Windows xp geinstalleerd maar nu heb ik 2 besturingssystemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.

kanyarat

Verenigingslid
Lid geworden
24 sep 2004
Hallo,
Ik heb een pc gekregen van een kennis om "op te knappen". Ik word niet gehinderd door al teveel kennis en zit met het volgende:
Op deze pc stond windows professional 2000 NT. Het is de bedoeling dat deze eraf gaat en de schijf helemaal schoon wordt. Dan moet windows xp erop. Gisteren heb ik XP erop gezet. Bij de installatiekeuzes heb ik (snel)formatteren gekozen en de installatie ging verder probleemloos. MAAR, als ik de pc nu opstart krijg ik een keuze menu waarin ik kan kiezen tussen windows xp en windows 2000. Ik ging ervan uit dat 2000 eraf was na het installeren van xp, maar dat is dus niet het geval. Hoe krijg ik nu dat 2000 eraf??
mvrgr. Martin.

Je had even de partities moeten verwijderen en dan even nieuwe aanmaken dan was je alles van 2000 zeker kwijt geweest.
En nooit snel formateren het beste is gewoon formateren weet je zeker dat er niets achter blijft.

kijk hier even

Ik kom niet verder dan het stukje installatie deel 1. Als ik kom bij het stuk waar xp geinstalleerd moet worden, heb ik de volgende keuzes:

C: partitie 1 38154MB 36858MB vrij
Niet gepartitioneerde ruimte 8MB

Nog maar een keer opnieuw geinstalleerd. Ik heb dus gekozen voor installeren op C (ik dacht dat alle vorige besturingssystemen zouden worden verwijderd) en de installatie zelf ging prima. Maar toch moet ik bij het opstarten nog steeds kiezen tussen xp en 2000.
Wat doe ik verkeerd?

Bij de installatie heb ik ook voor formatteren gekozen! Toch staat 2000 er nog op.

kanyarat zei:
Bij de installatie heb ik ook voor formatteren gekozen! Toch staat 2000 er nog op.
Staat die dus op een andere partitie.:D

Haal gewoon die partities eraf, maar een nieuwe van de gewenste groote, installeer XP, ga daarna naar schijfbeheer en partitioneer de overige ruimtes in primaire partities en formateer deze in NTFS.

Dit staat er:
C: partitie 1 38154MB 36858MB vrij
Niet gepartitioneerde ruimte 8MB

Staan er dan wel partities op? Als ik zeg partitie 1 verwijderen krijg ik de kreet: dit is een systeempartitie! Ik snap er echt niks van:o

Je moet ook opstarten van de XP cd, lieverd.:love:
DAAR doe je al die dingen.

Er staan dus 2 partities op, 1 met het OS, en 1 leeg.

Laatst bewerkt:
Jaaaaa, dat heb ik ook gedaan. Ik heb opgestart van de cd. vervolgens gekozen voor C (snel)formatteren, en toen xp geinstalleerd. Installeren zelf ging probleemloos, daar hoef je niet veel aan te doen, maar toch moet ik nog steeds kiezen tussen xp en 2000 bij het opstarten.

Om er zeker van te zijn dat je daadwerkelijk nog 2000 erop hebt staan of dat de boot.ini alleen nog die melding geeft ga dan naar je c-schijf en zie je daar buiten de map WINDOWS ook nog een map WINNT? Zoja kijk wat er in deze map zit en zo niet dat is het een kwestie van je boot.ini aanpassen en je krijgt die melding nooit weer

kanyarat zei:
Jaaaaa, dat heb ik ook gedaan. Ik heb opgestart van de cd. vervolgens gekozen voor C (snel)formatteren, en toen xp geinstalleerd. Installeren zelf ging probleemloos, daar hoef je niet veel aan te doen, maar toch moet ik nog steeds kiezen tussen xp en 2000 bij het opstarten.

Als de partities eraf waren, en je deze opnieuw hebt gemaakt, is dat onmogelijk, er staat immers niets meer op.

Nee, WNNT kan ik niet vinden. Wel staat er onder progran files een file windows nt, met daaronder bureau accesoires en pinbal. Hoe werkt dat boot.ini aanpassen?
Ik wil die partities helemaal weghebben, maar als ik bij de installatie klik op partitie c partitie 1 verwijderen krijg ik de kreet: dit is een systeempartitie! als ik deze zou verwijderen zouden ook een hoop dingen verwijderd worden die het systeem misschien nodig heeft. Inmiddels krijg ik visioenen van een koud glas bier en een grote hamer:(

kanyarat zei:
Nee, WNNT kan ik niet vinden. Wel staat er onder progran files een file windows nt, met daaronder bureau accesoires en pinbal. Hoe werkt dat boot.ini aanpassen?
Ik wil die partities helemaal weghebben, maar als ik bij de installatie klik op partitie c partitie 1 verwijderen krijg ik de kreet: dit is een systeempartitie! als ik deze zou verwijderen zouden ook een hoop dingen verwijderd worden die het systeem misschien nodig heeft. Inmiddels krijg ik visioenen van een koud glas bier en een grote hamer:(

Wat en hoe doe je dat dan met die XP cd? ga je wel door tot installeren? of druk je onderweg op de R!

Dat glas bier is inmiddels wel gelukt, snel en probleemloos:p De hamer laat ik nog maar even zitten. Lange Pier, ik heb geen partities verwijderd en nieuwe aangemaakt hoor.
Ik wilde ze wel verwijderen maar kreeg het probleem "systeempartitie". (zie mijn antwoord hierboven). Ik heb helemaal geen partities nodig maar wil alleen een schone schijf met xp er op. In computers algemeen ben ik al geen ster, maar harde schijven is helemaal wat!
Installeren op zich is verder geen probleem dat wijst de weg vanzelf.

Als je XP erop wilt hebben, heb je wel een partitie nodig, maare, wat was nu het antwoord?
Een systeempartitie kun je gewoon verwijder, met die XP cd, bij installeren, ikke niet meer begrijp.:confused:

En ikke was bang omdat toen ik klikte op c formatteren er een melding verscheen met de tekst dat dit een systeempartitie was, en dat als ik deze zou formatteren er ook zaken werden verwijderd die misschien met de hardware te maken hebben. Ik was dus gewoon bang dat als ik door zou gaan met c formatteren ik dat ding nooit meer aan de praat zou krijgen. Dus dit zou geen kwaad kunnen?

Alles eraf rossen en schoon beginnen !!!
Niet snelformatteren. Een systeempartitie is een deel van een vorig besturingssysteem (bij een OEM-PC).

Greet,

Harry.

We gaan weer een poging wagen.
Ik weet dat mijn vragen voor een ervaren pc gebruiker niet al te intelligent overkomen, maar zo leer ik tenminste nog wat. Zonder jullie hulp ben ik helemaal nergens:thumb:

verwijder gewoon de partitie, en maak deze opnieuw aan met de installatie-cd.
je kunt gewoon de stappen volgen, kan bijna niet misgaan :)

kanyarat zei:
We gaan weer een poging wagen.
Ik weet dat mijn vragen voor een ervaren pc gebruiker niet al te intelligent overkomen, maar zo leer ik tenminste nog wat. Zonder jullie hulp ben ik helemaal nergens:thumb:

U is tevens een grote bron van kostelijk vermaak, waarvoor dank.:p
Maare, je kunt beter intelligent zijn en dom doen, dan andersom, dus.
Maar dat is het probleem niet, je angst om wat verkeert te doen, wel, en van je fouten leer je het meest, neem dat mee, en maak een hoop fouten. :D

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan