdw

Gebruiker
Lid geworden
18 dec 2008
Berichten
68
Goeidag,

Een vriendin van me zou graag haar Windows Vista volledig opnieuw installeren. Een clean install dus. Haar laptop is volledig bevirust, bespywared, en tal van andere brol die er niet zou moeten opstaan.

Ik heb dit al 10tallen keren gedaan bij windows XP, via boot from cd. Format C:/ en reïnstall windows XP.

Is de procedure hetzelfde voor een vista? Ik heb reeds een backup genomen van alle bestanden op een externe harde schijf.

Ze heeft dus standaard 2 paritites. Ze heeft een schijf van ongeveer 180Gb, 80 voor de D:/ parititie, en 100 voor de c:/.
Krijg ik de mogelijkheid om deze samen te voegen bij de installatie procedure (zoals bij XP)?
Zoja, als ik gewoon delete partition D:/ doe, krijg ik dan automatisch een grotere C:/ partitie (180Gb dus)?
 
Precies zoals bij XP, alleen in een ander grafisch jasje!
 
Je kunt na het booten van de Vista dvd kiezen om de verschillende partities te verwijderen. Als je alle data op een backup hebt staan, zou ik alle partities verwijderen. Nieuwe maken, en deze vervolgens formatteren waarna je er een uit kunt kiezen waar je Vista op zet.

Als je XP al vaker hebt geinstallerd, zal Vista geen probleem zijn. Het ziet er allemaal alleen wat mooier uit :cool:

Nog een vraagje: waarom zet je niet Windows 7 erop? Hoef je ook geen moeite te doen om drivers te installeren
 
Als je partitie D: delete, krijg je niet automatisch een grotere C:. Je krijgt dan unallocated space, die je vervolgens aan je C: kan toevoegen.
 
Je kunt na het booten van de Vista dvd kiezen om de verschillende partities te verwijderen. Als je alle data op een backup hebt staan, zou ik alle partities verwijderen. Nieuwe maken, en deze vervolgens formatteren waarna je er een uit kunt kiezen waar je Vista op zet.

Als je XP al vaker hebt geinstallerd, zal Vista geen probleem zijn. Het ziet er allemaal alleen wat mooier uit :cool:

Nog een vraagje: waarom zet je niet Windows 7 erop? Hoef je ook geen moeite te doen om drivers te installeren

Windows 7 leek mij inderdaad ook geen slecht idee, maar ze wou persée haar Vista terug, en ze wou ook geen illegale windows ;)

Bedankt voor de uitleg.
 
Als je partitie D: delete, krijg je niet automatisch een grotere C:. Je krijgt dan unallocated space, die je vervolgens aan je C: kan toevoegen.

Dat toevoegen hoe doe ik dat dan juist? Want ik heb enkel redelijk oude pc's gedaan met maar 1 partitie :).

Of doe ik zoals Elessar8 zegt:?

Elessar8 zei:
Je kunt na het booten van de Vista dvd kiezen om de verschillende partities te verwijderen. Als je alle data op een backup hebt staan, zou ik alle partities verwijderen. Nieuwe maken, en deze vervolgens formatteren waarna je er een uit kunt kiezen waar je Vista op zet.

Dit wijst zichzelf wel een beetje uit zeker?

Bedankt
 
Het komt op hetzelfde neer. Ik weet even niet of er een optie is om partities samen te voegen, anders zal dit ook niet lastig zijn. Als je je data toch op de backup hebt, zou ik gewoon alle partities verwijderen en 1 grote nieuwe maken.
 
Het komt op hetzelfde neer. Ik weet even niet of er een optie is om partities samen te voegen, anders zal dit ook niet lastig zijn. Als je je data toch op de backup hebt, zou ik gewoon alle partities verwijderen en 1 grote nieuwe maken.


Is gelukt, veel makkerlijk dan ik had gedacht :)

Bedankt
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan