Windows vista of linux?

Status
Niet open voor verdere reacties.

helpsupport

Gebruiker
Lid geworden
6 jan 2008
Ik wil een nieuwe computer gaan kopen, ik kan nu kiezen tussen windows vista als besturings systeem of linux. Wat raden jullie mij aan? Is windows vista stabiel genoeg? of kan ik beter linux gaan draaien?

Da's een heel interessante vraag, waar je wellicht ook héél interessante antwoorden op gaat krijgen. Ik beperk mij tot een vraag: wélke programma's / namen ga je zoal draaien op de nieuwe pc: wélke tekstverwerker, spreadsheetprogje, games, brandprogramma's?

Dat is inderdaad een leuke ja!
En zoals Pasja vraagt: waar ga je de PC vooral voor gebruiken?
Wordt dat gamen? Dan is het antwoord eenvoudig, Windows.

Maar gaat het juist niet om gamen, dan biedt b.v. de nieuwste Ubuntu 8.04 heel veel waar voor GEEN geld...

Dat is inderdaad een leuke ja!
En zoals Pasja vraagt: waar ga je de PC vooral voor gebruiken?
Wordt dat gamen? Dan is het antwoord eenvoudig, Windows.

Maar gaat het juist niet om gamen, dan biedt b.v. de nieuwste Ubuntu 8.04 heel veel waar voor GEEN geld...

nou , ik heb linux ook geinstalleerd en ik vindt er wel heel erg weinig in zit ....
dus ik moet nog even kijken hoe ik het veilig kan verwijderen i.v.m Dualboot Windows Vista En XP
en EXE bestanden zijn niet te openen
Dus conclusie : als je alleen gaat interneten en muziek luisteren neem dan linux maar anders windows (Vista)

dus ik ga een nieuwe pc kopen (2ehands) en ga de Server Editie installeren....

Laatst bewerkt:
Vista is stabiel genoeg om stabiel genoemd te worden dacht ik zo in eerste instantie. En eigenlijk zijn heus niet alle problemen die je leest over Vista de oorzaak van Vista. Maar misschien sommige zelfs wel een beetje de schuld van programmeurs die hun software te XP gericht hebben gemaakt.(en waar 'te' voor staat is nooit goed)

Linux begint ook erg gebruiksvriendelijk te worden, maar zoals bovenstaande personen reeds geantwoord hebben is Windows ietsjes makkelijker om te gamen. Omdat ontwerpers ze veelal ontwerpen voor Windows.

Maar voor een goed advies is het inderdaad nodig om te weten waarvoor de PC gebruikt gaat worden. Waarschijnlijk scheelt het in de aanschaf prijs als je nu meteen Vista bij je PC koopt of geleverd krijgt. Of dat je het later los erbij koopt omdat Linux je niet bevalt bijv.

Veel succes in ieder geval bij het kiezen,

Fantje

Hier snap ik echter niks van,
BluRay zei:
heb je wel verder gekeken dan je neus lang is?

Vista is stabiel genoeg om stabiel genoemd te worden dacht ik zo in eerste instantie. En eigenlijk zijn heus niet alle problemen die je leest over Vista de oorzaak van Vista. Maar misschien sommige zelfs wel een beetje de schuld van programmeurs die hun software te XP gericht hebben gemaakt.(en waar 'te' voor staat is nooit goed)

Linux begint ook erg gebruiksvriendelijk te worden, maar zoals bovenstaande personen reeds geantwoord hebben is Windows ietsjes makkelijker om te gamen. Omdat ontwerpers ze veelal ontwerpen voor Windows.

Maar voor een goed advies is het inderdaad nodig om te weten waarvoor de PC gebruikt gaat worden. Waarschijnlijk scheelt het in de aanschaf prijs als je nu meteen Vista bij je PC koopt of geleverd krijgt. Of dat je het later los erbij koopt omdat Linux je niet bevalt bijv.

Veel succes in ieder geval bij het kiezen,

Fantje

Hier snap ik echter niks van,

heb je wel verder gekeken dan je neus lang is?

dus het kan wel .... vertel op ....
ik ben nieuw met LinuXXXX!!!

Linux werkt ook met hele andere bestanden maar als je Wine installeert kan je ook veel .EXE bestanden openen. Zo heb ik al eens Internet Explorer 6 op Linux gehad, en Office 2003 ook. En sommige games lukken ook, GTA Vice City werkt hier ook. Maar voor gewoon gebruik zoals internet, mail en muziek raad ik je Linux aan. Als je speciale programma's voor het werk bijvoorbeeld moet draaien, kan je beter Windows ernaast zetten, of kijken of het onder Linux werkt. Dat kan je HIER doen. En dan zou ik naar de nieuwe versie van Ubuntu gaan, en anders Mandriva 2008 One. Suc6 ermee:thumb:

Gijs is niet alleen oké maar ook iets sneller met reageren dan ik.

Bedankt voor de reacties, ik wil er dingen op kunnen als internetten, documenten aanmaken en foto's bewerken en het liefst een goed beveiligt systeem waar niet een virus enzo opgezet kan worden als je even aan het surfen bent.

Dan zou ik er een Linux op gooien, want dat belast je systeem het minst en daarop draait niet zoveel extra's wat je toch niet gebruikt. En je bent zoiezo minder vatbaar voor rootkits en virussen, je kan ze alleen nog steeds doorsturen naar een ander, maar hebt er zelf geen last meer van in ieder geval.

Koop desnoods een tweedehandsje voor dat werk dat scheelt je helemaal een hoop. Want voor dat werk heb je niet het nieuwste van het nieuwste nodig. Geef bijv. wat meer uit aan het beeldscherm voor je eigen gemak bij het bewerken van de foto's.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan