windows xp laptop

Status
Niet open voor verdere reacties.

Blacklover

Gebruiker
Lid geworden
28 okt 2007
Hi beste

Heb mij eergisteren een xp laptop Asus gekocht 2de hands voor een goede prijs
Deze is nog in goede conditie
Juist de batterij doet het niet meer , maar ja dat is bijna altijd bij zo verouderde laptops denk ik
Dus maar werken op elektriciteit he
Geen probleem
Heb die gekocht omdat ik veel oude spelletjes heb en die spelen alleen op xp
Had dit geprobeerd op win 10 maar gaf veel problemen
Ook geprobeerd eerst een virtueel box op te zetten maar lukte mij toch niet
Dus maar een gezocht naar een xp laptop
Er staat nog een heleboel op en ben hier blij mee
Alleen heb ik een vraagje over internet
Zou dit wel veilig kunnen om op het net te gaan , zo nu en dan , juist als ik iets moet zoeken voor xp
Welke virusscanner is hier goed voor en welke browser ook ??
Ook zijn hier geen opstart cd's bij voor in geval van problemen
Heb die nog maar juist , is een backup hierop maken moeilijk ?
Hoop dat iemand mij toch wijze raad hierop kan geven
Vriendelijke groeten en bedankt
Blacklover alias Hoogstoel Emile

Nee, ik raad af om de laptop op internet te zetten.
Windows XP wordt al jaren niet meer ondersteund, en veiligheidspatches komen er zeker niet meer voor uit.

Hier heb ik diverse laptops en computers met Windows XP. Wel eens voor een printer en vaak vanwege verouderde drivers maar heb nooit een geschikte browser of een goede virus of malware scanner, die op de achtergrond werkt, daar voor gevonden. Handmatig doe ik dan wat scans en ik onderzoek wat er opstart met AutoRuns van Sysinternals. Nieuwe ingangen sinds het laatst opgesteld overzicht zijn groene regels. Rode en paarse hebben een ongeldig certificaat of zijn van een onbekende uitgever. Kijk dus zelf naar wat de computer doet en zoek onbekende namen met Google. Misschien heeft u geluk en wil een nieuwere Windows versie er ook op draaien, wat dan een bootmenu aanmaakt wanneer in de volgorde van uitgave XP, Vista 7, 10. Raadpleeg de driver site van ASUS voor ondersteunde besturingssystemen. Een Microsoft licentie kost € 20 via Marktplaats. Anders wordt het bestanden overzetten vanaf een andere computer. Virtuele machines zijn een oplossing zonder opnieuw te hoeven opstarten maar lukt mij evenmin.

Ten aanzien van beveiliging van ict apparatuur wordt vaak over het hoofd gezien de vraag: wat gebeurt er als het toch misgaat.
M.a.w. als u een pc heeft waarmee NOOIT welke financiele transactie dan ook doet (dus niets online kopen, nooit uw financien zelfs maar bekijken op die pc) en ook geen e-mails verstuurt (zodat u eventuele besmettingen ook niet kunt doorsturen naar anderen), wat kan er dan mis gaan?
Het ergste wat u dan kan overkomen is dat die pc lastig gevallen wordt door malware en/of u de gegevens kwijt raakt die op die pc staan.

Als u echt alleen maar wat spelletjes op die pc gebruikt en absoluut niets anders, dan zie ik geen probleem.
Ik denk wel dat u een probleempje gaat krijgen met het vinden van een browser die nog functioneert ook onder xp.
Mocht blijken dat Chrome of Firefox het nog steeds doen onder XP, dan raad ik u aan om daar de extenties Ghostery en Ublock Origin aan toe te voegen (als dat geaccepteert wordt), want dan heeft u toch wat bescherming.

Laatst bewerkt:
Hallo,

ik was wel onder de indruk van de adviezen op de onderstaande sites:

https://www.security.nl/posting/40497/Beveiliging+XP+na+stop+ondersteuning+Microsoft

http://www.homepage-maken.nl/artikelen/internet/windows-xp-beveiliging.php

Zoek ook naar drivers e.d. bij de leveranciers van onderdelen en zorg dat daarvan de laatste zijn geinstalleerd. Bovendien moet je zeker maken dat de laptop het maximum aan ondersteund RAM heeft. Kijk ook nog eens rond voor een nieuwe accu.

En tot slot de standaardbeveiliging op de router en de firewall op je laptop goed instellen. En als dat gebeurd is maak je een ISO van je XP-installatie en een opstartschijf zodat als het fout gaat je terug kan zetten. Overigens: ik denk dat XP voor hackers en virusmakers niet meer zo interessant is, maar als je een bescherming kunt opzetten, doe dat dan vooral.

Zou dit wel veilig kunnen om op het net te gaan , zo nu en dan , juist als ik iets moet zoeken voor xp
Het antwoord is > Nee
Windows XP wordt al jaren niet meer ondersteund, en veiligheidspatches komen er zeker niet meer voor uit.
Welke virusscanner is hier goed voor
Het antwoord is > Geen enkele virusscanner ondersteund nog WXP

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan