Windows Vista vreet schijfruimte!!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

gebruiker1969

Gebruiker
Lid geworden
9 apr 2008
Heb al een jaartje nu een laptop met windows vista.
Ik vindt het een ramp wat betreft de schijfruimte.
Ik heb 2 schijven, de c en de d schijf, dit wordt met de installatie automatisch zo gedaan.
Beiden zijn zo'n 51 gb.
De c schijf zuipt ruimte met windows vista.
Ik heb nu nog maar gemiddeld zo'n 5 gb.
Veel te weinig, hij staat nu regelmatig in het rood.
Wie heeft er goede tips om dit op te lossen?
Zijn er mogelijkheden om de schijfruimte te vergroten?
Of de c en d schijf samenvoegen, zonder de c schijf te moeten formateren?
Ik heb er weinig op geinstalleerd, dus daar ligt het ook niet aan.
Heb al wat tips van het help mij forum afgehaald, maar ook dat helpt me niet met de schijfruimte.
Wie kan mij nog helpen met een goede oplossing?

Hoeveel ruimte heb je nog over op d:

Je kunt de C: partitie vergroten (en dus de d: verkleinen). Ik weet niet zeker of de Vista partition manager dit aankan. Ander kan je Gparted gebruiken

Ron

Maar zo is hij alsnog overbodig ruimte kwijt ..
Is er geen andere oplossing voor het etende vista geval ?

Op de d schijf heb ik nog 43,1 gb over van de 51 gb.
Dus daar ruimte zat.
Gisteren gparted 037 gedownload in een rarbestand.
Maar snap er eerlijk gezegd niet zoveel van.
Zie geen exe bestand die zichzelf installeerd en de boel op poten zet.

Heeft vista zelf een partition manager dan?

Als ik ze zou samenvoegen raak ik dan alles kwijt op de c schijf?
Hier heb ik nl weinig zin in.

Ja, Vista heeft een partition manager. Ik zit momenteel op mijn werk en heb geen Vista bij de hand om te zien waar het ook al weer precies zit.

Ik heb zelf Gparted nog niet gebruikt omdat ik jouw probleem (nog) niet heb. Maar ik meen dat je het op een floppy/CD/DVD/USBstick moet zetten en dan daar vanaf opstarten.

Met samenvoegen of anderszins wijzigen van partities gaan geen gegevens verloren. Maar voor de zekerheid maak ik toch altijd maar een backup van de data.

Ron

Vista partition manager: Start / rechtmuisklik op deze computer / beheren / en dan diskmanager (ofzo, ik zit nu ook op xp.. :p)

Gparted is een lunix programma, logisch dat er geen (windows) uitvoerbaar bestand is (.exe) Hoe het wel moet, ik weet het niet, kmoet nog oefenen met Linux.. ;)

MVG phantom!

je kan ook gewoon eens ccleaner draaien en kijk dan eens of je weer heel wat schijfruimte hebt vrijgemaakt :thumb:

Je kunt ook alle herstelpunten, behalve de laatste verwijderen.
Dat gaat zo:
Start->alle programma's->buroaccessoires->systeemwerkset->schijfopruiming->meer opties.
En dan kiezen voor: systeemherstel en schaduwkopieën opruimen.
Ik garandeer je dat je zo heel wat ruimte terugkrijgt.

Je kunt ook alle herstelpunten, behalve de laatste verwijderen.
Dat gaat zo:
Start->alle programma's->buroaccessoires->systeemwerkset->schijfopruiming->meer opties.
En dan kiezen voor: systeemherstel en schaduwkopieën opruimen.
Ik garandeer je dat je zo heel wat ruimte terugkrijgt.

dat is zowat wat ccleaner ook doet maar dan wat grondiger denk ik ;)

CCleaner haalt geen herstelpunten weg.

ja, ik zou het ook niet willen :P
want het is toch wel belangrijk vind ik dat je er nog een aantal hebt maar je kan er dus waarschijnlijk wel een aantal oude verwijderen voor wat meer schijfruimte te bekomen :thumb:

Weet niet wat er gebeurd is na cc cleaner...............:D
Heb ineens geen 6,96 gb meer, maar maar liefst 33,7 gb van de 51 gb vrij. :thumb:
Toppie zou ik zo zeggen.
Dit programma zal ik blijven gebruiken.:)

je gaat niet telkens zoveel schijfruimte kunnen vrijmaken hoor :P

ik raad je gewoon aan ccleaner te draaien wanneer je je prullenbak leegmaakt.
ccleaner verwijdert gewoon vooral tijdelijke bestanden (temporary files)

maar ik denk dus dat je probleem is opgelost?

Je kunt CCleaner ook zodanig instellen dat hij elke keer bij het aanzetten van de PC, de boel schoonmaakt. Het opstarten duurt dan een paar seconden langer.
CCleaner->opties->instellingen.

Toch zullen er ook nog aardig wat GB's door verouderde herstelpunten in beslag worden genomen.

Je kunt CCleaner ook zodanig instellen dat hij elke keer bij het aanzetten van de PC, de boel schoonmaakt. Het opstarten duurt dan een paar seconden langer.
CCleaner->opties->instellingen.

Toch zullen er ook nog aardig wat GB's door verouderde herstelpunten in beslag worden genomen.

ja inderdaad, de tip van lexaldo over het automatisch opstarten en schoonmaken van ccleaner is wel interessant :thumb:
alleen vind ik dat persoonlijk niet zo leuk door die extra opstart seconden, maar ja ...
wie ben ik :D

en het opruimen van herstelpunten gebeurd niet helemaal automatisch denk ik, wel worden deze verwijderd als ik mij niet vergis worden de oudere systeemherstelpunten ook verwijdert bij te weinig schijfruimte maar als je nogal op die extra schijfruimte gesteld bent is het misschien wel handig om wat systeemherstelpunten te verwijderen of in te stellen zodat systeemherstel wat minder schijfruimte mag innemen...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan