Windows XP lid maken van een domein

• Onderwerp starter Onderwerp starter jjge
  • Startdatum Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.

jjge

Gebruiker
Lid geworden
29 aug 2007
Ik probeer Windows XP Pro lid te maken van een domain. Complicaties: ik heb een SAMBA server, en ik werk via OpenVPN. Probleem is dat Windows geen contact lijkt te krijgen met de domeinserver.
De server draait normaal, want er zitten zo'n twintig XP werkstations op, zij het dan niet via OpenVPN.
Maar als ik gewoon via Netwerkverbindingen een map op de server aankoppel (of NET USE gebruik) krijg ik die map gewoon te zien. De verbinding is er dus wel.
Wat kan er nog mis zijn?
(ik probeer dus links klikken op 'mijn computer' -> computernaam en dan netwerk-ID of wijzigen)

Probeer eens als Primaire DNS de Samba server in te vullen in je netwerkkaart eigenschappen voor de TCPIP verbinding.

En wat is de exacte foutmelding die je op de XP machine krijgt

Probeer eens als Primaire DNS de Samba server in te vullen in je netwerkkaart eigenschappen voor de TCPIP verbinding.

En wat is de exacte foutmelding die je op de XP machine krijgt

De foutmelding is, afhankelijk van wat ik doe:

Wijzigen => er kan geen verbinding gemaakt worden met een domeincontroller in het domein LIEMERSMUSEUM

Netwerk-ID => Windows kan geen account vinden voor deze computer in domein LIEMERSMUSEUM.

En volgens mij is dat account er wel degelijk (en als ik op de server smbpasswd -am machinenaamzonderdollarteken geef weet ik dat heel zeker)

Nou, ik heb de computer dus maar eens meegenomen naar de zaak. Op het netwerk gaat het prima. Hij is nu weer lid van het domein.
Mee naar huis. Nu krijg ik weer "domein blabla is niet beschikbaar" en kan alleen lokaal inloggen. Maar het gekke is dus dat ik wel bij alle shares op de server kan: NET USE doet het gewoon. Maar waarom kan ik via OpenVPN niet gewoon inloggen?

Laatst bewerkt:
Wat nog gekker is: ik kan inloggen met een beheersaccount dat lokaal helemaal niet bestaat (dus moet het domein waar dat geregistreerd is bereikbaar zijn), maar niet met een gewoon gebruikersaccount, dat lokaal uiteraard ook niet bestaat....

In het eerste geval vertelt het me dat mijn profiel niet gevonden wordt, en dat daarom mijn lokaal opgeslagen data gebruikt worden (die zijn er dus kennelijk wel, al is de gebruiker niet gedefinieerd?), in het andere geval komt er botweg "domein niet beschikbaar".

En, zoals ik al zei, NET USE werkt feilloos.

hoe heb ik dit opgelost?

Nou, het oorspronkelijke probleem is "opgelost" door een herinstallatie.

Maar onlangs had ik het weer, en toen heb ik het zó gedaan:

eerst de "Wizard" wijsmaken dat er geen domein was, alleen een werkgroep, daarna (uiteraard weer) herstarten, daarna kon ik de wizard weer starten en dit keer lukt het wel om lid te worden van het domein LIEMERSMUSEUM. Die stomme "wizard" laat zich dus van alles wijsmaken en gaat het uiteindelijk zomaar doen. Maar goed: if Microsoft ever builds something that does not suck, it is a vacuum cleaner.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan