Windows XP blokkeert na herinstallatie

Status
Niet open voor verdere reacties.

MarcVB

Gebruiker
Lid geworden
14 jun 2006
Hallo,

Verleden week harde schijf geformatteerd en opnieuw windows XP-home OEM versie er opgezet. Dit verliep probleemloos, daarna up-to-date gedaan van alle aan boord zijnde drivers wat ook vrijwel probleemloos verliep. Maar nu komt het, als je even bezig bent in Excel aan het surfen bent of wat maar ook blokkeert de pc plots en kan je minutenlang niks doen. Het is me een raadsel en heb ten einde raad alles nog eens opnieuw gedaan deze keer echter zonder up-to-date te doen van de drivers met hetzelfde resultaat, dus aan de drivers ligt het niet. Het virtueel geheugen staat op 2046 MB en heb zelf 4 Gb geheugen aan boord waarvan 3.37 effectief wat altijd zo geweest is. Kan niet bedenken wat de reden kan zijn. Iemand enig idee of moet ik toch maar afscheid nemen van mijn oude getrouwe?
ps: Tijdens het typen van deze korte uitleg verplichte koffiebreak moeten houden omdat pc even verder dienst weigerde...

mvg
Marc

heb zelf 4 Gb geheugen aan boord waarvan 3.37 effectief wat altijd zo geweest is. Kan niet bedenken wat de reden kan zijn.
Je hebt dan een 32bits versie, die kan maar tot max 3.25GB aan geheugen toewijzen.

Heb je al in de windows logboeken gekeken wat er aan de hand zou kunnen zijn?
Dat de pc minuten lang bevriest kan vele oorzaken hebben, is nu dus gissen naar de mogelijke oorzaken.

Hallo Marc,
Windows XP is prima hoor. Die pech kan je met andere Windows versies ook hebben.
Ben je de moederbord (chipset) drivers niet vergeten?
Bij Eigenschappen (rechts klikken) van de schijfstations moet je Indexeren voor snellere zoekacties uitschakelen. De virusscanner zou wel eens aan het scannen kunnen slaan, probeer dan een andere. Updaters zorgen voor problemen welke hier op lijken. Het zou dus kunnen dat je zoiets nu aan hebt staan en eerder niet. Windows Update moet telkens het systeem onderzoeken op geïnstalleerde onderdelen en bovendien kan een Windows update herhaaldelijk verkeerd zijn. Dit kan je uitschakelen. Inderdaad kijken in de Logboeken bij Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Logboeken. Controleer alles wat opstart bij Run > opdracht "msconfig" > tabblad Opstarten en zeker de programmagroep Opstarten want hier staan opstartversnellers voor programma's. Deze laden alvast iets op de achtergrond, Office bijvoorbeeld. Zou het beeld moeilijk scrollen en vensters moeilijk schuiven, dan werkt de grafische driver niet zoals het hoort. Een slecht werkende grafische kaart kan de computer doen stoppen. Deze driver is echt nodig. Controleer tenslotte de taakplanner. Met het programma AutoRuns http://technet.microsoft.com/en-US/sysinternals kan je alles tegelijk zien. Mocht je vragen hebben over wat al die namen die je tegenkomt betekenen en wat het belang ervan is, zoek dan met Google want daar vind je het antwoord op die vraag direct. Ik had wel eens een onnodig stuurprogramma van het geluid wat de computer deed stoppen en wat nergens voor nodig was. Ik denk dat je zo een goede kans hebt om het probleem op te lossen. Laat het dan weer even weten.

Als iets perse een netwerkverbinding of internet verbinding wil maken op de achtergrond, kan dit ook vergelijkbare vertragingen vh systeem opleveren.
Probeer dat eens uit te zoeken.
Start eens een keer in veilige mode op zonder netwerk en kijk of het dan ook optreedt.
Anders verder zoeken.

Aan Alfred 2
Bedankt voor je tips, het volgend heb ik tot op heden gedaan;
Het indexeren voor snellere zoekacties zijn uitgeschakeld, alsook de virusscanner. Enkel ctfmon staat aan bij opstarten, en als ik het programma AutoRuns loop staan er een aantal geel gemarkeerde items op die ik heb uitgeschakeld, ook enkele rode die ik aan heb laten staan, zie screendump. Voorlopig met hetzelfde resultaat. Uit de logboeken raak ik niet wijzer dus daar zou je me misschien enkele tips over kunnen geven. Vermoedelijk moet ik in de richting van de geluidsdriver zoeken want heb opgemerkt dat bij het afspelen van een cd wanneer de pc bevriest het geluid met afgrijselijk gehakketak uit de luidsprekers kwam. Heb ook een icoontje gezet in de taakbalk waar ik kan kijken wanneer er internetverbing wordt gemaakt en tijdens het bevriezen is er een enorme overdracht maar kan niet vinden waar of wat.

mvg
Marc

SC-dump1.jpg

Uit ervaring weet ik om eerst de Realtek Stuurprogramma's te moeten verdenken.
Wat is bijvoorbeeld ...AddService? Het is niet helemaal goed te lezen. Je kan de betekenis van alle namen snel vinden met Google en dan zie je ook meteen of anderen schrijven dat je die onderdelen missen kan. Vaak zijn het de updaters die voor problemen zorgen. De geluidsdriver kan in zijn geheel weggehaald worden bij Configuratiescherm Programma's en onderdelen. Volgens mij kan Windows het geluid van deze chipsets zelf ook sturen en anders gewoon weer een driver installeren maar dan niet het hele stuurprogramma. Misschien moet je dit doen door een map aan te wijzen met het bestand .inf er in. Dat zou ik in elk geval gaan proberen.

Scan eens op Malware met MBAM. Geef de opdracht sfc /scannow zodat de beveiligde systeembestanden worden gecontroleerd. Voor het laatste moet je de Windows CDRom invoeren wanneer er problemen zijn. Heb je er bij de herinstallatie wel aan gedacht om de servicepacks te installeren?

De logboeken zijn in XP nog enigszins makkelijk te bekijken. Je gaat naar Configuratiescherm > Systeembeheer > Computerbeheer > Logboeken. Bekijk de verschillende logboeken en breidt het scherm uit. Klik rechts op een fout van of vlak voor een overeenkomstige tijd en bekijk Eigenschappen. De hier genoemde gegevens ook in dit geval even zoeken op Internet en je krijgt al snel duidelijkheid over welk gewicht er aan moet worden toegekend. Anderen willen het ook weten en bespreken het op diverse forums.

Edit: Heb je trouwens AVG virusscanner dan zou ik daar helemaal afstand van doen omdat ik denk dat uitschakelen alleen niet uitmaakt voor de achtergrondprocessen hiervan.

Edit: Je zult misschien de moederbord drivers weer moeten installeren met bijzondere aandacht voor de grafische driver. Zouden vensters niet gemakkelijk schuiven en tekst niet goed scrollen, dan zijn die grafische kaart of chipset drivers niet juist en dat kan in Windows tot wel 3/4 uitmaken in snelheid.

Laatst bewerkt:
Een scan met malwarebytes bracht geen soelaas en alle servicepacks waren uiteraard geinstalleerd. Virusscanner is verwijderd en de logboeken brengen ook geen duidelijkheid dus het blijft zoeken naar een speld in een hooiberg. Heb ondertussen één voor één elk stuurprogramma verwijderd echter met nog steeds hetzelfde resultaat. Misschien moet ik nu proberen om de programma's te verwijderen omdat er daar misschien een boosdoener in verborgen zit, echter het zijn allemaal programma's die ik vroeger probleemloos kon gebruiken. Als dit niet lukt moet ik misschien terug formatteren Windows opnieuw installeren alsook de struurprogramma's en programma's één voor één installeren en kom ik zo misschien op de dader uit.

Check eerst eens of je in veilige modus hier ook tegen aan loopt!

Als dat niet zo is, dan betekent dat er een (opstart)proces of service is die corrupt is geraakt en de boel vertraagt. Je kan dit uitzoeken door de selectieve opstart.

Dacht het probleem gevonden te hebben door het uitschakelen van alle niet microsoft service's doch gisteren was het weer van dat, minuten lang bevrozen.... Ga nu proberen om alle microsoft services uit te schakelen en we zien wel wat er dan gebeurd.

Heb je mijn suggestie (veilige mode zonder netwerk) al een tijd geprobeerd?

Na veel proberen en uitschakelen van service's blijft hij nu eindelijk redelijk 'actief'.
Heel af en toe komt het nog eens voor dat pc bevriest, daarom maar op opgelost gezet.

Bedankt iedereen voor de tips.

Marc

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan