Windows XP naast 98 gebruiken

Status
Niet open voor verdere reacties.

casual

Gebruiker
Lid geworden
17 jul 2004
Hallo,

Mijn vriendin wil Windows XP naast Windows 98 (speciaal voor sommige verouderde spelletjes) gebruiken. Kan dit, en wat is dan het makkelijkst?

Je zal moeten zorgen dat je minimaal 2 partities op de hardeschijf hebt.
Bijvoorbeeld een C-partitie, waarop je Win98(se) installeerd. Deze moet op de C-partitie!!!

Daarnaast een D-partitie, waarop je WinXp installeerd.

Eerst zorgen dat Win98(se) geinstalleerd is, daarna WinXP op de D-partitie laten installeren. Op deze manier krijg je vanzelf een Dualboot, waarbij je tijdens het opstarten van de pc de keuze krijgt welk besturingssysteem je wilt gebruiken.

Hier heb je nog wat info:
http://www.planet.nl/planet/show/id=74274/contentid=469546/sc=e0b483

xp naast 98, houd dat in dat het orgineel een computer is voor windows 98 of voor xp?
98 computer zal toch veel moeite hebben met xp

Even een reactie

Ik ken geen 98 computers.

Je kunt wel stellen dat NT eisen stelt aan het geheugen en de grootte van de harde schijf.
XP heeft zelfs de hinderlijke eigenschap te blijven zeuren als hij vind dat de schijf te vol raakt.

@Crash
Ik heb zelf een dual boot met 98 op een schijf die in NT niet is te benaderen (stond eerst op D). Dus 98 hoeft niet op C te staan, staat nu op E. Heb NT op F staan.

Eric.

Re: Even een reactie

Geplaatst door Eric_Daleboudt
@Crash
Ik heb zelf een dual boot met 98 op een schijf die in NT niet is te benaderen (stond eerst op D). Dus 98 hoeft niet op C te staan, staat nu op E. Heb NT op F staan.
Ik weet dat het wel anders kan, maar voor iemand die net met een dualboot begint leek het me handiger het zo te doen.

Oke, ik ben nog "multi-boot-maagd" maar toch zou het handiger zijn als Windows 98 op een D of E zou kunnen staan.. :p Windows XP staat namelijk al op C.

Laatst bewerkt:
HALLO

Maar dan moet C wel FAT32 zijn anders kan het niet (volgens mij).

Ook mag je je schijven niet dynamisch maken want dan doet 98 het niet meer.

En denk er aan 98 ziet geen NTFS.

Eric.

Hm..Windows XP is al goed geïnstalleerd (en in gebruik) op C met NTFS :( Wel heeft ze nog een extra fysieke harde schijf. Misschien een goed idee hem daar op te zetten als een D bijvoorbeeld?

Moeilijk

Ik durf daar nog geen uitspraak over te doen. Was overigens even weg van de PC.

Om 98 te kunnen starten moet je een schijf met een standaard bootsector hebben.

Die heeft NT niet dus gebruikt hij een bestand bootsect.dos om 98 om de tuin te leiden. Of dat ook werkt bij een NTFS weet ik niet, maar je kunt het gewoon proberen.

98 kan jou C schijf niet zien en zal dus je D schijf C noemen. Ik denk dat dual boot dan niet lukt, omdat 98 niet gebruik kan maken van jouw C schijf.

Mogelijk heb je bootfix uit de herstelconsole nodig om XP weer aan de praat te krijgen.

Succes.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan