Windows XP installeren

Status
Niet open voor verdere reacties.

FreakU

Gebruiker
Lid geworden
7 jan 2007
Ik probeer winXP op een gateway laptop te installeren, maar dat lukt niet. Ik krijg elke keer deze melding:
=================================================================
Setup kan geen vasteschijfstations in uw computer vinden.

Zorg ervoor dat de schijven zijn ingeschakeld, op de juiste wijze op de computer zijn aangesloten en dat de hardwareconfiguratie voor de schijven correct is. U dienst hiervoor mogelijk een door een fabrikant geleverd diagnostisch programma of installatieprogramma uit te voeren.

Setup kan niet doorgaan. Druk op F3 om Setup af te sluiten.
=================================================================
Ik heb een aantal forums gelezen en daar wordt gezegd dat het met raid drivers te maken heeft. Nu heb ik deze gedownload, maar kan ze toch niet installeren, want het past niet op een diskette en op een blanco CD gaat ook niet want alleen drive A word gevraagd.

Wie o wie kan mij helpen???? :(

Bij een nieuwe laptop is als het goed is een aantal CD's meegeleverd, waaronder drivers voor het moederbord. Daar staan meestal mapjes op (bijvoorbeeld) als LAN, AUDIO, CHIPSET, SATA/RAID. In zo'n mapje SATA/RAID (of een andere naam) zit dan ook een bestandje dat geplaatst moet worden op een diskette. Soms staat er voor dat bestandje een icoontje in de vorm van een diskette, soms kun je het aan de naam zien: floppy.iosa, of zoiets dergelijks.
Heb je die CD niet, dan moet je op de site van de fabrikant van het moederboed (meestal, soms heeft ook de fabrikant van de laptop een speciale driver-download website) op zoek gaan naar dat diskette bestandje.
Heb je dat geregeld, dan moet je vlak nadat de Setup van XP is begonnen, letten op de tekst die onderin beeld voorbij komt. Als daar staat F6 indrukken voor driver van derde moet je F6 indrukken. Setup loopt nog even door, totdat je gevraagd wordt die diskette in de A-drive te doen. Volg verder de aanwijzingen op het scherm.

Edit: bij SATA/RAID-harde schijven kan Windows XP die schijven niet "zien" omdat de juiste interface (nog) niet bij Windows XP is inbegrepen.

Laatst bewerkt:
Bij een nieuwe laptop is als het goed is een aantal CD's meegeleverd, waaronder drivers voor het moederbord. Daar staan meestal mapjes op (bijvoorbeeld) als LAN, AUDIO, CHIPSET, SATA/RAID. In zo'n mapje SATA/RAID (of een andere naam) zit dan ook een bestandje dat geplaatst moet worden op een diskette. Soms staat er voor dat bestandje een icoontje in de vorm van een diskette, soms kun je het aan de naam zien: floppy.iosa, of zoiets dergelijks.
Heb je die CD niet, dan moet je op de site van de fabrikant van het moederboed (meestal, soms heeft ook de fabrikant van de laptop een speciale driver-download website) op zoek gaan naar dat diskette bestandje.
Heb je dat geregeld, dan moet je vlak nadat de Setup van XP is begonnen, letten op de tekst die onderin beeld voorbij komt. Als daar staat F6 indrukken voor driver van derde moet je F6 indrukken. Setup loopt nog even door, totdat je gevraagd wordt die diskette in de A-drive te doen. Volg verder de aanwijzingen op het scherm.

Edit: bij SATA/RAID-harde schijven kan Windows XP die schijven niet "zien" omdat de juiste interface (nog) niet bij Windows XP is inbegrepen.

Het probleem is dat ik alles kwijt ben (diskettes, CDroms, boeken). Via gateway.com heb ik de drivers gedownload (volgens de gegevens van de laptop), maar die paste dus niet op een diskette.

Op de site van Gateway heb ik wel de plek gevonden waar die F6-drivers staan, maar je moet wel weten wat voor moederbord die laptop heeft.
Misschien is het Intel-bestandje wel goed, maar dat is niet zeker.

Op de site van Gateway heb ik wel de plek gevonden waar die F6-drivers staan, maar je moet wel weten wat voor moederbord die laptop heeft.
Misschien is het Intel-bestandje wel goed, maar dat is niet zeker.

Ja, daar heb ik deze gedownload:

D00593-001-001.exe - SATA RAID Driver version: 5.7.0.1011
Supports: Windows XP
Note: This is the Windows XP SATA RAID driver for the computer models listed below.
8/23/2006
188 KB

Ik begin een beetje moe te worden, maar is het geen moeite om die file naar me te mailen welke jij denkt goed is?

Of denk je dat het deze is: 9535513.exe - Intel 631xESB, 632xESB SATA AHCI RAID Controller Driver version: 5.6.2.1002

Gaarne mailen naar freaku@chello.nl

Alvast bedankt !!!!

als deze niet goed is, kan je mij dan aub degene die WEL goed is laten zien?

Laatst bewerkt:
als deze niet goed is, kan je mij dan aub degene die WEL goed is laten zien?
Dat kan ik onmogelijk zeggen zonder een merk en serienummer van het moederbord, of een type en serienummer van de laptop.
Kun je nergens een identificatie ontdekken op of in de laptop? Kun je in de BIOS komen en dan kijken bij b.v. Drive Configuration?
Als je daar "Intel" of "AHCI" tegenkomt, heb je al meer houvast.

Edit: op deze pagina geeft Gateway hulp bij het vinden van de juiste driver.
Heb je daar dan wat aan?

Laatst bewerkt:
Dat kan ik onmogelijk zeggen zonder een merk en serienummer van het moederbord, of een type en serienummer van de laptop.
Kun je nergens een identificatie ontdekken op of in de laptop? Kun je in de BIOS komen en dan kijken bij b.v. Drive Configuration?
Als je daar "Intel" of "AHCI" tegenkomt, heb je al meer houvast.

Edit: op deze pagina geeft Gateway hulp bij het vinden van de juiste driver.
Heb je daar dan wat aan?

Hi,
via BIOS zie ik dat het Intel is en het serienummer (0037259593) heb ik ook. Via die gegevens heb ik ook de driver gedownload, maar die was meer dan 14mb en dat past dus niet op een diskette.

Op de Gateway-site moet je deze Raid-controller downloaden en installeren.
Als je de op onderstaande afbeelding getoonde iata55_enu.exe - Intel(r) Matrix Storage Manager hebt gedownload, dan is dat prima, alleen die moet je meteen na de installatie van Windows XP installeren.

NB: bovenin de afbeelding staat de Raid-controller van 188 Kb die op een diskette moet voor de F6-procedure en waarvoor ik de download-link hierboven al gaf.

raidfloppyoe5.jpg

Op de Gateway-site moet je deze Raid-controller downloaden en installeren.
Als je de op onderstaande afbeelding getoonde iata55_enu.exe - Intel(r) Matrix Storage Manager hebt gedownload, dan is dat prima, alleen die moet je meteen na de installatie van Windows XP installeren.

NB: bovenin de afbeelding staat de Raid-controller van 188 Kb die op een diskette moet voor de F6-procedure en waarvoor ik de download-link hierboven al gaf.

raidfloppyoe5.jpg

Heb het al gedownload en zal het installeren wanneer ik thuis ben. Alvast bedankt en als het niet lukt ... tja ... dan zal ik je weer moeten lastig vallen :-( als je het niet erg vind.

Heb het al gedownload en zal het installeren wanneer ik thuis ben. Alvast bedankt en als het niet lukt ... tja ... dan zal ik je weer moeten lastig vallen :-( als je het niet erg vind.

Dit alles gedaan en dan krijg ik dat txtsetup.oem niet gevonden kan worden. Hier word ik nou echt droevig van :-(

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan