Windows XP legaal of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.

Voske123

Gebruiker
Lid geworden
15 feb 2013
Ik heb een aantal studio's waar een kassa en sturing geïnstalleerd is en wat nog draait op Windows XP. Er zijn een hele hoop problemen met deze ontwikkelaar wat zelfs tot een rechtszaak heeft geleid.
Nu staan er een aantal systemen waar ik middels een wachtwoord van thuis uit in kon loggen, en ik ben er achter gekomen dat op al deze systemen dezelfde product key is gebruikt.
Ik heb al een aantal keer melding gemaakt bij Microsoft maar die doen hier weinig mee. Ik heb ze ook gebeld maar omdat ik geen reseller ben verwezen ze me naar een forum waar vervolgens geen mens antwoord geeft.

Mijn vraag is nu of het mogelijk is dat bij een legale versie dezelfde product key wordt gebruikt, en of ik nog op andere manieren kan controleren of dit illegale kopieën zijn. Als dat zo is sta ik natuurlijk heel sterk in mijn zaak.
Je zou toch zeggen dat je bij Microsoft de product key moet kunnen controleren, zoals waar deze geregistreerd staat.

Alvast dank.

Waarschijnlijk een volume licentie, dus meerdere installaties toegestaan op één product key

Mijn vraag is nu of het mogelijk is dat bij een legale versie dezelfde product key wordt gebruikt
Je zal het waarschijnlijk niet graag horen maar ja dit is mogelijk, dan spreken we over een "Volume License"
HIER alvast één artikel over verschillen tussen Windows XP Volume License CD & Retail.
Je kan eens googelen op de term Volume licentie Windows XP en zien welke info er te vinden is die nuttig is voor jou.

Edit: maestro12 was mij voor.:)

Laatst bewerkt:
Uiteraard had ik al eens gegoogled alleen kwam ik toen voornamelijk tegen dat er echt maar 1 product key per XP mogelijk was. Ik ga het vanmiddag even op mijn gemak lezen. Bedankt voor de reacties tot nu toe.

een kassa en weet ik veel nog op XP?
Weet je wel hoe erg dat is, aangezien XP totaal niet meer wordt geupdate en dat je heel veel risico neemt en hebt dat er iets goed mis kan gaan?
Na 14 januari 2020 zal Microsoft geen beveiligingsupdates of ondersteuning meer bieden voor Windows 7, dus.... Ik zeg: weg met deze Windows en zet er of Win 10 op of denk eens aan Linux.

Ik heb al een aantal keer melding gemaakt bij Microsoft maar die doen hier weinig mee.

Dus contact gehad met Microsoft en die kennen het begrip "Volume Licentie" niet! Kende die 'ontwikkelaar' dat begrip ook niet? Beetje vreemd allemaal. Je hebt het over een rechtszaak en jij moet sterker staan. Waar gaat het dan over? Wat heb je aan een legale of illegale WXP die per definitie onveilig is. Wat heb je aan een "ontwikkelaar" met een hoop problemen en rechtszaken?

een kassa en weet ik veel nog op XP?
Weet je wel hoe erg dat is, aangezien XP totaal niet meer wordt geupdate en dat je heel veel risico neemt en hebt dat er iets goed mis kan gaan?
Na 14 januari 2020 zal Microsoft geen beveiligingsupdates of ondersteuning meer bieden voor Windows 7, dus.... Ik zeg: weg met deze Windows en zet er of Win 10 op of denk eens aan Linux.

Ik weet het, het is om te janken. Ben bij een aantal studio's ook al overgestapt naar een ander systeem, maar dat zijn geen flauwe investeringen.

Dus contact gehad met Microsoft en die kennen het begrip "Volume Licentie" niet! Kende die 'ontwikkelaar' dat begrip ook niet? Beetje vreemd allemaal. Je hebt het over een rechtszaak en jij moet sterker staan. Waar gaat het dan over? Wat heb je aan een legale of illegale WXP die per definitie onveilig is. Wat heb je aan een "ontwikkelaar" met een hoop problemen en rechtszaken?

Nee, die zeggen je bent geen reseller dus we kunnen je niet helpen, PUNT. Je moet op een forum van Microsoft die vraag stellen. Zoals ik hierboven al aangaf ben ik grotendeels al overgestapt, want ik heb inderdaad niets aan aan zo iemand.

Wanneer is de ondersteuning voor XP eigenlijk gestopt?

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat zijn de merken en type's van die systemen en al eens gekeken of er andere software voor te koop is?
En wordt het nu ook nog onderhouden door een fa. met een contract?

https://nl.wikipedia.org/wiki/Windows_XP
2016 was het helemaal over.
Indien die systemen aan het net hangen is het aan te raden die XP te vervangen.

Je geeft aan dat je van huis uit in kan loggen op enkele systemen, dus van buitenaf benaderbaar, dat moet je niet willen.
Je hebt gelijk als je stelt dat het nogal een investering is, dat klopt helemaal, maar heb je wel eens gedacht aan een POS gebaseerd op Linux?
Daarvan ook diverse 'open source' (lees gratis) varianten van, één nadeel, je moet dan meestal zelf aan de gang om het spul draaiend te krijgen.

Volume Licenties kennen inderdaad meerdere licenties op één product sleutel.

Behalve Volume Licenties kunnen bedrijven allerlei afspraken maken en abonnementen verkrijgen via Microsoft.

Er zijn verschillende licentie- opties beschikbaar afhankelijk van de behoeften van de individuele bedrijven . Een bedrijf met minder dan 250 computers wordt de mogelijkheid geboden om het verwerven van een Open Value Subscription , die de laagste initiële kosten heeft en beschikt over de flexibiliteit om de licentiekosten voor de komende jaren te verlagen dat je minder pc's , of een open licentie , dat is de aanschaf van vijf softwarelicenties direct . Bedrijven met 250 of meer computers worden aangeboden Enterprise Subscription Agreements die het bedrijf toelaten om te abonneren op software licenties in plaats van ze te kopen of Select Plus plannen die het bedrijf toelaten om licentie software over meerdere filialen en krijgen de prijsstelling voordelen van een enkele organisatie .
http://www.nldit.com/besturingssysteem/windows-xp/201309/232119.html

XP zegt zelf bij Configuratiescherm > Systeem of het een legale versie is. Bij verschillende updates zullen, net als nu, bekende series valse sleutels herkend worden en resulteren in zwart bureaublad of een waarschuwing van illegale versie.

Er zijn ook gratis POS plugins voor Woocommerce (wordpress), webbased, dus vanaf afstand aan te passen, maar geen idee of die goed werken.

Nou zou ik, als een verbinding met de buitenwereld niet nodig is als eerste ze eerst maar eens afsluiten van de buitenwereld, dan ben het risico van 'hacken' en dergelijke kwijt en dan inderdaad opzoek gaan naar een goede vervanger.
Voordeel is dat je nu iets rustiger om je heen kunt kijken en geen overhaaste (en misschien verkeerde) beslissing hoeft te nemen.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan