Windows XP instabiel, hoe nu verder?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Witsenburg

Gebruiker
Lid geworden
10 dec 2006
Hoi,

ik draai Windows XP Home Edition, met alle servicepacks en zo, op mijn PC met een Pentium dual core E2200 @ 2.2Ghz, met 2 Gig geheugen. Ik heb al een tijdje dat'ie crashed als ik de media player aan heb, dat probleem heb ik 'opgelost' door met iTunes te gaan werken. Ik dacht dus dat het aan de player lag. Maar sinds een paar dagen ben ik de gelukkige eigenaar van Aerofly Pro Deluxe, een stukje software waardoor je kan 'modelvliegen' op je pc, met je zender als joystick. Het is best een zware toepassing, en helaas crashed de computer bijna iedere keer dat ik het programma gebruik. Toen heb ik voor de test het programma op de PC van mijn vrouw geïnstalleerd. Die PC is mijn oude, heeft een enkele, langzamere processor en 1 gig geheugen. Het programma draait bij haar als een zonnetje en ook media player doet het goed bij haar. Hmmm...

Vanmiddag met QUAD register cleaner de boel onderhanden genomen, en ook veel software die nutteloos op de PC stond verwijderd. 2400 meldingen in QUAD, allen hersteld, ge-reboot. Mooi. Het spel draait nu stabieler, maar het houd nog niet over. Ergo, Windows is nog niet erg stabiel. Regelmatig wordt het scherm weer zwart en herstart de computer. Mijn laatste redmiddel zou zijn om alles te back-uppen en opnieuw te beginnen met deze PC, maar dat wil ik liever niet. Het kost namelijk veel tijd. Wie kan mij nog ideeën aan de hand doen om de boel stabieler te krijgen, zonder de complete rebuild?

Dank,

Hugo

Welk merken en typen videokaarten zitten in de respectievelijke pc's?

Hoi!

@Pasja: beide PC's zijn gebaseerd op 'upgrade kits' van alternate, ik kan niet meer terugvinden welke. De kaarten zijn niet los, maar deel van het moederboard. Wat ik (als leek...) terug kan vinden onder apparaat beheer is:
Mijn PC: Beeldscherm adapter: Intel(R) 82945G Express Chipset Family. Ik heb een Samsung SyncMaster 2243 nwx monitor daar aan hangen, met de meest recente driver (vorige week van de Samsung site geplukt).
Andere PC: Beeldscherm adapter: NVIDIA GeForce 6100 nForce 405, met de op CD bijgeleverde driver en een oude vieze HP monitor.

@rickrottweiler: dank voor het advies, CC had ik al draaien en die zei dat de PC clean was. QUAD bleek nog 2400 (ongeveer) foutjes te vinden, en het zette echt zoden aan de dijk, de boel is stabieler. Maar nog klapt het spel er met regelmaat uit, ik heb het nog maar zelden zelf uit gezet.

Hugo

Ik vermoed dat de oorzaak even simpel als triest is. Scroll op deze pagina eens naar beneden en kijk in het tekstvak rechtsonder.

In het vak links van het door mij genoemde vak staat niet de 7300...... wel de 7600 en hoger......

Laat het tooltje van destem eens naar de game en je pc kijken, da's misschien wel zo handig.

Ziet er idd. goed uit.
Wat heeft je overigens ooit doen besluiten graphics "onboard' te nemen?

Met name het feit dat ik er de ballen van snap... Ooit ging de PC van mijn vrouw kaputtie, en toen heb ik de inhoud van mijn PC in de hare gemonteerd, ex harde schijf, en voor mij een upgrade kitje van Alternate gehaald met alles erop en eraan. Lekker makkelijk. Een jaartje geleden hebben we de boel weer zo ge-upgrade, mijn setje in de hare en ik een vers setje. Sleutelen kan ik best!

Kijk, garantie zal ik niet krijgen, maar is de kans groot dat met deze kaart het beter zal gaan? Ik merk ook dat als ik bij mij het spel uit zet (bijna direct, voordat het vastloopt) mijn scherm een aantal tellen zwart wordt. Bij de PC van mijn vrouw niet, daar zit ik hoplakee weer op het bureaublad.

Hugo

ik kan de exacte kwaliteit van de onboardchip niet inschatten, maar met een losse kaart, zéker gelet op de overige specificaties van jouw systeem, kan het niet anders dan dat het systeem een boost krijgt.

De onboard graphics zijn meestal niet zo goed.

Als je die op Alternate besteld, gaat hij het zo goed als zeker weer goed doen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan