Windows Vista loopt compleet vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

Testpiloot

Gebruiker
Lid geworden
18 nov 2010
Hallo allemaal.

Sinds ongeveer 4 weken loopt op willekeurige momenten mijn pc volledig vast: Muis beweegt niet meer, CTRL+ALT+DEL werkt niet, laatste geluid blijft hangen etc.
Het HDD lampje staat bovendien ook uit wanneer dit gebeurt.
Hoe lang ik ook wacht, hij blijft zo hangen. Ik moet dan wel de pc via de knop uitdoen.
Soms als ik hem daarna opstart (en ik kies voor normale opstart), blijft hij na een paar seconden hangen bij het windows laadbalkje.
Veilige modus lukt wel altijd, echter veilige modus met netwerkmogelijkheden blijft ook hangen bij het opstarten als hij net is vastgelopen.
Er waren dagen waarbij de pc constant vastliep, maar ook waarbij het soms maar 1x gebeurde.

Het vastlopen is dus nogal willekeurig, maar meestal gebeurt dit als ik online bezig ben (bijv. bij het openen van een nieuwe browsertab, het klikken van een link, het starten van een online game etc). Hij is geloof ik maar 1x vastgelopen op het bureaublad zonder dat ik iets deed, maar toen had ik wel msn aan als ik het me goed herinner.

Ik heb zelf al veel dingen geprobeerd en het een en ander gegoogled. HDtune en memtest (+- 3 uur) erdoorheen gehaald zonder resultaat. AVG virusscan en ad aware gescant, 1 of 2 valse positieven, maar verder niks.
CCcleaner en Free Window Cleaner gedaan, niks opgelost. Temperaturen gecheckt mbv Everest, mankeerden naar mijn weten niks aan (niks kwam aan de 50).
Kast van binnen een beetje schoongemaakt. Niet grondig, omdat ik de spullen er niet voor heb. Helaas bleef het probleem zich voordoen.
Ik had vast nog wel wat meer geprobeerd, maar dat ontgaat me nu even.

Ik heb verder windows vista in de afgelopen weken 3 keer opnieuw geïnstalleerd, maar dat heeft niks geholpen. Ongeveer een week terug de C: partitie geformatteerd, en vista er weer op geïnstalleerd. Het leek opgelost, maar 3 dagen terug liep hij toch weer vast en vandaag weer. Het lijkt dus in ieder geval minder te zijn geworden, maar aangezien het nogal willekeurig is dat het probleem zich voordoet, kan het ook "toeval" zijn.

Ik heb deze pc al iets meer dan 2 jaar en deed het ook gewoon perfect, totdat hij dus ongeveer 4 weken geleden voor het eerst bevroor. Toen het voor het eerst gebeurde had ik geen nieuwe software of hardware erop gezet. Het enige wat anders was, was een windows update dat toen werd uitgevoerd en installeerde toen o.a. windows live essentials 2011. Het lijkt me sterk dat dat het probleem is, aangezien ik bij mijn nieuwe installaties alleen tot windows vista sp2 heb geupdate. Verder had ik ook een aantal keer systeemherstel gedaan toen het zich voor het eerst voordeed (alles zonder succes).

Meestal vind ik de volgende errors in de event viewer ten tijde van het vastlopen:
Een heleboel 7001 errors (18 bij de laatste freeze) op hetzelfde tijdstip en een 7026 ertussen. Één seconde voor deze errors vind ik altijd een WMI 10 error.
Ik heb al iets gelezen over die "fix" van microsoft voor de WMI 10 error, maar na naar reacties te hebben gekeken lijkt het alleen maar het loggen van deze error te stoppen.
Ik heb deze "fix" zelf nog niet geprobeerd, omdat ik vrees dat het achterhalen van het probleem hierdoor alleen maar lastiger wordt.

Hier wat specificaties van mijn pc:
Acer M1640
Intel Pentium Dual CPU E2180 @ 2.00GHz
3GB RAM
NVIDIA GeForce 7050 / NVIDIA nForce 620i
Windows Vista Home Basic 32bits (sp1 op dit moment)

Verder heb ik een Wireless Network PCI card (54g turbo, Sitecom).

Heeft iemand hier ervaring mee of misschien een idee? Ikzelf ben ten einde raad.

PS: Ik kan de exacte details van de errors naar verzoek wel vermelden, maar het OS is in het spaans (pc op vakantie 2 jaar geleden in de aanbieding gekocht) dus je zal het helaas met mijn basic vertaling moeten doen.

Dan wil ik liever wel de errors hebben die zijn wel belangrijk, je hoeft ze niet te vertalen als je het niet wil, daar is Google voor :)

Dan wil ik liever wel de errors hebben die zijn wel belangrijk, je hoeft ze niet te vertalen als je het niet wil, daar is Google voor :)

Bedankt voor je reactie!

Ik heb de Engelse equivalenten van de errors hier op een rijtje gezet.
Het staat hier op chronologische volgorde, dus de onderste error hier staat eigenlijk boven in de viewer.

13:28:26
WMI 10:
Event filter with query "SELECT * FROM __InstanceModificationEvent WITHIN 60 WHERE
TargetInstance ISA "Win32_Processor" AND TargetInstance.LoadPercentage > 99" could not be reactivated in namespace "//./root/CIMV2" because of error 0x80041003.
Events cannot be delivered through this filter until the problem is corrected.

13:28:27
Service Control Manager 7001:
The DHCP Client service depends on the Ancillary Function Driver for Winsock service
which failed to start because of the following error:
A device attached to the system is not functioning.

Service Control Manager 7001:
The DNS Client service depends on the NetIO Legacy TDI Support Driver service which failed to start because of the following error:

Service Control Manager 7001
The TCP/IP NetBIOS Helper service depends on the Ancilliary Function Driver for Winsock service which failed to start because of the following error:

The Network Store Interface Service service depends on the NSI proxy service service which failed to start because of the following error:

The Computer Browser service depends on the Server service which failed to start because of the following error:
The dependency service or group failed to start.

The Workstation service depends on the Network Store Interface Service service which failed to start because of the following error:

The WebDav Client Redirector Driver service depends on the Redirected Buffering Sub Sysytem service which failed to start because of the following error:

The SMB MiniRedirector Wrapper and Engine service depends on the Redirected Buffering Sub Sysytem service which failed to start because of the following error:

The SMB 1.x MiniRedirector service depends on the SMB MiniRedirector Wrapper and Engine service which failed to start because of the following error:

The SMB 2.0 MiniRedirector service depends on the SMB MiniRedirector Wrapper and Engine service which failed to start because of the following error:

The WebClient service depends on the WebDav Client Redirector Driver service which failed to start because of the following error:

The IP Helper service depends on the Network Store Interface Service service which failed to start because of the following error:

The Network Location Awareness service depends on the Network Store Interface Service service which failed to start because of the following error:

The Network List Service service depends on the Network Location Awareness service which failed to start because of the following error:

Service Control Manager 7026
The following boot-start or system-start driver(s) failed to load:
AFD
DfsC
NetBIOS
netbt
nsiproxy
PSched
RasAcd
rdbss
Smb
spldr
tdx
Wanarpv6

The Network List Service service depends on the Network Location Awareness service

The Network List Service service depends on the Network Location Awareness service

Ik zag net dat ik voor vandaag ook een WMI 10 error er tussen heb zitten, maar de pc was toen niet vastgelopen. Toch is het vreemd dat die error er altijd bijstaat bij een freeze. Ik hoop dat iemand hier iets mee kan.

Hoi,

Welkom op Helpmij.nl

Wat me opvalt is dat alle errors met je netwerkverbinding te maken hebben i.c.m. de volgende melding:
A device attached to the system is not functioning
Persoonlijk denk ik dat het met je (draadloze)netwerkkaart te maken heeft e/o driver v.d. kaart.
Ik neem aan dat je ook gewoon een Lan aansluiting op je pc hebt dus ik zou je adviseren eens bekabeld aan je router te gaan hangen om te testen of het probleem dan weg is (evt.draadloze netwerkkaart uitschakelen) bij apparaatbeheer of bij verbindingen/netwerkcentrum o.i.d.
Edit: als het laadbalkje tijdens de boot blijft hangen is dat meestal een indicatie v.e. hardwareprobleem.
Uitleg over WMI
Kijk eens bij de updategeschiedenis of daar bijzondere e/o recente hardware updates bijzitten. (netwerkkaart!)
Succes.

Laatst bewerkt:
Bedankt Mik.

Ik heb een beetje naar de geïnstalleerde windows updates zitten kijken en eentje die opviel was een van de eerste updates (sinds de format): Een driverupdate voor NVIDIA nForce Networking Controller. Deze staat ook bij apparaatbeheer.
Nou vond ik het wel raar staan dat er 2 netwerkadapters (Sitecom PCI card en NVIDIA's networking controller) vermeld werden in apparaatbeheer, dus ik heb die van NVIDIA vandaag maar uitgeschakeld. Is het mogelijk dat die 2 misschien in strijd met elkaar kwamen of iets dergelijks? Tot nu toe nog geen last van een freeze meer gehad.

PS: Een bekabelde verbinding is voor mij helaas een laatste optie vanwege de huidige "infrastructuur" hier in huis.:D

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja het is heel goed mogelijk dat het een conflict is tussen 2 wireless controllers e/o drivers. Als het probleem zich niet meer voordoet dan denk ik dat je probleem is opgelost.
We horen het wel.

Laatst bewerkt:
Helaas, het was vandaag weer raak.
Het lijkt me sterk dat de pci kaart defect is, aangezien er best veel mensen hier last van hebben blijkt na dit te hebben gegoogled. Zelfs bij mensen die net een nieuwe computer hebben komt het voor.

Ik zal toch maar een van deze dagen bekabeld proberen.

Laatst bewerkt:
Dat zou ik zeker eens proberen al was het alleen maar voor te testen.
Nog ff dit
aangezien ik bij mijn nieuwe installaties alleen tot windows vista sp2 heb geupdate
Je hebt nu Vista Basic SP1 maar volgens de fabrikant wordt jouw model oorspronkelijk met Win Xp geleverd wat wil zeggen dat al je originele drivers op Win Xp zijn gebaseerd.
Heb je al eens bij Sitecom gekeken naar updates voor je netwerkkaart?

volgens de fabrikant wordt jouw model oorspronkelijk met Win Xp geleverd

Dat vond ik ook raar, want toen ik hem kocht was Vista er al op geïnstalleerd. Ik heb hem niet van de zwarte markt hoor, gewoon bij de mediamarkt gekocht.:d Bovendien geeft het etiketje aan de zijkant ook een vista productcode aan.

De Sitecom kaart heb ik later hier in Nederland erbij gekocht. Op het doosje staat wel voor windows ME/2000/XP, maar de verkoper had toen gezegd dat het ook prima op Vista zou werken. Dat was ook zo, aangezien het 2 jaar probleemloos heeft gewerkt, tot een aantal weken terug dus.

Er waren inderdaad nieuwe drivers, maar telkens nadat ze geïnstalleerd waren en windows de hardware detecteerde liep het vast. Dit heb ik 3 keer geprobeerd en ik had wel de oude drivers netjes gedeïnstalleerd.
Na een nieuwe format is het installeren van diezelfde drivers en het detecteren van de PCI kaart zonder enig probleem gelukt. Later op de dag helaas weer vastgelopen.

Ik heb laatst ook wmidiag laten lopen en die geeft wel een boel errors aan. Ik zal dat logje naar microsoft sturen, maar helaas geven ze geen garantie dat ze zullen antwoorden.
Als iemand hier ervaring mee heeft hoor ik het graag. Ik weet zelf niet waar ik moet beginnen en of er sprake is van "onbelangrijke" errors.

EDIT: Het lijkt inderdaad wel steeds meer op een hardwareprobleem te lijken. WMIdiag geeft de precieze tijden van het vastlopen weer en in de event viewer wordt geen error weergegeven op dat tijdstip. Hij was net weer vastgelopen en ik kreeg alleen een 6008 error (onverwachte afsluiting) van toen ik hem uitdeed. Daarvoor worden geen relevante errors aangegeven en pas na de 6008 worden de andere errors die ik ook eerder heb gepost weergegeven. Dat was misschien omdat ik toen in veilige modus opstartte.
Ik zal zsm bekabeld proberen als ik een van mijn oude kabels kan vinden en anders maar gelijk een nieuwe netwerkkaart.
In ieder geval bedankt voor al je hulp tot nu toe, Mik. :)

Laatst bewerkt:
Graag gedaan en ik hoop dat we 't opgelost krijgen door idd eens bekabeld te proberen.
We horen het wel.

Sinds gisteren met een kabel aan de router en de PCI kaart uitgeschakeld via apparaatbeheer. Vandaag toch weer vastgelopen. Dit keer lichtte de netwerk LED(01.jpg) af en toe op na het vastlopen.
Dat gebeurde de andere keren niet, als het goed is. Ik weet niet of dat iets betekent, maar ik heb al zin om dit ding naar de schroothoop te sturen.:d

Er is ergens een conflict de kunst is om uit te zoeken waar.
Heb je toevallig dit ook al gelezen? (Engels)
Volgens m'n gevoel moet daar het goede antwoord tussen zitten.
We zullen de oorzaak vinden.
Edit: geef eens aan welke Firewall dat je hebt en welke AntiVirussoftware.

Laatst bewerkt:
Dat had ik gelezen, waar ik weet niet precies wat ik daarmee aan moet. Ik had dat programma CIM Studio wel gedownload, maar kan er niet echt mee overweg. Ik zal die helpartikeltjes wel doornemen.

Verder heb ik op dit moment geen antivirus en alleen de windows firewall. Ervoor gebruikte ik AVG en Ad-Aware.

Sorry de link die ik poste is eigenlijk niet die ik bedoelde,zal kijken of ik die andere link nog vind.
Deze zou je eens kunnen lezen
Heb je misschien "parentscontroll" ingeschakeld? Zo ja dan zou dat een deel van je probleem kunnen zijn.
Om te testen zou je Windows Live Essentials eens kunnen deïnstalleren of althans onderdelen er van. Dat er met versie 2011 meerdere problemen zijn is mij niet geheel onbekend. Zelf heb ik alleen Windows Live Mail geïnstalleerd.

Laatst bewerkt:
Parental Control staat naar mijn weten niet aan en Essentials staat er op de huidige installatie niet op. Verder was ik die link ook eens een keer tegengekomen, maar msconfig werkt wel gewoon naar behoren.:d

Bijna een week terug heb ik de PCI kaart er helemaal uitgedaan en tot nu toe (hoe vaak heb ik dat wel niet gedacht) nog geen probleem. Ik dacht dat uitschakelen via apparaatbeheer genoeg zou zijn, maar misschien dat ik nu toch tegen de oplossing ben aangelopen. Ik hou het zo gedurende een week of twee en als er dan niks meer aan de hand is, een nieuwe kaart erin. Nu nog maar afwachten, op hoop van zegen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan