Windows XP is traag...in alles!!

Status
Niet open voor verdere reacties.

Jinx12

Gebruiker
Lid geworden
20 aug 2008
Hallo allemaal,

Probeer mijn computer weer in normale doen te krijgen. Sinds een paar weken gaat alles in een vreselijk traag tempo (abnormaal traag).
opstarten gaat in redelijk normaal tempo. Openen, afsluiten, bewerken, verwijderen...alles duurt minuten!!
Wie helpt mij verder op weg om achter de oorzaak/oplossing te komen?!

Paar gegevens:

• Slechts harde schijf van 34GB (2GB vrije ruimte)
  • Ad-aware wordt nu uitgevoerd...
  • CPU blijft laag
  • Microsoft security essentials geinstalleerd
  • CCcleaner heeft zijn werk gedaan
  • Onnodige opstartprogramm's ge-deactiveerd
  • Gescand naar problemen - geen gevonden

Computer gegevens:

• XP - Home Edition
  • Versie 2002
  • Service Pack 3
  • Celeron CPU 2.53GHz
  • Kloksnelheid 2.54 GHz, 448MB

Laatst bewerkt:
Hoeveel programma's draaien er momenteel dan? Aangezien een Celeron CPU niet bepaald een multitasker is. (Laat staan dat MSN + firefox + Word goed zou gaan)

Ruim sowieso je hardeschijf eens wat op.

Er draaien geen andere programma's dan de startup van XP...kan ik niet op een handige manier hier een overzicht van plaatsen? (zit nu met de laptop ernaast omdat het anders geen werken is...)

Computer opruimen moet inderdaad...stom! Staat veel teveel muziek op.
Doe ik meteen, volgende bericht volgt direct.

hoi,
2 GB vrije ruimte is erg weinig vrije ruimte dat is amper 6%.Dan kun je niet eens je schijf defragmenteren want daar heb je 15% vrije ruimte voor nodig. Je moet bedenken dat je schijf voortdurend bezig is met bestanden te verplaatsen e.d. als hij daarbij ook nog gefragmenteerd is dan snap je wel dat het heel erg moeilijk wordt bestanden heen en weer te verplaatsen (als je iets kopieërt of opslaat) Dus mijn advies is creëer meer vrije ruimte en doe schijfdefragmentatie.

Thnx Mik, dat zijn duidelijk cijfers, wordt aan gewerkt ;)
Uitkomst volgt.

Blijkt zo'n 17GB aan muziek op te staan...lekker scherp.
Alles wordt nu verplaatst, eens kijken wat dan de resultaten zijn :o
Vooruit, het is niet m'n eigen computer...maar zouden er meer mensen bestaan met zulke scherpe momenten? aiaiai

Laatst bewerkt:
Ja hoor.. niet opletten tijdens downloaden. Windows flipt bijna, omdat 'ie nog maar 10mb vrije ruimte had om in te schrijven. (Op een 600gb schijf..)

In iedergeval. Schijfdefragmentatie was dus al bezig? (Zal merkbaar snelheidverschil leveren. Aangezien alles in 'het snelle gedeelte' van de schijf word gezet.)

Hey 'probleempjes',

Inderdaad zoiets, computer iemand anders waarvan niet helemaal het overzicht wat er allemaal op staat.
Muziek is op externe HD gepropt, scheelt al meteen in werkbaarheid op het bureaublad!
Nu slapen en morgenvroeg ermee verder!

Bis morgen :)

Laatst bewerkt:
Nou...

Ben wat opgeschoten, maar computer blijft haperen en idee dat er redelijk wat fout zit.
Wat kan een volgende stap zijn? (overweeg een clean install?)
Moeten toch meer dingen zijn die gechecked kunnen worden...

Groet,
Jinx

Thnx voor de tip Probleempjes! Programma CCleaner is bekend bij me.
Volgende handelingen qua scannen volbracht:

- CCleaner
- Ad-aware
- Microsoft Security Essentials
- HD van 35GB (8,5 in gebruik)
- Onnodig grote programma's verwijdert
- Schijfopruiming
- Defragmenteren

Hoi MrMusic, daar ga ik eens mee aan de slag.
Opvallend is dat de computer erg wisselend snel en langzaam is...en bovendien een uur doet over afsluiten.
Ik ga de checklist nalopen!

Cheers

Scan met MBAM:
- 7 bedreigingen gevonden die met andere scanners niet werden gevonden + verwijderd

Scan met SIPERAntiSpyware:
- geen bedreigingen

Uiteindelijk resultaat is dat de computer weer bijna naar behoren werkt! Alle scans hebben dus zeker hun werk gedaan :D

Ook heb ik de computerkast open gemaakt en met de stofzuiger erdoorheen gegaan.
Heel de ventilator van het moederbord was ongeveer dichtgeplakt met een aangezogen laag stof. De computer is nu ongeveer 80% stiller dan ervoor!! Wat een verschil...

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan