windows XP en linux als besturingssysteem

Status
Niet open voor verdere reacties.

krissie147

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
15 feb 2006
Ik heb nu windows XP home edition op men pc en nu zou ik ook suse 10 op men pc willen installeren. Is dit mogelijk, enzo hoe dan?
Ik heb een hp pc met HD van 80 Gb met schijf :C van 71 Gb met 42 Gb beschikbare ruimte.
Als ik opstart kan ik dan kiezen tussen windows/linux?
Kan iemand mij wat uitleg geven?
Alvast bedankt

Eerst moet je je windows partitie gaan krimpen met een programma als partition magic of acronis disk director.
Nadien kan je gewoon suse installeren, even opletten bij partitionering goed kijken wat hij gaat doen. Ik denk dat hij standaard je windows partitie wist maar je hebt ook een andere keuze en als deze je ook niet bevalt kan je nog handmatig instellen.

Suse brengt zelf de bootmanager in orde zodat je kan kiezen tussen windows en linux.

lamp zei:
Eerst moet je je windows partitie gaan krimpen met een programma als partition magic of acronis disk director.
SuSE gebruikt toch maar 3.2 Gb en geen 42? Als je in SuSE kijkt tijdens de installatie, kan je kiezen om SuSE te laten installeren op het grootste vrije deel van de harde schijf. Je BIOS zal dan een menu laten zien (press F1 for booting SUSE and F2 for booting WINXP) omdat er 2 bootingsmogelijkheden zijn...

suc6

arno

Dit zegt hij
HD van 80 Gb met schijf :C van 71 Gb met 42 Gb beschikbare ruimte

80 - 71 = 9gb (volgens mij recorvery van hp).

hij heeft dus een c schijf van 71 gb waarvan 42 gb vrij is. Dus je zal een stukje van de windows partie (c schijf) moeten afsnijden. bv een 10gb kwestie van nog wat speelruimte te hebben in linux. dit afsnijden gaat bv met partition magic. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat sommige linux distro's ook gb's van een windows partitie kunnen afsnijden maar ik dacht niet dat suse kan.

Het is niet de bios die iets laat zien, dat doet de bootmanager.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan