Windows Vista loopt vast

Status
Niet open voor verdere reacties.

ewoud6012

Gebruiker
Lid geworden
6 dec 2008
Hallo,

Ja, ik weet, het klinkt erg vaag, maar Windows Vista loopt vast.
Als ik de computer opstart, houdt hij het ongeveer 5, soms 10 minuten vol en loopt dan vast. Beeld blijft te zien, echter is het besturen van de computer onmogelijk.

Hoop dat iemand, ondanks de toch vage omschrijving hier een oplossing voor weet.

Alvast hartelijk dank!
Ewoud

Ik beschik over een heleboel gadgets, maar ik mis nog de glazen bol.................. en zodoende kan ik er ook niet in kijken en vertellen wat je moet doen.

Wat dacht je ervan om ons eens wat informatie te geven?

- hoe oud is de machine?
- hoe oud is de Windowsinstallatie?
- is windows volledig update?
- hoe oud zijn de anti virus updates?
- hoe oud zijn de anti spyware updates?
- wanneer heeft de machine zijn laatste onderhoudsbeurt gehad v.w.b. registercleaning, schijfopruiming, defragmentatie etc. etc. ?
- hoe is jouw download en installatiegedrag -> alles wat los en vast zit of experimenteer je nooit met tooltjes/ progjesc en wordt de machine gebruikt met alleen de geïnstalleerde software?
- is de machine wel eens stofvrij gemaakt?
- heb je ooit gehoord van een progje als Wizard2010 (waarmee je bijvoorbeeld de temperaturen van diverse hardware in je machine kunt aflezen)?

Begin eens met ál deze vragen te beantwoorden, dan kunnen we wellicht ook zonder glazen bol een uitspraak doen over de mogelijke oorzaak van het probleem.

Laatst bewerkt:
Dank voor de snelle reactie.
Wellicht dat Microsoft nog eens zo'n glazen bol kan maken.. lijkt me erg handig.

Dit is de info n.a.v. de vragen...

-Machine is pas 2 jaar oud
-Windows zat er destijds bij aankoop op.
-Updates telkens uitgevoerd, al is er nu een Windows Live 2011 update, die niet kan worden voltooid. Maar volgens mij ligt het 'm daar niet aan...?
-De pc wordt vooral voor het e-mailen en marktplaatsen gebruikt.
-Verder regelmatig AVG (gratis versie welliswaar) erop losgelaten.
-Ook schijfdefragmentatie e.d. is regelmatig gebeurt en staat standaard ingesteld.

Verder nog nooit eerder problemen met de pc gehad. We hebben de vorige 2 pc's ook daar vandaan en daar ook nog nooit wat mee gehad.

Wizard2010 heb ik nog nooit van gehoord..

Laten we dan maar o.a. met het laatste beginnen:

download hier de wizard2010. Na installatie kun je op diverse pictogrammetjes klikken en je systeem bekijken. Zo ook de temperaturen van de processor, hard disk en de videokaart. Wat zijn die teperaturen.

Vertel ook of apparaatbeheer 'vreemde' dingen laat zien in de vorm van bijv. uitroeptekens en / of cirkels met kruizen erin.

De temperaturen uit PC Wizard;

Hardware Monitoring
Thermal Zone; 21,8 C

Processor Intel Core 2 Duo
Core 1; 39 C
Core 2; 38 C

GPU Temperatuur; 41 C
GPU Ventilator; 35 %

Harde Schijf; 29 %

Apparaatbeheer zijn verder geen opvallende uitroeptekens of cirkels te zien..

Vraagje : als je de machine start en echt even helemaal met rust laat, onstaat dan na 5 of 10 minuten hetzelfde probleem (dat er niet meer bestuurd kan worden)?

Voorheen was dat wel het geval, dan liep de pc vast in zijn standbystand, of na 5/10 minuten dat ik hem aan had en er niets mee deed.

Nu heb ik hem opnieuw aangedaan, en niets mee gedaan. Tot op heden is de pc nog niet vastgelopen...
Heb verder nog niets verandert, dus je zou zeggen dat het probleem nu nog niet is opgelost.. we wachten het af.

Jammer, ik had liever gelezen dat 'ie zou zijn vastgelopen, maar goed, mijn suggestie tot mogelijke probleemoplossing blijft dezelfde:

verwijder videokaart, toetsenbord en muis uit apparaatbeheer en start de machine daarna opnieuw op. Laat Windows de drie opnieuw detecteren en installeren.
Ga daarna handmatig naar Windows update en laat update eens kijken of er wat te vinden is.

Hoe gedraagt de machine zich na deze verwijder en herinstallatieactie?

(Schakel eventueel ingestelde screensaver / inactiviteitsinstelling energiemodus ook uit.)

Laatst bewerkt:
Ik heb het even een paar dagen aangekeken, maar hij loopt niet meer vast!
Waar het aan heeft gelegen... ik heb geen idee. Heb de pc ontkoppeld en even schoongeblaast, vervolgens alle stekkers er weer in. Daarna Works kalender en agenda opstart-bestanden verwijderd.

Tot op heden doet de pc het weer prima.
gast0225, Hartelijk dank voor de hulp! Super!

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan