Windows XP - Data behouden

Status
Niet open voor verdere reacties.

mister 9

Gebruiker
Lid geworden
15 mrt 2004
Hoi,

Mijn kennis heeft een probleem. Hij krijgt zijn systeem niet meer opgestart (MELDING: BOOT FROM CD), en ik vrees dat zijn systeem vol virussen zit omdat hij geen goeie scaner heeft. Ik wil bij hem zijn XP onieuw installeren maar hij wil graag enkele dingen van zijn data behouden. Kan ik gewoon xp eroverheen zetten, of blijven alle virussen dan gewoon zitten?

Of kan ik gewoon mijn eigen schijf meenemen, die aansluiten op zijn systeem, data overzetten, zijn schijf formatteren en herinstalleren en data terugzetten.

Alvast heel hartelijk dank.

Sam

Ok. Moet ik daar een speciale kabel voor hebben ofzo, of kan ik mijn harde schijf zo uit mijn computer halen, en zo aanlsuiten op zijn systeem. En wordt mijn schijf daar dan automatisch herkent als verwisselbare schijf.

Het is eigenlijk beter om ZIJN schijf als 2e te gebruiken toch? Dan kan zijn systeem toch gewoon opstarten op mijn harde schijf??? Want zijne start niet meer op. Of heb ik het fout?
Graag jullie hulp.

Ik heb overigens wel een tip:

Als je een lege schijf hebt dan kun je (als dat al niet gedaan is) die schijf in twee partities verdelen.
Zeg maar 40 gig verdelenin 10 gig en 30 gig.
Dan zet je het besturings systeem en de programma's zoals office ect. op C en daarna alles wat je als data maakt of binnen haalt op D.

Dan kun je de volgende keer gewoon C formateren en xp er opnieuw opzetten zonder geklooi met je data.

Nog handiger zou het zijn als je een pc compleet installeert en dan met Norton ghost een immage maakt van die C op D.

Daarmee kun je in een half uur die c schijf volledig operationeel maken omdat je met een image een "kopie"maakt van je C schijf die je weer terug kunt zetten.

partities maken doe met partitonmagic

Over Norton ghost vind je hier de info.

succes en groeten,

Martin

Geplaatst door mister 9
Ok. Moet ik daar een speciale kabel voor hebben ofzo, of kan ik mijn harde schijf zo uit mijn computer halen, en zo aanlsuiten op zijn systeem. En wordt mijn schijf daar dan automatisch herkent als verwisselbare schijf.

Het is eigenlijk beter om ZIJN schijf als 2e te gebruiken toch? Dan kan zijn systeem toch gewoon opstarten op mijn harde schijf??? Want zijne start niet meer op. Of heb ik het fout?
Graag jullie hulp.

Nee je kunt gewoon die schijf op de flatkabel en de stroomvoorziening aansluiten. Je moet er wel op letten dat je master en slave niet door elkaar gooit.
Het beste is om de ene HD op de ene kabel te zetten en de andere HD op de andere (waar nu waarschijnlijk de cdrom op zit)
Je hebt nl. altijd twee kabels in de pc zitten.

De pc ziet gewoon twee HD waarschijnlijnk C en D.
Maakt niet uit wat eerste op tweede is als je ze op twee kabels zet.
Zou ik zeker wel doen.

Let wel even op.... !!!! Ik heb je post nog eens goed doorgelezen.

Je moet ZIJN schijf in JOUW computer zetten anders wertk het niet tenzij jouw computer precies dezelfde is als zijn computer (zelfde moederebord ect.)

OK. Dus voor de duidelijkheid. Ik moet mijn systeem meenemen naar zijn sytsteem. Dan doe ik zijn HD in mijn systeem. Dan mijn systeem opstarten. Zijn data overzetten naar mijn HD. Daarna kan ik dus gewoon weer zijn HD in zijn systeem doen, zijn HD format. en installeren. Dan zijn HD weer in mijn systeem doen en de Data terugzetten. Vervolgens zijn HD weer terug in zijn systeem en klaar is kees.

Klopt het zo?

Maar als zijn HD in mijn Systeem zit, start ie dan wel gewoon op via mijn eigen HD?

Bijna goed :D

Als je zijn HD geformateerd en geinstalleerd hebt dan start die dus op zijn ZIJN computer maar niet in JOUW computer.
Ik zou dus om de data terug te zetten JOUW hd in ZIJN computer zetten maar dan wel laten opstarten van ZIJN HD

Dat kun je in de bios aangeven bij bootvolgorde.

Lekker ingewikkeld :p

Nee maar dat komt omdat bij het instaleren het besturingssysteem wordt aangepast aan de computer (moederbord en alle andere hardware die er in zit)
Dat draait dan niet op een andere computer.

Geplaatst door mister 9

Maar als zijn HD in mijn Systeem zit, start ie dan wel gewoon op via mijn eigen HD?

Zoals ik al zei.. ja... je kunt in de bios instellen vanaf welk station er als eerst gekeken wordt naar een besturingssysteem.

Aha. Dus als de data overgezet moet worden, dan is zijn HD de 2-e HD in mijn systeem.

En als de data weer teruggezet moet worden, dan is mijn HD de 2e schijf ZIJN systeem.

En degene die gebruikt moet worden om op te starten is gewoon de c-schijf? En staat dat ook in de BIOS aangegeven als C?

Avast hartelijk dank.

Als het systeem van je kennis een draadloze muis en toetsenbord heeft dan moet je ook even een toetsenbord en muis meenemen met draadjes eraan.

De instaltie cdrom windows herkent dat draadloos spul niet.

nee in de bios staat
IDE 0
IDE 1
dat zijn de twee kabels die je hebt.

Je kunt aangeven first boot IDE 0
second boot IDE 1
thirt boot CD rom

Dam kijkt hij eerst naar de ene kabel, dan naar de andewre kabel en dan naar een evtuele cdrom.
Als vierde mogelijkheid heb je ook nog floppie maar dat is alleen voor win98

Bedankt voor de tip. Maar verder is het goed zoals ik het omschreef?

yep...

een kleine correctie, ik heb net even gekeken
Het is HDD 0 en HDD 1
verder moet het zo prima gaan werken.

Veel succes ermee

Martin

Nog 1 vraag. Hoe weet welke kabel hoort bij HDD 0 en welke bij HDD 1? Mischien stomme vraag, maar toch.

Bedankt.

stomme vragen bestaan niet :)

Je kan het zien op het moederbord zelf. Daar zitten die twee platte kabels ingeplugd en op het moederbord staat met hele kleine lettertjes IDE 0 en IDE 1.

Mormaal gesproken kan je het geloof ik ook in het systeem opzoeken maar dat werkt op die pc dus niet meer.

Ik zou daar niet moeilijk over doen. Gewoon proberen en als het systeem niet opstart omdat hij naar de verkeerde HD gaat, dan de volgorde van HDD 0 en HDD 1 omdraaien. in de bootvolgorde in de bios.

Of gewoon de schijven omdraaien? Of kan dat niet?

Alvast heel hartelijk bedankt voor al je moeite en je vele antwoorden .

Geplaatst door mister 9

Alvast heel hartelijk bedankt voor al je moeite en je vele antwoorden .

Heb zelf al zo vaak hulp gehad hier op de site, dat ik blij ben dat ik soms ook wat terug kan doen omdat ik daar toevallig ook iets over weet.

Zo helpen we elkaar toch ?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan