Windows XP kan niet worden gestart......bestand ontbreekt of is beschadigd

Status
Niet open voor verdere reacties.

kingmb

Nieuwe gebruiker
Lid geworden
22 dec 2006
Berichten
3
Ik heb zelf onlangs een pc geassembleerd en loop tegen het volgende probleem aan.

Eerst maar even de belangrijkste specs:

Asus A8V-X Mainboard
Maxtor 80 Gb SATA II
1024 Mb DDR 400mhz
AMD Athlon 64 1800+
DVD Brander (Samsung)

stap 1
Na het assembleren en alles goed te hebben gecontrolleerd start ik op en zet alle BIOS instellingen goed (SATA niet op RAID gezet aangezien het een single disk is).
Verder wordt alle hardware herkend en installeer ik Windows XP pro sp2 (Volume License)

Stap 2
Na de installatie start ik opnieuw op en installeer ik de volgende software.

McAfee Antivirus 8.0
Windows Defender
Nero Burning Rom 7.012
Office 2003

Alles lijkt voorspoedig te verlopen en na een reboot draait de pc perfect.

Maar dan...........

De pc is een uurtje uit geweest en tijdens het bootproces van Windows (logo) verschijnt de foutmelding:

Windows XP kan niet worden gestart omdat het volgende bestand ontbreekt of is beschadigd: \WINDOWS\SYSTEM32\CONFIG\SYSTEM

Als ik de pc hierna weer reboot start deze gewoon op en werken als een tierelier, echter als de pc weer uitgezet wordt en een poosje later weer gestart wordt verschijnt wederom dezelfde foutmelding.

Nu ken ik deze foutmelding vanuit mijn technische achtergrond (MCSE Nt4/2000/2003) en heb ik dit probleem in praktijk meerdere malen meegemaakt en weten op te lossen middels de recovery console, zie ook zie ook http://support.microsoft.com/?kbid=307545 . Helaas wil dat dit keer niet lukken want als ik deze procedure volgt welke Microsoft aangeeft treed het probleem wederom op.

Er zat eigenlijk niks anders op dan de pc maar een keer opnieuw te installeren, ditmaal met een andere Windows XP Professional SP2 cd (dezelfde cd waarmee ik mijn eigen pc thuis ook geinstalleerd heb die prima draait), maar ook hier treedt dit probleem weer op.

Het betreft hier in beide installaties overigens legale versies zonder activation crack oid, het zijn Volume lisense versies.

Nu weet ik heel veel van microsoft omgevingen maar ben niet zo thuis in de harware als het om Pc's gaat. Ik heb Microsoft gesproken en hun refereren naar het eerdergenoemde Kb artikel en geven aan als dat niet werkt dat het dan waarschijnlijk in de hardware zit.

Inmiddels heb ik via een RMA bij Maxtor al een nieuwe disk ontvangen, maar ook hiermee treden dezelfde problemen op. Ook is de pc getest met een andere (werkende) voeding, maar helaas.....
Het geheugen heb ik ook getest met memtest86, maar dit lijkt ok te zijn.

Heeft iemand nog suggesties?

THANKS!
 
Laatst bewerkt:
McAfee Antivirus 8.0
Windows Defender
Nero Burning Rom 7.012
Office 2003


Misschien wel heel simpel gedacht, maar als je een sfc doet, vlak nadat je deze software geïnstalleerd hebt?
 
De Via SATA/RAID chipset heeft maar één instelling, in de bios, aan of uit, en als je in de raidbios geen schijven aanmeld, werkt hij gewoon als een SATA poort, hoe had je die dan ingesteld?

Neem aan, dat je wel met F6 de drivers hebt geladen, vanaf de flop.

En zoals je weet, is dat het register van windows, die het probleem veroorzaakt, en na een nieuwe harde schijf, en een geheugentest, blijft alleen de controller over, hardwarematig, of softwarematig, aan de laatste kun je nog wat doen, de laatste Via Hyperion drivers ervoor gebruiken.

Hoe staan overigens de memtimings in de bios? de controller daarvoor, zit immers in de cpu ingebakken, je kunt daar natuurlijk ook nog data overdrachts problemen mee krijgen, indien die te strak staan.
Op SPD, heb je de beste compatibiliteit.
 
De Via SATA/RAID chipset heeft maar één instelling, in de bios, aan of uit, en als je in de raidbios geen schijven aanmeld, werkt hij gewoon als een SATA poort, hoe had je die dan ingesteld?

Neem aan, dat je wel met F6 de drivers hebt geladen, vanaf de flop.

En zoals je weet, is dat het register van windows, die het probleem veroorzaakt, en na een nieuwe harde schijf, en een geheugentest, blijft alleen de controller over, hardwarematig, of softwarematig, aan de laatste kun je nog wat doen, de laatste Via Hyperion drivers ervoor gebruiken.

Hoe staan overigens de memtimings in de bios? de controller daarvoor, zit immers in de cpu ingebakken, je kunt daar natuurlijk ook nog data overdrachts problemen mee krijgen, indien die te strak staan.
Op SPD, heb je de beste compatibiliteit.

Ik zal vanavond thuis even kijken hoe de bios nu exact staat ingesteld voor de SATA, maar ik kan je nu al vertellen dat ik meer kan instellen in de BIOS dan alleen aan/uit. Voor zover ik me kan herinneren heb ik ook de mogelijkheid om RAID in te schakelen, maar die extra opties zal ik nog even dubbel checken.

Uiteraard voor F6 gekozen en de juiste SATA drivers gebruikt!

De controller lijkt me prima, ook met een IDE schijf uit mijn eigen werkende computer heb ik hetzelfde probleem! Ik kan dus min of meer al uitsluiten dat het de SATA schijf of de controller is......

De memory instellingen heb ik default laten staan. De waardes hiervan zal ik ook vanavond even checken.

Bedankt!
 
De ATA en SATA schijven, worden door dezelfde controller, in de southbridge, gestuurd, alleen zit er een interface tussen, voor de sata en raid, om die nu gelijk uit te sluiten, soft of hardwarematig, lijkt mij wat voorbarig, aangezien je met beide type het probleem hebt.
 
ok laat ik die dan nog maar niet uitsluiten, ik ga vanavond verder met deze pc. Ik zal een update achterlaten omtrent de status.

Bedankt tot zover!
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Steun Ons

Nieuwste berichten

Terug
Bovenaan Onderaan