Windows XP installeren op een Dell Optiplex 620

Status
Niet open voor verdere reacties.

jannes02

Gebruiker
Lid geworden
17 jan 2015
Berichten
20
Hallo,

Ik probeer XP te installeren op een Dell Optiplex 620 vanaf een bootable USB drive.
Echter wanneer ik in DOS zit, en de installatie wil beginnen ziet de pc volgens mij de harde schijf niet.
Deze ziet alleen de C:\ schijf welke de USB drive is.
Als ik dan toch de XP installatie start, gaan hij vrolijk de installatie bestanden kopiëren naar de harde schijf (zegt ie)
Maar na het kopiëren van de bestanden loopt de installatie niet door.
Volgens mij ziet hij de harde schijf gewoon niet? Wat gaat hier verkeerd?
HDD is volledig leeg (NTFS) en betreft een Seagate barracuda ST3160812AS

Groet,
Jannes
 
Laatst bewerkt:
Zoals Lange Pier al zegt, je hebt een satadriver te laden. Windows xp heeft deze drivers niet in zich.
Ik weet niet of deze dell in de bios de optie beschikt om de sata naar ide te emuleren zodat xp de schijf wel ziet.
 
Hoe krijg ik deze drivers geactiveerd?
Heb ze toegevoegd aan de XP installatie via nLite, vervolgens iso gemaakt en deze weer naar de USB drive gekopieerd.
Bij het opstarten van DOS en vervolgens de setup starten via 1386 -> WINNT
gaat deze setup weer vrolijk de installatie bestanden kopieren naar de usb stick en ziet nog steeds geen schijf volgens mij.
In de Bios zie ik geen optie op de schijf op IDE te zetten
 
Dat DOS gedoe vat ik niet helemaal, als je de iso op een bootable usb hebt gezet met de daarvoor bestemde tooltje(s) moet je direct opstarten van usb, de setup gaat dan vanzelf lopen.
De bootvolgorde moet dan wel de usb als eerste staan.
 
Excuus Dos is idd niet nodig, dit kwam omdat ik ook al wat anders geprobeerd had via win98 boot en dan kom je in dos, en kun je de setup starten via winnt...

Ik maak de bootable usb via rufus 2.3 selecteer daar de ISO dia nLite heeft gemaakt met extra drivers...
Nu start setup wel op maar vind nog steeds geen schijf, heb enkel de intel drivers toegevoegd.
Het tooltje van Dell wil de drivers alleen maar naar een diskette kopiëren :s en helaas heb ik geen drive voorhanden, ook geen diskettes meer overigens...

Moederbord is een foxconn ls 36 maar heeft me ook nog niks opgeleverd
 
Laatst bewerkt:
De bestanden van intel heb ik toegevoegd met nLite (via drivers) dus neem aan dat ze dan op de stick staan, vervolgens bootable iso gemaakt.
Toch word de schijf nog niet herkent.
Na het beginnen van de setup begint hij nu netjes met oa de functie f6, maar eindigt met een BSOD wegens geen schijf gevonden
 
Laatst bewerkt:
Kan je op een of andere manier hier een schermafdruk plaatsen van de exacte foutmelding?
 
Indien W7 erop stond zul je toch eerst via de XP installatie cd in de repair console, indien die nu wel wil, een fixmbr en een fixboot dienen uit te voeren.
W7 gebruikt een andere bootloader.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan