windows xp en linux (partitioneren)

Status
Niet open voor verdere reacties.

larsyboy11

Gebruiker
Lid geworden
28 dec 2008
Berichten
18
hallo

ik ben al een ele tijd een windows xp gebruiker en nu wil ik linux mandrive eropzetten
voor te bestuderen hoe linux werkt maar ik moet een gedeelte van mijn schij partitioneren ik weet wel hoe je het moet doen via de windows cd maar dan verwijder je gelijk je hele schijf en zet er dan automatisch windows xp op maar ik wil op die partitie linux erop hebben
kan ik mijn d schijf partitioneren in stukken (de helft rond 20 gig)?
 
het kan tog ook via :

start --> rechtermuisknop op deze computer ----> beheren ---> op het pijltje voor opstag -->schijfbeheer en daar kan je het :) volgens mij
 
het kan tog ook via :

start --> rechtermuisknop op deze computer ----> beheren ---> op het pijltje voor opstag -->schijfbeheer en daar kan je het :) volgens mij

Ik heb gelezen dat het noet kan via schijfbeheer op xp wel op vista
(ps:ik heb nu parted magik op mijn usb gezet (parted magic is een partitieprogramma)
en ik weet niet wat ik nu met me gedouwnloade linux moet doen.
 
Bij de 90% van de gangbare distributies zal er tijdens de installatie al dan niet een automatische partitionering plaatsvinden, die je natuurlijk kan wijzigen. De installer maakt verschillende partities en laat genoeg ruimte over voor Windoze.
Ik raad aan om alvorens te installeren al je huidige partities te defragmenteren.

Als beginnende Linux gebruiker hou je je best aan Ubuntu/Kubuntu of OpenSuSE. Mijn voorkeur gaat naar de laatste.:love:
 
Om een misverstand te voorkomen. Je moet je partitie formatteren als ext3 journaling file system ( of ext2 als het nodig is, bijvoorbeeld als je een SSD bezit ).

Bij de meeste distributie's kun je dit tijdens de installatie doen. Dat wijst vrijwel op zich in dsitributies als ubuntu.
 
Als je eerst op het Ubuntu forum gaat zoeken zie je gelijk hoe het moet.

Ook eerst Ubuntu gratis testen of jou PC wel geschikt is voor een Linux distributie is beter.
Ik weet dat vooral bepaalde merken video kaarten moeilijk of niet werken.
Vooral SIS kaarten zijn erg zeldzaam onder Linux gebruikers, Nvidia juist erg populair.

Het indelen van harde schijf is daar erg uitgebreid beschreven en heeft meer hulp op dat speciale forum dan Uw keuze.

Ik zal U niet verleiden om dan gelijk maar het meest gebruikte Ubuntu te nemen, zelf zit ik nu op oude Laptop uit 1994 met Xubuntu 8.04 dus die trage oude rotzooi kan nog steeds alles online, had ooit Windows 3.11, Windows 95 was eigenlijk te zwaar en draaide ooit erg traag.
Dus zelfs oude laptops werken er nog op en dat kun je van de huidige Windows versie 7 of XP niet zeggen.
 
Bij de 90% van de gangbare distributies zal er tijdens de installatie al dan niet een automatische partitionering plaatsvinden, die je natuurlijk kan wijzigen. De installer maakt verschillende partities en laat genoeg ruimte over voor Windoze.
Ik raad aan om alvorens te installeren al je huidige partities te defragmenteren.

Als beginnende Linux gebruiker hou je je best aan Ubuntu/Kubuntu of OpenSuSE. Mijn voorkeur gaat naar de laatste.:love:

Dan zou je toch eens naar mandriva moeten kijken, dat is ook een hele mooie linux distro. En erg beginnersvriendelijk. Met heel erg veel beschikbare pakketten, veel meer dan opensuse bijvoorbeeld.
 
Dan zou je toch eens naar mandriva moeten kijken, dat is ook een hele mooie linux distro. En erg beginnersvriendelijk. Met heel erg veel beschikbare pakketten, veel meer dan opensuse bijvoorbeeld.

Mmm, bij mijn weten zijn qua software alle linux distro's ongeveer gelijkwaardig:eek:, een distributie is een samen raapsel van verschillende Linux pakketten die door verschillende mensen/organisaties gratis op het net ter beschikking worden gesteld. De meest gangbare distro's onderscheiden zich enkel in de meegeleverde tools. Dankzij deze tools is het voor beginners eenvoudiger om met Linux van start te gaan:thumb:. Als je darentegen vertrouwd bent met Linux ga je al snel in een console het script aanpassen, iets wat véél efficienter werkt dan deze "windoze achtige" tools.
Indien iemand als beginner mijn mening vraagt raad ik OpenSuSE aan, deze zit qua tools en drivers bij de kopploeg voornamelijk omdat Novell hier sponsor van is.:cool: Voor mijn "nieuwe" PC een jaar of 4 terug heb ik verschillende distro's getest, waaronder Mandriva, Red Hat, SuSE, Ubuntu en uiteindelijk heb ik Gentoo geïnstalleerd, dewelke sinds dan nog steeds op mijn ondertussen oude PC draait. Maar dit is zeker geen aanrader voor groentjes:D
 
verschil

maar linux -xp
watvinden jullie eigenlijk beter xp of linuxen van welke opzichten?
 
De moeilijkste vraag die men kan stellen :(
Wat ga je vergelijken ???
Software :
Voor games = XP (je vindt gewoon te weinig games op Linux)
Voor multimedia = XP (wegens niet vrije licenties op codec, plug-ins, technologisch geen probleem dit is zuiver commerciëel)
Voor internet = Linux
Voor huis en tuin applicaties = Linux en XP
Gebruiksgemak = Linux (afhankelijk van windowmanager)

Beveiliging:
Linux op alle gebied
- malware : architectuur is veel beter doordacht
- Bestanden beveiligen (eenvoudige, transparante instellingen per gebruiker)
- ...

Technologie:
Architectuur = Linux
Filesysteem = Linux
Multi tasken = Linux
Beheerbaarheid = Linux
Performantie = Linux

Maar zoals vaak in onze maatschapij is niet het beste wijd verspreid maar hetgene waar de meeste centen achter zit:(:(:(

Ongekend is onbemind:love:
 
Zo ken ik er ook nog een:
Wat is beter, softijs of schepijs?
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan