Windows XP met één schijf laten draaien.

Status
Niet open voor verdere reacties.

Robert-Jan K

Gebruiker
Lid geworden
27 nov 2002
Hoi allemaal,

Ik heb een probleem met men besturingssysteem waar ik niet uitkom:
Ik heb 2 harde schijven in mijn computer zitten: ééntje waar windows XP op staat (C-schijf) en eentje waar windows XP op moet komen te staan (H-schijf), daar tussen zitten 2 partities van deze H-schijf, en twee cd-rom stations.
Nu is het me al gelukt om windows op de H schijf te krijgen: gewoon cd-rom in de la, en installeren --> nieuwe installatie, maar als ik nu die C-schijf verwijder (daar moet een grotere schijf voor in de plaats komen), start hij (vanzelfsprekend) niet op. Ik dacht dat het aan het boot.ini bestandje lag, maar dat kon ik niet op de C-schijf vinden, en dus ook niet kopiëren naar de H-schijf...
Heeft iemand een idee hoe ik de windows-versie op de H-schijf draaiend krijg, als ik de C-schijf wel verwijder?

ik heb overigens ook nog geprobeerd eerst windows 98 op een lege H-schijf te installeren, maar gezin de H schijf een NTFS-station is, ging dat niet werken.

Hopelijk weet iemand een oplossing!

Groetjes Robert-Jan

denk niet dat het gaat aan gezien de opstart bestanden op c geinstaleerd woord ongeacht,
waar xp op gezet woord ja zal gelijk c er uit haalen en dan de h schijf als eerst instellen

Dat zou balen zijn, dat zou betekenen dat ik mijn hele pc opnieuw moet installeren... daar gaan weer een paar vrije uurtjes:shocked:

Dit al eens geprobeerd?

waarschijnlijk staat de C schijf als master ingesteld en de H als slave, hiervoor moet je de jumpertjes op de 2 schijven verplaatsen.

Of je kunt in de bios de boot volgorde veranderen. ;)

Dit al eens geprobeerd?

waarschijnlijk staat de C schijf als master ingesteld en de H als slave, hiervoor moet je de jumpertjes op de 2 schijven verplaatsen.

Of je kunt in de bios de boot volgorde veranderen. ;)

Zoals eerder al aangeven was, de bootbestanden staan op de C:, dan is de nieuwe schijf wel de C:, maar daar staan de bootbestanden weer niet op, zoals ook was aangegeven.

Tevens staan alle registerverwijzingen niet goed, indien als van de nieuwe windows opgestart wordt, daar die schijf niet als de C: wordt aangeven.

Dus met de bootbestanden overzetten, zou het kunnen lukken.

Dat klopt helemaal: de C:-schijf is zelfs al slave (maar dat kon niemand weten natuurlijk ;))... is er echt geen manier om de boot bestanden naar de H-schijf te krijgen? ik heb eigenlijk ff geen zin om heel veel aan men windows te doen;)...

Groeten Robert-Jan

Kopieër alle losse systeembestanden, dus niet de mappen, van de huidige C: naar de H:, die wel eerst aktief gezet moet worden, als hij dat nog niet is, in schijfbeheer.

Ook zul je in mapopties alles zo moeten zetten, dat alle verborgen en systeem bestanden zichtbaar zijn, anders zie je niet die systeembestanden.

Overigens moet je de pagefile en de hibernation file, niet kopieëren.

Haal de schijven eraf, zet die met de H: als master, en laat die andere er vanaf, en proberen maar.

Ok, ik heb de bestanden autoexec.bat en config.sys (vergeef het me als ik een spelfout maak) gekopiëerd naar de H-schijf, nu herkent hij deze schijf ook inderdaad als een opstartschijf.
Maar nu geeft hij een melding dat hij NTLDR mist (nog voordat windows ook maar aan bod is geweest)...
Ik kan hem niet op de C-schijf vinden (ook niet via ms-dos)... weet iemand wat voor bestand dit is?

Robert-Jan

Ook zul je in mapopties alles zo moeten zetten, dat alle verborgen en systeem bestanden zichtbaar zijn, anders zie je niet die systeembestanden.

Overigens moet je de pagefile en de hibernation file, niet kopieëren.

Dit heb je nog niet gedaan, dan zie je de benodigde bestanden, de ntldr, de ntdetect.com, de boot.ini en de io.sys en msdos.sys, die laatste 2 staan op 0, en niet van belang.

Laat ik nu net het probleem hebben dat ik geen diskette-station in mijn pc heb zitten... is het op de een of andere manier mogelijk zo'n dergelijk bestand op mij H-schijf te zetten?

Ik voel me echt zo stom... ik blijf voorbarig vragen... daarstraks had ik ook al net gegoogled. Ik heb twee bestanden die ik nodig zou hebben volgens die site gekopiëerd (ntldr en ntdetect), ga nu ff proberen. Ik houd jullie op de hoogte.

Je kunt toch gewoon opstarten van die H: schijf, en dan die bestanden van de C: kopieëren?

Dat dacht ik ook, maar om de een of andere reden kan ik die niet vinden...
Welnu... alles gekopiëerd... werkt perfect... krijg ik weer de foutmelding dat hij hal.dll niet kan vinden...
Ff gegoogeld
Ik heb via dll-files.com een vervangend bestandje gevonden... weer herstarten *zucht*

Tot zo weer :s

Tja, in die tijd had je nu windows geïnstalleerd met alle applicaties.:o

Voordeel is nu wel, dat je er veel van leert.:)

Hahaha, zeker wel.
Ik krijg het niet meer voor elkaar hal.dll te repareren... ik geef het op voor vandaag... miss moet ik volgende week windows maar eens opnieuw installeren... ik kan iig al via de H-schijf opstarten dus... (dan kom ik alleen bij mijn oude windows-versie uit)...
Heel erg bedankt iig allemaal!

Robert-Jan

Hoi allemaal,

Inmiddels, na 2 weken, is het me gelukt windows opnieuw te installeren, en zit eindelijk de nieuwe harde schijf in mijn pc!
Heel erg bedankt allemaal!:thumb:

Robert-Jan

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan